Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek för webben?

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag fick mail av en fotograf idag och jag vill gärna höra vad ni rekommenderar för storlekar på bilder för webben. Motivera gärna varför ni använder den storlek ni gör så kanske jag får en annan/bättre insikt i detta.

Mina bilder ses här:
http://www.vegafoto.se
http://www.fotosidan.se/slideshow/fullsize.htm?sort=&_portfolios=189963


----------------------------------------

Mailen som skickades:

Mail 1
Du måste börja inse att dina sidor är på tok för höga. På min MacBook var det helt hopplöst att surfa till din portfolio och till och med på min MacBook Pro måste man scrolla i höjdled.
Jag förstår att du vill visa dina bilder i så stort format som möjligt, men någon måtta får det vara.


Mail 2
Du har ingen tanke på att det faktiskt i dagsläget säljs fler bärbara än stationära datorer i Sverige? På bärbara datorer är det mer eller mindre standard med en upplösning på 1280x800. En MacBook Pro 15" har en upplösning på 1440x900.

1280x1024 är ett gammalt format för 4:3-skärmar och dessa är ett utdöende släkte. När det gäller stationära skärmar så säljs det idag nästan uteslutande widescreen-skärmar. När jag kollar på din sajt på min 22" wide (1680x1050) så fyller den nätt och jämnt upp den vertikala ytan...och jag vet många fotografer som sitter på widescreenskärmar som är mindre än 22".

Om du vill ha svart på vitt vilken upplösning som dina besökare använder rekommenderar jag Google Analytics.
 
Det finns några sätt. Antingen lägger man ut den fullstora bilden, men inte så stor i Kb. Eller så lägger man ut en lagom stor bild på runt 600 till 900 px (som killen ovan använder). Det sista sättet är att låta folk titta på en något mindre bild som dock länkas till den fullstora om man vill se den så. Ett annat sätt är att ha en tumnagel och en länk för nedladdning av den fullstora bilden och då i Mb storlek. Det beror på vad bilden beskriver och syftet med att lägga ut dem. Det finns många sätt att göra html album att lägga ut. I dessa kan man speca precis hur man vill ha bilderna och swissssch så har allt skapats åt dig. Photoshop och likande program klara detta. Lycka till!
 
För det första så vill jag poängtera att storleken på skärmen inte har någon betydelse, utan det är upplösningen som räknas.

Om jag vill blåsa upp en bild så stort som möjligt så brukar jag tänka mig att alla kör upplösningen 1024 x 768. Det innebär att man har ungefär en bildyta i webbläsaren på 1010 x 600, eftersom webbläsare har verktygsfält i toppen etc..

Kanske en fingervisning om hur stora bilderna kan vara?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.