Annons

Bildstorlek ändras vid utskrift på Epson R800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yorgas

Medlem
Hej

Jag har ett litet problem. Om jag croppar mina bilder i Photoshop till 10x15 och väljer utskriftsmedia som är 10x15 i inställningarna så får jag varning att bilden är lite för stor och att den kommer kapas lite när jag skriver ut. Man kan ju välja "scale to fit" men då skalas ju bilden om igen och jag vill helst att kvaliten ska vara som jag sett på skärmen? Dessutom har jag ju valt en storlek som ska passa pappret.

För att undersöka så gjorde jag en rektangel med bestämda mått och skrev ut, och den blir några millimeter (3-5mm) större på varje sida än måtten jag stoppat in i Photoshop. Är det någon som vet varför och var denna uppskalning sker? Jag skulle gärna ha bort den.

Jag skriver ut på en Epson R800, tror ni det är skrivaren eller Photoshop som gör denna uppskalning av bilden? Hur får man bort det? Det är ganska störande när man skalat sin bild perfekt och sen börjar mjukvaran ändra storleken nånstans.
 
Hej Jörgen. Skrivaren skalar upp bilden ca 3mm runtom för att det inte skall bli någon vit kant. Du måste kryssa i rutan borderless sen går du in under flik 2 och sätter uppskalningen till minimum. Om du vill ha din bild precis som du har på skärm så gör du bilden ca 9,4X14,4 sen ökar du arbetsytan till 10X15, detta ger en vit kant som skrivaren kommer att skala bort/ Dick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.