Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek 640 eller 1024 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluelight

Medlem
Jag kan med min Nikon Coolpix välja mellan olika Bildkval står det.

Det står HÖG, normal, normal,PC och tv

Normal 2048 vad menas med det??

Vilken ska jag välja för att få vanliga kort. Vanlig storlek.

Och kan man ta fler bilder ju mindre storlek man väljer,

men blir kvaliten dåligare då också?

Fattar inget.
 
JO

Ja så är det ...........


Kvalitet och bildstorlek
å de flesta kameror kan du välja mellan tre eller fyra lägre upplösningar (färre pixlar). Använd lägre upplösningar med försiktighet; det betyder att färre detaljer fångas. Bilderna blir inte så skarpa såvida du inte väljer små utskrifter. Om du vet att bilderna bara ska visas på skärm, kan du välja en lägre upplösning och få plats med fler bilder på minneskortet.

Kvalitetsinställningar är olika nivåer av JPEG-komprimering. Digitalkameror sparar dina bilder som JPEG-filer eftersom de inte tar upp så mycket utrymme på minneskortet. JPEG är nämligen ett komprimerat format; vissa detaljer försvinner. JPEG tillåter dig välja komprimeringsnivå utifrån dina behov. Använd den bästa kvalitetsinställningen när du kan. Minneskort har blivit billiga, att ta om bilden är svårt.

På många kameror finns ett val för helt okomprimerade bilder - antingen TIFF- eller RAW-filer. Många applikationer kan läsa TIFF-filer, men RAW-filer måste konverteras innan du använder dem med hjälp av mjukvara du får när du köper din kamera. JPEG passar de flesta digitalkameraanvändare.
 
Men...

Hur många bilder kan jag ta om jag tar 2816
eller 2048.

Blir bilderna jättestora då?

PC 1024 vad menas med den inställningen, att bilderna blir lika stor på datorn som en pc skärm?

Fattar fortfarande inte jättemkt...Men tack för svaret ändå. Ska försöka kolla lite me rpå det.
 
Re: Men...

Bluelight skrev:
...Hur många bilder kan jag ta om jag tar 2816
eller 2048.

Blir bilderna jättestora då?...

Hur många bilder du kan ta med respektive inställning ser du på kamerans display.
Någonstans där visas hur många bilder du får plats med på det minneskort du har i kameran.
(se kamerans bruksanvisning).

För att se bildernas storlek på skärmen, så...
Just det. Ladda upp ett par bilder och testa!

Storleken 2048, antar att det är pixlar på längsta sidan...
...räcker väl för att framkalla vanlig fotostorlek (tex 15 x 10 cm)
 
okej så om jag vill framkalla vanligt foto så ska jag ha minst det?

Det är så att jag ska resa på bad och sol semester och vill kunna ta bra bilder men kunna ta minst 600-700 stycken....mycket...men älskar att fota massor utomlands.

Okej, jo det stämmer, jag kan se hur många bilder jag kan ta när jag väljer en av inställningarna av bildkvalitet.

Men om vi säger såhär, ifall jag väljer bildkvalite 1024. Kan jag fortfarande få bra bild på datorn och på framkallat kort?

Alltså blir bilden mindre om jag väljer det alternativet?
 
Bluelight skrev:
...Men om vi säger såhär, ifall jag väljer bildkvalite 1024. Kan jag fortfarande få bra bild på datorn och på framkallat kort?...

På datorn får du en bild som nästan täcker skärmen, eller som täcker skärmen (beroende på vad du har för skärm o vilka inställningar du har).
Som bild på papper blir nog kvaliteten i sämsta laget. Kanske du hinner med att provfota och kopiera innan du åker på din semester?

Edit: stavning.
 
Senast ändrad:
Minneskort är billiga idag!

Ställ in högsta upplösning som din kamera kan ge dig så att du får finast möjliga bilder. Det är bättre att få en riktigt bra bild istället för två som är halvbra! Antalet bilder som du kan ta beror på hur mycket minneskortet rymmer. Kontrollera hur stort minneskort du har idag och se efter hur många bilder du kan ta med högsta upplösningen. Sen kan du räkna ut hur stort minneskort du behöver för att ta det antal bilder du vill på din semester. Det är stor fördel att ha flera minneskort så att du inte förlorar alla bilder om det skulle hända något med minneskortet...Shit happens, tro mig. Bäst är att ha en mellanlagring av sina bilder, men det kostar mycket pengar. Bärbar dator eller extern hårddisk med kortläsare. Om du är smart så går du till ett internet cafe med ditt minneskort och ber någon där göra en CD med dina bilder på. Det brukar kosta ungefär ett glatt leénde! Och en CD-R skiva förståss.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.