Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvärd som raderar bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
"Nästa steg blir att anlita en kritik / bildvärd, men fulla rättigheter att radera kommentarer och bilder"

Jag citerar dig David Elmfeldt från diskussionen om inflödet av kritikbilder. Det som du skrev gjorde mig betänksam. Vem kan ta det konstnärliga ansvaret att agera som bildvärd och radera bilder? Och då menar jag inte bilder som uppenbart är olagliga eller liknande.

Som exempel, länkar jag till bilden nedan. Med "störande" blad m.m. Hur skulle den tagits emot av bildvärden?

stieglitz_apples_and_gable_full.html

Hej svejs,
vad jag inte riktigt fattar med den idén är väl den tänkta omfattningen?

1. Ev radering i liten omfattning, bara i "över-uppenbara fall"... ungefär som idag och förändrar inte så mycket för själva fotosidan. (Däremot kan det ju minska arbetsinsatsen för red, så klart)

2. En aktiv radering för att få till en "höjning" av kvaliteten (som en del har förespråkat behövs). Å då tycker jag Ulfs fråga i högsta grad är relevant.

Eller var det andra tankar ni hade David och red?
-Christian

Jo just det ja, satt och tittade igen tidigare tråden...

David skrev:
>Vi skulle kunna överväga att göra följande saker:
>* bild / kritikmoderator, som har fullständiga
>rättigheter att radera och redigera både bilder
>och kommentarer. Den personen är ngn som har bra
>bildsinne och som varit med länge på fotosidan.
>* [...]

Den bilden skulle direkt raderats. Den har störande blad, något som är ett av de kriterier som vi skrivit ned i de 13 A4 sidor långa struktur- och policydokument som beskriver vilka bilder vi kan acceptera. *ironi*

För att summera det hela. Ni kan lita på oss, vi är inte dumma i huvudet. Så länge bilderna följer de saker som vi nedtecknat i dokumentet om vilka bilder vi vill ha så är det inget problem. (se http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005)

Var det svar på frågan?

För övrigt Ulf, vad tycker du själv om "störande blad". Knappast någon bild jag personligen skulle gett något högre betyg. Ser inga direkta spännande linjer, eller komponeringar. Klart att bladen i förgrunden stör, men är det det som gör den till Master of Photography?? Tekniskt, ganska blekt kopierad, inget stuns. Inte särskilt unik på något vis. Kanske den var det DÅ, men inte idag.

Tjena David,
vi får väl se hur det funkar i praktiken, misstänker jag? Det där 13-sidiga dokumentet verkar vara spännande att dissekera, nåt ni lämnar ut? :) Eller blir det en 'surpris'?

Lovar ni nu att *inga* kattbilder kommer igenom, David? Det skulle vara skönt, jag stör mig så himla på Pusszz Puzzsterviks alster. 8/)

Åsså inga förutsägbara blomster, heller om jag får bestämma. Eller tjejer i alltför förkromade poser?

Nehepp. Bara "konst", tycker jag man ska ha. Sånn som jag tycker e bra.

Huga David, det blir ingen lätt match för er, gissar jag. Men men...
-Christian

Nej, vi tror inte att det skall bli en lätt match, men ta inte allting på så stort allvar. Detta är f.ö dokumentet som jag referar till:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

Så det är bara att dissikera, men du har ju redan läst och inte haft någon åsikt innan så jag misstänker att du bifaller.

Hejsan igen David,
inte ta på så stort allvar? Men fotosidan är ju hela mitt liv som du talar om? *ironi*

Jag har sett dom reglerna förut, och jag tolkar det med andra ord som det jag skrev i alt 1.

>1. Ev radering i liten omfattning, bara i "över-
>uppenbara fall"... ungefär som idag och
>förändrar inte så mycket för själva fotosidan.
>(Däremot kan det ju minska arbetsinsatsen för
>red, så klart)

Jaja, det blir väl säkert bra. Som jag skrev, vi får väl se vad det blir i praktiken av det...

-Christian

David, för övrigt en intressant debatt under dokumentet du refererade till. I sina stycken exakt i samma tankebanor som jag misstänker att Ulf och jag tänker i...

En reflektion. Men jag "rest my case"... (tror jag)
-Christian
----------
2001-08-30 20:07:09 Heléna Karlsson
Betyg: 2
"Bilderna skall berätta något och inte bara vara avbildningar av verkligheten." Men verkligheten har juh en jäkla massa att berätta... Onödig kommentar tycker jag!
2001-08-30 20:55:27 Thomas Andersson
Varför finns det så många "experter" som skall tala om för andra vad som är bra foto??
Foto är väll en konstform, eller??
Ett foto kan ju vara en dokumentär bild eller en bild på en trasig kopp på en diskbänk, och tro mig eller ej men det finns nog många "experter"
som får sina sinnen tillfredställda av den ena eller den andra bilden.
Nä... fram för mer fri fotografi. Befria fantasin bort med alla regelmakare och fantasihämmande "experter"

elmfeldt skrev:
Den bilden skulle direkt raderats. Den har störande blad, något som är ett av de kriterier som vi skrivit ned i de 13 A4 sidor långa struktur- och policydokument som beskriver vilka bilder vi kan acceptera. *ironi*

För att summera det hela. Ni kan lita på oss, vi är inte dumma i huvudet. Så länge bilderna följer de saker som vi nedtecknat i dokumentet om vilka bilder vi vill ha så är det inget problem. (se http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005)

Var det svar på frågan?

Jo,det är gott. Känner mig lugnad på den punkten. Och din ironi var riktigt kul (obs ej ironi)
Fridens A4

cwe skrev:

Lovar ni nu att *inga* kattbilder kommer igenom, David? Det skulle vara skönt, jag stör mig så himla på Pusszz Puzzsterviks alster. 8/)

-Christian

Förstår att du ironiserar men måste ändå säga att vi irriterar oss på olika motiv som vi tycker får bra betyg av fel anledning, söt katt betyg 5 (så söööt). Nåt som jag är trött på är dessa macrobilder med en blomma mitt i, ofta helt utan tanke bakom (finns det ingen fungerande *dålig kompositionsspärr* David?).

När jag ser dom så brukar jag försöka ge dom konstruktiv kritik, gör så du också med katterna.

Motivet är egentligen inte det viktigaste, det är bilden i helhet som är intressant.

Det finns faktiskt bra bilder både med blommor & katter inblandade, därför så ska vi inte haka upp oss på motiven.

Larsa

Kattkommentarer från mig (Lindas katter):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=91517
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=81240&pf=10219

Puss bilder kan ju också rekommenderas...

blomkommentar:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=110274

Äsch, vilka motiv jag gillar varierar med vilken skjorta jag har på mig. Tror jag.

Det är ju själva idén - väldigt svårt att enas om vad en bra bild är, både fakta-mässigt innehåll, komposition samt betraktarens individuella tolkningar och innebörder...

...så en alltför "aggressiv" bildpolis skulle liksom skjuta åtminstone mig i foten!
-Christian

En mer positiv och roligare uppgift för en bildvärd vore ju att få gå igenom hela skatten av bilder som finns på fotosidan (ja,ja det får ta sin tid) och varje dag på förstasidan få presentera sitt "Editors choice" eller "Bildvärdens val". Alltså en bild som värden vill lyfta fram (den kan vara gammal eller ny).

Och för att glädja och inspirera fotografen kan han få en guldstjärna eller nåt bredvid sin bild. Så gör de i utlandet har jag sett. Jag tycker det är ett bra sätt att utveckla kvaliteten.

/ulf

urbano skrev:
En mer positiv och roligare uppgift för en bildvärd vore ju att få gå igenom hela skatten av bilder som finns på fotosidan (ja,ja det får ta sin tid) och varje dag på förstasidan få presentera sitt "Editors choice" eller "Bildvärdens val". Alltså en bild som värden vill lyfta fram (den kan vara gammal eller ny).

Och för att glädja och inspirera fotografen kan han få en guldstjärna eller nåt bredvid sin bild. Så gör de i utlandet har jag sett. Jag tycker det är ett bra sätt att utveckla kvaliteten.

/ulf

Superbra !!! Den finns med i flera diskussioner och självklart skall ju bra bilder lyftas fram !!!

cwe skrev:
David, för övrigt en intressant debatt under dokumentet du refererade till. I sina stycken exakt i samma tankebanor som jag misstänker att Ulf och jag tänker i...

En reflektion. Men jag "rest my case"... (tror jag)
-Christian
----------
2001-08-30 20:07:09 Heléna Karlsson
"Bilderna skall berätta något och inte bara vara avbildningar av verkligheten." Men verkligheten har juh en jäkla massa att berätta... Onödig kommentar tycker jag!
2001-08-30 20:55:27 Thomas Andersson
Varför finns det så många "experter" som skall tala om för andra vad som är bra foto??
Foto är väll en konstform, eller??
Ett foto kan ju vara en dokumentär bild eller en bild på en trasig kopp på en diskbänk, och tro mig eller ej men det finns nog många "experter"
som får sina sinnen tillfredställda av den ena eller den andra bilden.
Nä... fram för mer fri fotografi. Befria fantasin bort med alla regelmakare och fantasihämmande "experter"

Jag har några bra givande kommentarer på betygsnivå tre som innebär att man borde få en hel massa kreativa förslag på förbättringar:

1.
Bra bild. Spännande format. Om jag får göra en "önskelista" så skulle jag flytta det stora trädet med fågeln en bit till höger, ta bort björken till vänster helt och bara vikla så sjön och ön syntes där samt försöka få till det i höjdled så hackspetten inte "halsuggdes" av vattenytan. BRA att det är en hackspett där, alldeles för många bilder här saknar det där som får bilden intressant.
Betyg:3

2. Fin og lugn bild
Betyg:3

Gör dessa mej till bättre fotograf eller till skogshuggare och lugn människa ???

Nu är jag nog ute och cyklar i fel forum igen men ... Varmt är det och kommentarer är kul !

Annars gillar jag öppningen med jag brukar inte kommentera blombilder, kattbilder etc i vanliga fall..... Men vad är det för fel på katter ??? eller hundar så länge motivet och bilden är bra ?

Jahani nu spårar det ur och red. får väl deleta bort mitt inlägg och lite bilder som inte platsar :) *IRONI*

Phust va varmt det är :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar