Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek och upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

bebi

Medlem
Tänkte göra ett bildspel för visningar i större lokeler och har nog inte tillräckligt med erfarenheter av visning med projektor. Det jag kan läsa mig till är att de flästa bildprojektorerna har 1024 pixlar på bredden .
Min fråga är . Måste mina bilder vara 1024 pixlar och i så fall vilken upplösning?
Blir kvalitet OK om man visar upp bilderna i storlekar typ 2 meter på bredden?

Finns säkert många som har svaren här på FS och är tacksam för råd och tipps

Nja

Tänkte göra ett bildspel för visningar i större lokeler och har nog inte tillräckligt med erfarenheter av visning med projektor. Det jag kan läsa mig till är att de flästa bildprojektorerna har 1024 pixlar på bredden .
Min fråga är . Måste mina bilder vara 1024 pixlar och i så fall vilken upplösning?
Blir kvalitet OK om man visar upp bilderna i storlekar typ 2 meter på bredden?

Finns säkert många som har svaren här på FS och är tacksam för råd och tipps

Vet du att du kommer att använda en gammal projektor med 1024 pixlars upplösning så är det det bästa alternativet eftersom du då kan skala om bilderna och sedan skärpa dem så att de blir riktigt skarpa. Använder du en projektor med större upplösning men har bilderna i denna storlek så´blir det inte bra. Bättre då att göra bilderna i exakt dubbla upplösningen (2048x1536 om de är i 4:3 format). Då kan du även köra dem i en projektor med bättre prestanda. Projektorerna skalar automatiskt om bilderna så att de alltid går att visa. När du pratar om upplösning så tänker du säkert på ppi eller dpi! Detta behöver du inte bry dig om eftersom en digital bild egentligen inte har någon sådan upplösning - detta värde använder du bara när du ska skriva ut din bild. Datorskärmen eller projektorn skiter blankt i detta värde (Nästan alltid sant utom när du använder vissa layoutprogram för text och bild).

Har du bilderna i 3:2 format kan du använda längdmåttet 2048 eller så gör du helt enkelt så att du monterar in din 3:2-bild (med längden 2048) in i en 4:3 bild (med måttet 2048x1536) med svart bakgrund. De flesta projektorer kan dock göra detta automatiskt men om du lägger ner tid på att göra ett bildspel så kan du ju lägga några extra sekunder på varje bild och få ett bildspel som går att visa med de allra flesta projektorer.

Allra bäst är förstås om du har en egen projektor. Då kan du ju göra bilderna i rätt format. Det känns ibland ganska surt när man kommer och visar sina bilder på en projektor med kassa färger och rutten skärpa.

Tack

Vet du att du kommer att använda en gammal projektor med 1024 pixlars upplösning så är det det bästa alternativet eftersom du då kan skala om bilderna och sedan skärpa dem så att de blir riktigt skarpa. Använder du en projektor med större upplösning men har bilderna i denna storlek så´blir det inte bra. Bättre då att göra bilderna i exakt dubbla upplösningen (2048x1536 om de är i 4:3 format). Då kan du även köra dem i en projektor med bättre prestanda. Projektorerna skalar automatiskt om bilderna så att de alltid går att visa. När du pratar om upplösning så tänker du säkert på ppi eller dpi! Detta behöver du inte bry dig om eftersom en digital bild egentligen inte har någon sådan upplösning - detta värde använder du bara när du ska skriva ut din bild. Datorskärmen eller projektorn skiter blankt i detta värde (Nästan alltid sant utom när du använder vissa layoutprogram för text och bild).

Har du bilderna i 3:2 format kan du använda längdmåttet 2048 eller så gör du helt enkelt så att du monterar in din 3:2-bild (med längden 2048) in i en 4:3 bild (med måttet 2048x1536) med svart bakgrund. De flesta projektorer kan dock göra detta automatiskt men om du lägger ner tid på att göra ett bildspel så kan du ju lägga några extra sekunder på varje bild och få ett bildspel som går att visa med de allra flesta projektorer.

Allra bäst är förstås om du har en egen projektor. Då kan du ju göra bilderna i rätt format. Det känns ibland ganska surt när man kommer och visar sina bilder på en projektor med kassa färger och rutten skärpa.

Tackar så mycket för den grundliga lektionen. Nu skall jag bara läsa igenom allt en gång till och sen skala om lite bilder och försöka testa någonstans där projektor finns

Min uppfattning är att det kan vara bra att hålla sej inom måtten 1024 på längden och 768 på höjden om man inte vet vilken upplösning den projektor (eller stor tv) man ska visa sina bilder på har. Bilderna ska skärpas lagom efter omsamplingen.

Om visningsprogrammet fyller ut ytan utanför bilden med svart eller mörkgrått så innebär det bara att själva bilden visas med de pixlar den är gjord i. Det betyder att bilden upplevs skarpare än om den är större och skalas ner av visningsprogrammet. Projektorer brukar visa rätt storlek och proportioner mm men tv-apparater vill gärna fylla hela skärmen även om proportionerna blir fel. Min egen tv (full HD) kan jag tvinga att visa bilderna pixel för pixel vilket är lämpligt om biderna är mindre än 1920x1050.

Jag visar ofta bilder i klubbmiljö och använder en egentillverkad testbild som talar om ifall projektorn/tv:n visar fel proportioner eller inte visar hela gråskalan eller har knepiga färgstick. Den har just måtten 1024 x 768.

Den stora cirkeln visar om projektorn eller tv:n visar fel proportioner. De vita prickarna i hörnen underlättar grovinställning av projektorn i lokaler som inte är helt mörklagda före bildvisningen. Linjerna i de tunna kryssen är bara en pixel tjocka och skvalrar direkt om testbilden skalas ner av visningsprogram eller apparater, då försvinner nämligen vissa linjer. Gråskalan visar om apparaten är rätt inställd vad gäller kontrast och ljus.

Det program jag använder heter FastStone och den visar både bilder i "lösvikt" som jag brukar kalla det (oavsett filformat och färgrymd), och i bildspel där bilderna är anpassade i storlek och skärpa samt fyller ut eventuell tom yta runt bilden med grått eller svart om programmet ställts in rätt.

I övrigt kan jag instämma i Tonyeagles inlägg och alldeles speciellt sista stycket.

Bilagor

• Gråkil Färgkil 1024x768 cirkel_400p.jpg
    Gråkil Färgkil 1024x768 cirkel_400p.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,810
Vilken projektor skall man då välja?

Ett rent nöje att läsa de här informativa inläggen. Jag har planer på att inom kort köpa en projektor, som i första hand skall användas hemma för visning av våra egna bilder, men som ibland kan användas även i lite större lokaler. Är det en SXGA-projektor man skall välja och har någon erfarenhet av modell/fabrikat?

ANNONS