Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering på 17-85 ett lyft eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Jag köpte ett enbensstativ för 295:- i stället för IS, mycket billigare!
Ärligt talat vet jag inte ett skvatt om vad IS skulle göra för mig, men det billiga benet gör massor och väger några få hekto.

Jag har fotat med objektiv F-2.0, F-2.8 i tre år fram till jag köpte 17-85 IS.
Visst kan jag använda mig av en stativ. Men det handlar mest om att använda ett sådant objektiv 17-85 IS som ett handhållet "allround" objektiv viklet är redå när det behövs bl. a. i dåliga belysningsförhållanden och när det inte finns tid med att hålla på med ngt stativ, t ex.

Ha läst att man inte behöver stängas IS:en på vissa linser då man sätter dom på stativ.

Gäller detta 17-85 oxå?

Har läst i manualen som följer med objektivet och finner inte svaret.

MVH/Jesper

Det borde stå i manualen om du ska stänga av den. Det gör det i manualen för 28-135 IS USM iaf. 17-85 är ju klart nyare så om det inte står något borde de inkorporerat den featuren från de dyrare IS-objektiven. Vill du verkligen vara på den säkra sidan så stäng av IS. Det är ju bara en knapp-switchning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar