Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisare som klarar D1s rawfiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Jag kör Windows 2000.

Har testat Irfan-view men ogillar gränssnittet.

Har även testat Faststone image viewer, den trivs jag med. men den indetifierar neffarna som oidentifierbara Tif-filer.

Orkar inte ta in varje bild i photoshop, om jag bara ska kolla på den lite snabbt under gallringen:((

Vad använder ni andra här för bildvsiningsprogram?. Själv kör jag en mkt snabb, gammal version av AcdSee (2.4) men den klarar ju inte raw. kanske finns det nån plugin?

schaki skrev:
Jag kör Windows 2000.

Har testat Irfan-view men ogillar gränssnittet.

Har även testat Faststone image viewer, den trivs jag med. men den indetifierar neffarna som oidentifierbara Tif-filer.

Orkar inte ta in varje bild i photoshop, om jag bara ska kolla på den lite snabbt under gallringen:((

Vad använder ni andra här för bildvsiningsprogram?. Själv kör jag en mkt snabb, gammal version av AcdSee (2.4) men den klarar ju inte raw. kanske finns det nån plugin?

Testa RawShooter Essentials. Nån har lagt ut en länk på FS tidigare och jag vill verkligen tacka den som gjort det. RSE har gjort att jag faktiskt börjat foto mer i RAW då det faktiskt blir bättre kvalitet vid upprepade ändringar och omsparningar av dessa. RSE bevarar alltid RAW-orginalet i orginalskick och sparar ändringarna i en speciell fil helt sömlöst. Du behöver aldrig själv tänka på att spara några ändringar vid själva redigeringen - det sker automatiskt (jämför gärna stöket i Elements!). Suveränt användargrässnitt. Det som avhållit mig tidigare från RAW har ju främst varit att dessa format är tillverkar/kamera specifika format som jag tror inte är framtidssäkra på sikt och där har tyvärr väldigt lite hänt. Men jag inser ändå att RAW är intressant av kvalitetsskäl.

Verktygen i RawShooter är annars fantastiska och RSE är gratis. Hämta upp RAW-bilder ur ett bibliotek gör den ursnabbt. Bara peka på en folder så är de där bilderna! RSE är rent allmänt snabbt i det mesta det gör! Det kommer dock en ny "Premium" -version snart och man undrar ju vad den kommer att tillföra, när det som är gratis är så bra. Jag körde FS Elements tidigare men tycker det är lite stökig även om mycket i det är väldigt bra också. Men just bildvisaren är bara för jobbig. Jag tycker RSE kör cirklar runt Elements i allmänhet när det gäller RAW-hanteringen och i synnerhet när det gäller bildväljare, användargränsnitt och work flow. Hoppas RSE löser ditt problem. Det löste mina.

Hoppsan, glömde visst länken: http://www.pixmantec.com/index2.html
Det finns en hel del recensioner på denna hemsida också.

Senast ändrad:
RawShooter kicks ass :-D

Fottar bara i RAW sedan jag upptäckte det programmet och kommer absolut att köpa deras "stora" version när den väl kommer ut !

Re: RawShooter kicks ass :-D

SmashingPumpkins skrev:
Fottar bara i RAW sedan jag upptäckte det programmet och kommer absolut att köpa deras "stora" version när den väl kommer ut !

Precis så känner jag med. Det är klockrent. Annars tycker jag alltid det är nånting som "skaver" och är omständligt i de flesta program, men jag har inte hittat nåt sånt ännu i det programmet.

Funderar starkt på att överge Adobe-världen av Plugin-er, strul och olika hantering för olika filformat i samma program. Dessutom är det så mycket snabbare. Uppskattar mer och mer att det är skönt när allt bara funkar utan en massa mickel som det ju annars alltid är med PC-system.

Nåt som inte vore fel är ju Capture one PRO. från Phase One.
Men den kanske inte klarar bildvisning, utan mest är till för redgering?

Senaste versionen av ACDSEE 8 funkar skitbra.

RawShooter känner inte igen Nikon D1s NEF (RAW) filer (Jag har just testat! Eller gör jag kanske någonting fel?)

Breezebrowser ger lite suddiga (Nikon D1s NEF) bilder.

Nikon View 6.0 är helt OK.

Capture one PRO

Jag kör konvert i Capture one PRO och ibland en del efter behandling i ps cs.
Capture one PRO uppfattar också D1s Raw filerna som Tiff, men det innebär inga problem.
Capture one PRO her en liten egen raw konverterings motor som överglänser alla andra jag har provat.

Som RAW konverterare ligger Capture One på första platsen i min lista tät följt av RAWShooter Essentials 2005.
Sen jag testade RAWShooter Premium 2006 tycker att detta är minst lika bra som CaptureOne, om inte bättre.
Som (endast)bildvisare för RAW/NEF filer använder jag "dpreview".
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar