Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljosbra

Medlem
Några av de medlemmar som har kommenterat mina bilder har skrivit att de gärna hade sett större format av dem. Men hur tusan fixar jag det? Jag blir ju tvungen att förminska mina bilder till cirkus storlek 15*20 cm i 72 dpi för att de ska bli under 300 kb. Är inte så haj på det här med storklek så hur ska jag göra för att få större bilder? Det är väl inte värt att sänka upplösningen? Eller går det helt enkelt bara att ha plytte-bilder?
Hoppas ni fattar hur jag menar!
Tacksam för svar, Moa

Bestäm måtten på bilden först, å strunta då i dpi och cm. Bestäm måtten direkt i pixels.

När du skalat bilden till de mått du vill ha och det är dags att spara den, då är det också dags att se till att filstorleken inte blir för stor. När du spar i Jpg så kan du bestämma komprimeringsgrad. Komprimerar du filen mer så blir den mindre. Bildstorleken blir oförändrad men kvalitén sjunker.

Vilket program använder du när du fixar dina bilder?

Tack för era svar! Tror jag fattar, men vilka mått ska jag använda?
Jag använder photoshop 7.0 (eller försöker använda rättare sagt...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar