Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering och Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hej

Köpte en D50 som jag är pangnöjd med. Köpte kitet som tar bra bilder i närmiljöer som hemma och sånt.

Nu vill jag köpa ett teleobjektiv. Har kikat på Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG som många är väldigt nöjda med.

En undran bara. Min D50 har inte någon bildstabilisator inbyggt i huset. Bör jag då välja ett teleobjektiv med bildstabilisator? Finns det förresten till Nikon D50.

Tips, tack.

Tobias

Ingen Nikon-kamera har bildstabilisator i huset.

Alla Nikon-objektiv som har "VR" i beteckningen har stabilisator, det finns både dyra och billigare sådana - tex det nya 18-200/3.5-5.6.

Ett Nikon-objektiv med VR motsvarande Sigma:t blir dock dyrt, Nikons kostar typ 20 000 kr.

Hmm 20 000 är gräsligt mycket mer än de 7 000 Sigma kostar.

Kanske dum fråga. Är det så mycket bättre med bildstabilisator i objektivet? Behövs det?

Eller snarare, är min Nikon D50 och Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG en bra kombination? Vill ju inte köpa ett objektiv för 7 000 och sen bli missnöjd pga att bildstabilisator i objektiv saknas.

Med ljusstyrka på 2.8 så behöver man oftast inte bildstabilisator. Sigmas 70-200/2.8 är ett jättebra objektiv. Jag har aldrig varitg missnöjd med mitt. Det du vinner på bildstabilisator är möjlighettill ca: 3 steg kortare slutartid, som då kan eliminera skakningsoskärpa. Tycker inte det är värt 13000:- om man inte VERKLIGEN behöver det, eller har mycket pengar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto