Annons

bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoAnders

Medlem
Hej! Jag arbetar i raw och laddar sedan ned i tiff för att spara i mitt arkiv med foton. Därtill sparar jag ned i jpeg för att lägga ut på Flickr, Instagram och 500px. Använder Adobe Element för bildbehandlingen och defaultläget på bildstorlek är 5184x3456 när jag sparar ned. Bör jag använda någon annan bildstorlek och i så fall varför?

Med vänlig hälsning Anders- en entusiastisk nybörjare som är tacksam om nån vill ge mig grundläggande kunskap om detta

Vad menar du att du sätter för slags bildstorlek?
Vad skall du ha bildstorleken till?

När jag bildbehandlat bilden från raw-format och ska spara ned den i tiff eller jpeg så sparas bilden ned 5184x3456 pixlar om jag inte väljer ett annat format. Har läst någonstans att man bör spara ned jpeg i 1024x682 pixlar om bilden ska publiceras på instagram och flickr.

Hej Erik, det är det nog. Tänker jag rätt: om jag väljer att ta bilder med 5184x3456 pixlar istället för färre så kan jag skriva ut bilden i större format med bibehållen kvalitet än om jag tar bilderna med färre pixlar?

Har läst någonstans att man bör spara ned jpeg i 1024x682 pixlar om bilden ska publiceras på instagram och flickr.

Instagram använder sig av max 1080px hög/bred. Bilder som är större konverteras till denna storlek. Bäst resultat erhålls om de bilder du publicerar på instagram är 1080 px och är skärpta för det formatet.

Hej Erik, det är det nog. Tänker jag rätt: om jag väljer att ta bilder med 5184x3456 pixlar istället för färre så kan jag skriva ut bilden i större format med bibehållen kvalitet än om jag tar bilderna med färre pixlar?
Ja definitivt skall du behålla så många pixlar du har.
O det gäller dina original. raw & tif

Sen kommer vi in på användning av dina original.

Erik har redan börjat med Instagram 1080x1080.
FB har väl tre bildstorlekar: 2048 .... 960
Du kan egentligen mata FB med precis vad som helst sen är det FB som komprimerar o det blir inte alltid så bra. Så bäst är att hålla sig till de angivna pixelstorlekarna o be en bön.

Varje medium har sina storlekar.
TV, projektorer osv

De använda bilderna är inget du behöver spara. Bara o skapa nya vid behov utifrån dina original.

Mär jag körde PSE sparade jag psd-filen utan att "pixla" den som original. sedan "pixlade" jag den jpeg-filen till det format som mediet krävde. Rätt så ofta blev det både 612 och 640/960 på kortaste sidan. Kör fortfarande så med LR och de få gånger bilden hamnar i PS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar