ANNONS
Annons

Bildstorleksproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Attlid

Aktiv medlem
Nu har jag ett stort problem här.

Jag skickade förra veckan iväg en CD skiva med bilder till hästtidningen som ska ge ut en hästalmanacka för år 2008. (Jag ska bidra med alla bilder till almanackan, som kommer vara i liggande A4 format.)

De har gått igenom bilderna och hävdar nu att alla utom en är för små. Bilderna måste vara 31x21cm och mina är tydligen bara runt 16cm breda när de kollar.

Grejen är ju den att jag vet att mina bilder ÄR större än så. Jag har själv skrivit ut i både A4a och A3 format utan problem. Jag har inte förminskat bilderna förutom beskärning på endel, men det borde väl inte inverka så mycket på storleken tycker jag.

Jag testade spara en bild i GIF och plötsligt blev de 70cm höga (enligt Photoshop). Men kvaliteten blir riktigt konstig, pixlarna blir utsmetade och tror knappast att sådana bilder ser bra ut i en almanacka.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu... Det konstiga är ju att en av bilderna är tillräckligt stor till almanackan enligt de på redaktionen, och att den bilden enligt Photoshop är ca 24x15cm.

Visar photoshop fel storlek eller vad är det för fel? Jag behöver verkligen hjälp!

Jag har en Nikon D50 och fotar alltid i största format och bästakvalitet.

MVH Anna

Du kan skriva ut dina bilder på ett frimärke likväl som du kan skriva ut dem på en fotbollsplan.

En digital bild består ju som bekant av en mängd bildpunkter. Det är antalet bildpunkter och hur tätt dessa måste skrivas ut som avgör hur stor man kan göra utskriften, inte vad något program påstår.

Dina bilder består förmodligen av för få bildpunkter för att kunna skrivas ut med de kvalitetskrav som de har.

Kameran dur har ger 6 megapixlar = 2000pix höga och 3000pix breda. Det ger bilder på 16,6x25cm vid 300dpi. dpi (eller ppt på svenska betyder punkter per tum). En tum är ca 2,5 cm.
Om bilderna håller bra fototeknisk kvalité, tycker jag inte det borde vara några problem att trycka i 21x31 cm. Det är helt enkelt en fråga om att spara bilderna i rätt storlek, och eventuellt "räkna upp (interpolera)" bilden.

Rent spontant tycker jag att de som gör kalendern borde veta detta. Vet de inte det tycker jag att de ska ta kontakt med någon som är duktig på att göra bilderna klara för tryck. Det är en lite småkrånglig historia nämligen.
Man kan ha ett riktigt fint foto, som blir halvdåligt bara för att det inte är rätt anpassat för tryck. På samma sätt kan man ha en halvdålig bild som ser grymt bra ut i tryck, bara för att någon duktig persom har fixat lite med bilden i photoshop.

Vill du kan du öppna bilden i photoshop (eller annat program) och välja bildstorlek, och ställa in denna till minst 21 respektive 31 cm med upplösning 300dpi. Men det är bara början till att få bilden bra, så säg åt dem som ska trycka att ta hjälp av ett proffs.

Jag har bidragit med ett flertal bilder till deras tidning förut.

Bl.a en omslagsbild som behövde vara 22cm bred i stående format. Bilderna de fick att välja mellan var alla tillräckligt stora att tryckas som omslag.

Då borde de väl kunna tryckas i liggande A4 också?

För säkerhets skull kan du väl titta på bilden och skriva hur många bilpunkter den består av, men är det ca 2000x3000 punkter så ska det inte vara några problem (förutsatt att bilden i övrigt är bra).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar