Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisare

Produkter
(logga in för att koppla)

TStyle

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag har läst någonstans att MÅNGA program under Windows (Alltså inte Mac) INTE läser in bilder med rätt färgprofil.
Programmen följer alltså inte någon angiven standard (Inte ens om man spara bilden med en viss färgprofil) utan läser in och visar bilden lite godtyckligt som programskaparen finner lämpligt.
Detta är ju ganska alarmerande om det verkligen förhåller sig så. Det innebär ju i så fall i korta drag att bilder ser olika ut beroende på vad man använder för program för att visa bilden.

Är det någon som vet en bildvisare som med 100% säkerhet visar bilden med sparad färgprofil?
(Photoshop är självklart alltid rätt, men kanske inte så praktiskt).
 
Sitter inte hemma just nu och kan kolla men jag vet att exempelvis IMATCH från Photools låter dig välja med vilken färgprofil du skall se dina bilder. Däremot kan jag inte med säkerhet säga om man kan låta den läsa in varje enskild bilds färgprofil och sedan visa efter den, det kanske blir lite knepigt.
Jag tyckte mina bilder var ovanligt överexponerade och bleka tills jag hittade den funktionen.
 
Ja, jag har upplevt att t.ex. Explorer's (Filhanteraren i Windows) inbyggda bildvisare är riktigt usel.
Nästa fråga blir ju då, hur publicerar man bilder på nätet för att ALLA skall se det man verkligen vill att det skall se, och inte det som deras webbläsare föredrar att visa?!? Går det att påverka på en någorlunda enkelt sätt? Flash, kanske kan vara ett alternativ?
 
Det största problemet är att väldigt få webbläsare (tror det bara är Safari) visar bilder med de inbäddade färgprofilerna... och att visa bilder på Internet är ju ett av de större medierna för bilddistribution. Att olika skärmar återger färger olika gör ju det hela lite svårare, även om de teoretiskt ska vara sRGB-"kompatibla". Det finns inte så mycket man kan göra då förutom att använda sRGB.

För att krångla till det lite mer så brukar ju RAW-konverterare ha egna små kameraspecifika justeringar, så om man tar en RAW+JPEG så kommer det finnas små variationer i färgerna om man jämför Photoshop och RAW-programmet. Dessutom brukar inte RAW-filerna bädda in profilerna utan ange vilken som användes i EXIF.

Ber om ursäkt om detta inte hjälpte så mycket.
 
Jo, det är matnyttig information. Dock kvarstår min grundfråga, vilken bildvisare är bäst anpassad för att abvändast vi t.ex. en bildvisning?
Jag kan garantera att det flesta kommer se skillnad på sina bilder om det öppnar dem med t.ex. IE, Explorers bildvisare, ACDSee osv.

Kanske dax att skaffa en Mac, som enligt uppgift läser in och viar bilder enligt Adobe standard "inprentat" i operativsystemet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.