Annons

Bildvisning för kund

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Nu när MobileMe läggs ner undrar jag om ni har några bra tips för var jag kan online, efter mina fotograferingar och gallringar lägga upp bilder på webben, så kund kan gå in och kolla igenom och göra sitt urval av bilder som vi ska gå vidare med och redigera.

Vill inte behöva skicka CD-skivor och slippa åka över med dator för att gå igenom. Det ska vara miljövänligt, kostnadseffektivt och smidigt.

Har ni något bra tips. Gratis eller betaltjänst som fungerar riktigt bra?

Tack på förhand!
Lisa

Ett tips är Imagedesk, http://www.imagedesk.se/ , som drivs av de som driver Fotosidan. Kan inte uttala mig av egen erfarenhet av den, men tycker den verkar bra och ska själv testa den framöver. Gratis upp till 100MB bilder, så om du bara lägger upp webbstorlek så borde det räcka. Där kan man skapa olika inlogg för olika kunder så de bara kommer åt sina egna bilder.

Skickade efter men har inte fått det godkänt.

I och med att det var bråttom, så hittade jag en annan lösning. Så därför delar jag med mig utav det till er. I Adobe LIghtroom, skapar du ett galleri(finns ett gäng olika varianter, Simple viewer, html galleri och flash) som du sedan sparar på din hemsida. Riktigt snyggt och smidigt. Endast kund vet om vilken mapp deras bilder ligger i då de får länken i ett mejl och kan i lugn och ro bläddra igenom sina utvalda bilder och välja från dem.

Billigt och bra alternativ. Krävs dock att du har webbutrymme där du driver din hemsida själv.

Dropbox är en trevlig lösning om man bara vill skicka filerna. Upp till 2 GB i gratisversionen

Den har jag kört 2 år, men då måste kunden ladda ner programvaran till sin dator. Vill komma ifrån det att kunden ska behöva installera och krångla. De vill bara se bilder, bestämma och få levererat. :))))

Tack i alla fall!
Lisa

crimson.se har en sån gratistjänst. Du kan ladda upp dina bilder, skicka en länk till kunden som går in och bockar i vilka bilder han/hon vill ha och du får automatiskt ett mail när det är klart.

Hittas under Webtjänster -> Pro

Den har jag kört 2 år, men då måste kunden ladda ner programvaran till sin dator. Vill komma ifrån det att kunden ska behöva installera och krångla. De vill bara se bilder, bestämma och få levererat. :))))

Tack i alla fall!
Lisa

Nejdå! Det behöver han inte alls. Du länkar bara direkt till bilden eller en zipfil med flera bilder.
Men det är ju kanske enklare/snyggare med en weblösning?

Ahh! Att man kan länka till dropbox och vederbörande kan hämta ner filerna till sin dator visste jag. Oftast har de då inget program att visa bilderna. Men att man lägga en photosmapp så det ser ut som ett galleri visste jag inte. Kommer testa och se hur det ser ut. Vill gärna att kundens intryck när de går igenom sina bilder. Snyggt, fräscht och enkelt. Ska kika på det om en stund 😃.

Tacksam för all ett input. Enklare och effektivare och snyggare det blir, ju bättre för mig 😃

Inte ens så krångligt, det finns ju tom en inbyggd gallerifunktion (lägg en bildmapp i "Photos"-mappen). Det blir inte jättevackert, men kan knappast bli enklare.

Man ser ofta folk tro att även den som ska se filer måste ha dropbox, vet inte riktigt var det kommer från.

Nu har jag testat! Riktigt bra. Det blir snyggt och lätt för mig och kunden. Behöver man inte skapa något och ladda upp på hemsidan. Toppen! En fråga. Vem som helst som backar från sitt album till Photos ser mappar som ligger där. Vissa projekt är känsligare än andra. Kan man låsa mappen så att andra ej kan gå in på varandras bildmappar?

Album i Picasa är ett annat alternativ, ställ in albumet så att bara den som har länken kan se bilderna.

Du kan ladda dit direkt från Lightroom om du vill.

Jag har jobbat så att jag lagt upp ett urval (låg upplösning, 72 dpi och watermark) för kunden att välja ett par bilder, och sedan har jag laddat upp dessa i max upplösning 300 dpi för tryckunderlag. Har fungerat fint.

Album i Picasa är ett annat alternativ, ställ in albumet så att bara den som har länken kan se bilderna.

Du kan ladda dit direkt från Lightroom om du vill.

Jag har jobbat så att jag lagt upp ett urval (låg upplösning, 72 dpi och watermark) för kunden att välja ett par bilder, och sedan har jag laddat upp dessa i max upplösning 300 dpi för tryckunderlag. Har fungerat fint.

Ja det är ju också ett alternativ. Jag tror att de två alternativ som passar mig bäst är Dropboxen om det är riktigt bråttom, annars LR och fixa sitt galleri och ladda upp.

Tack!!!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto