Annons

Bildvisning i TV från mob hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

hassest

Medlem
Jag skall köpa en platt-tv för visning av mina digitalbilder.Jag vill ha högsta möjliga kvalitet och jag vill kunna sköta visningen med TV.ns fjärrkontroll. Jag vill kunna köra direkt från mobil hårddisk in i TV:n utan dator emellan. Vad skall jag tänka på? Är det speciella krav man skall ställa för stillbilder jämfört med normalt tv-tittande? Gäller fortfarande att LCD-tv är bättre än plasma då det är ljust i rummet? Vad innebär "LED-tv"? Jag är ganska vilsen. Jag bugar för alla som kommenterar och ger tips.

hassest
 
Finns det någon som tillverkar plasma-tv fortfarande? Trodde de var utdöende.

LED-tv tror jag är att det sitter lysdioder bakom bilden istället för lysrör längs sidorna som det gör på de vanliga lcd-tv.

En sak som du kanske vill kontrollera är vilken upplösning som används vid bildvisning och om det finns några begränsningar på filformat eller storlekar. Jag har hört talas om TV som visserligen klarar att visa video i full HD men inte klarar att ta emot bild från dator i full HD.
 
Finns det någon som tillverkar plasma-tv fortfarande? Trodde de var utdöende.

LED-tv tror jag är att det sitter lysdioder bakom bilden istället för lysrör längs sidorna som det gör på de vanliga lcd-tv.

En sak som du kanske vill kontrollera är vilken upplösning som används vid bildvisning och om det finns några begränsningar på filformat eller storlekar. Jag har hört talas om TV som visserligen klarar att visa video i full HD men inte klarar att ta emot bild från dator i full HD.

Tack Jonas. Nu är jag en bit på väg. Vet du vilken högsta möjliga upplösning en TV kan ge och hur anges den?
hassest
 
Vet du vilken högsta möjliga upplösning en TV kan ge och hur anges den?
En platt-tv som är "HD ready" har upplösningen 1280×720 pixlar. En tv med "full HD" har 1920×1080.

Ska man bara visa stillbilder på apparaten är lcd-tv utmärkt. Ska man ha den som tv (dvs titta på film, sport med mera) finns det anledning att överväga plasma-tv.
 
En platt-tv som är "HD ready" har upplösningen 1280×720 pixlar. En tv med "full HD" har 1920×1080.

Ska man bara visa stillbilder på apparaten är lcd-tv utmärkt. Ska man ha den som tv (dvs titta på film, sport med mera) finns det anledning att överväga plasma-tv.

Tack Erland.
Min egen bild av det hela är trots fin hjälp ännu inte full HD.Är det något mer jag måste tänka på eller räcker det att se till att TV:n har USB-ingång för inkoppling av extern hårddisk och att den är "full HD" Tittar man på ex.vis Samsungs modellprogram så blir åtminstone jag lite yr.Lite orolig att jag missar ngt viktigt.En sådan här affär ,dessutom med stor skärm, är inget man gör om i brådrasket. (...---...)
hassest
 
Är det något mer jag måste tänka på eller räcker det att se till att TV:n har USB-ingång för inkoppling av extern hårddisk och att den är "full HD"
Jag gissar att de flesta tv med usb-ingång klarar att visa jpg-stillbilder, men det är bäst att kolla. Kanske ta med den externa hd-n eller en usb-sticka till tv-butiken?
 
Jag skall köpa en platt-tv för visning av mina digitalbilder.Jag vill ha högsta möjliga kvalitet och jag vill kunna sköta visningen med TV.ns fjärrkontroll. Jag vill kunna köra direkt från mobil hårddisk in i TV:n utan dator emellan. Vad skall jag tänka på? Är det speciella krav man skall ställa för stillbilder jämfört med normalt tv-tittande? Gäller fortfarande att LCD-tv är bättre än plasma då det är ljust i rummet? Vad innebär "LED-tv"? Jag är ganska vilsen. Jag bugar för alla som kommenterar och ger tips.

hassest
Kommentar till TV-bildskvalitet.

Om du vill ha "det allra senaste" så skall du aldrig köpa. Jag trodde att full HD var toppen på berget, men tji fick jag. Har just läst att på IFA-mässan 2009 visades upp en Ultra-HD tv med 3714 x 2016 bildpunkter (82-tums skärm) och det berättas att i Japan håller man nu på att utveckla en Super Hi-Vision skärm med 7680 x 4320 bildpunkter (och 22.2-kanalers surroundljud).
Bifogar länk till artikeln:
http://www.bildochljud.se/framtidens-hd-format.4627995-50713.html

Om inte annat så kommer denna utveckling att göra att de idag befintliga tv-appareterna kommer att bli billigare.
 
En platt-tv som är "HD ready" har upplösningen 1280×720 pixlar.

Ska vi vara lite petiga så betyder HD-ready att TV'n kan VISA 1280x720 och även 1920x1080.
TV'n kan lika gärna ha upplösningen 1366x768 eller som min plasma-TV som trots att den är 16:9 har upplösningen 1024x768.
Och det ser ruggigt bra ut när man t ex kör en full-HD bluray till den plasman.
 
Ska vi vara lite petiga så betyder HD-ready att TV'n kan VISA 1280x720 och även 1920x1080.
Nja, om vi verkligen ska vara petiga så betyder väl "HD-ready" att tv-n kan visa en upplösning på 720 linjer på höjden. Och att den kan ta emot och skala ner en 1920x1080-signal. Den kan dock inte visa så mycket som 1080 linjer på höjden -- apparater som kan det kallas "full HD".
 
Nja, om vi verkligen ska vara petiga så betyder väl "HD-ready" att tv-n kan visa en upplösning på 720 linjer på höjden. Och att den kan ta emot och skala ner en 1920x1080-signal. Den kan dock inte visa så mycket som 1080 linjer på höjden -- apparater som kan det kallas "full HD".

Japp, det var en mera korrekt beskrivning.
 
Kommentar till TV-bildskvalitet.

Om du vill ha "det allra senaste" så skall du aldrig köpa. Jag trodde att full HD var toppen på berget, men tji fick jag. Har just läst att på IFA-mässan 2009 visades upp en Ultra-HD tv med 3714 x 2016 bildpunkter (82-tums skärm) och det berättas att i Japan håller man nu på att utveckla en Super Hi-Vision skärm med 7680 x 4320 bildpunkter (och 22.2-kanalers surroundljud).
Bifogar länk till artikeln:
http://www.bildochljud.se/framtidens-hd-format.4627995-50713.html

Om inte annat så kommer denna utveckling att göra att de idag befintliga tv-appareterna kommer att bli billigare.

Jag kommer att handla i höst.Som jag känner efter den fina responsen blir det full HD som jag testar i butik med min hårddisk inkopplad. Finns det någon fördel förutom själva förvaringen av bilderna att köra från en blue-ray maskin?
Kan det vara bildspel med övertoningar och musik?
hassest
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.