Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är helt ny med att fotografera, jag började fota 2013 och tycker det är det bästa som finns.
Jag fotar mest kompisar, hästar och lite sport typ fotboll och innebandy. Jag har fått lite bilder publicerade i lite olika tidningar (har dock ej fått betalt) Men nu tänkte jag börja att ta betalt och behöver veta lite om bildstorlekar. Jag är på gång att skaffa en hemsida där man kan köpa direkt från sidan.
Jag har kollat runt lite på andra sidor som säljer bilder och ser att man kan ladda ner bilder i olika storlekar.
Vilka storlekar föredrar tidningar ?
Anpassar tidningarna själv storleken eller måste man typ ha flera olika storlekar ?
Är det något man mer man behöver tänka på när man exportera ut bilderna från Lightroom ?
Typ skärpa har sett att man kan välja mellan Låg, Standard eller hög,
mina ögon ser igen skillnad.
Vilken upplösning skall man välja ? Tum eller cm ?
Hur stor är en bild som är 4 x 6 och 10 x 12 ?
Det var vad jag kom på nu, hoppas någon har tid och lust att svara på detta.

Ha en trevlig helg !
 
Hej,

Jag tror inte tidningar sitter och letar bilder på det sättet. Ska du sälja bilder måste du vara aktiv mot tidningarna inte tvärtom,, bästa sättet att sälja är att lägga upp bilder hos olika tjänster som tidningar mm använder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.