Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering (IS/VR)

Produkter
(logga in för att koppla)

j.a.n

Aktiv medlem
Hej alla glada :cool:

Jag har en liten fråga som jag inte funnit svaret på i något forum ... hoppas jag *skratt*

Hur fungerar bildstabiliserings tekniken som Canon / Nikon tillämpar i sina IS / VR gluggar.

Hur fungerar det?

Vad skiljer Canon och Nikons olika lösningar?

Som tekniker blir man ju nyfiken ;-)

Är det någon som har koll på detta eller vet någon bra länk som beskriver tekniken.

Tack på förhand // Anders Nilsson

Länken till Canon var väldigt tunn tycker jag. Som mekanisk konstruktör vill jag förstås veta mer. Vilken typ av sensorer är det? Gyron (mekaniska?) låter lite konstigt tycker jag. Accelerometrar borde det väl vara? Kanske pizoelektriska? Är det linjära motorer som flyttar linsgruppen?

Jag lyckades f.ö. komma över Canons super-fina katalog "EF-objektiv" på fotomässan. Rekommenderas. Min favorit-lektyr i sängen för tillfället...:D

Pizoelektriska är även min gissning men som sagt var mer info istället för gissningar är aldrig fel ;-)

Vi får hoppas att det är någon annan som där ute som kanske kan hjälpa oss på traven.

M.V.H // Anders

Tjaaaa....

Tänk er såhär...

1. Öppna ett nytt fönster av er webläsare
2. Skriv in www.google.com i adressfönstret
3. Skriv in Canon EF Stabilizer IS Technology i sökboxen
4. Tryck enter
5. Voilá

472 Träffar...Kan nog hitta minst 50 av dessa som innehåller det ni vill veta...;)

Förresten ännu enklare tryck här istället...

Jeppe skrev:

....4. Tryck enter
5. Voilá

472 Träffar...Kan nog hitta minst 50 av dessa som innehåller det ni vill veta...;)
B]

Hmmm. Det var ju många träffar men de flesta säger inte så mycket mer. Man kanske kan hitta en servicemanual eller nåt...ska leta lite...

Annars kan ju nån med ett IS/VR objektiv skruva upp det och kolla hur det fungerar :p :D

Ta gärna lite bilder när du gör det också :rolleyes:

Tack Mats!

Ser med spänning fram mot eventuella fynd ;-)

Återkommer om jag hittar något matnyttigt bland länkarna, men har precis som dig konstaterat att hitta information kring den tekniska uppbygnaden inte är det lättaste.

MVH // Anders

Jag kan ha fel, men jag har för mig att alla amerikanska patent finns offentliggjorda på webben. Det kan vara en ingång.

Finns en ännu bättre "bok" om Canons objektiv.
Canon Lens Work heter den, 210 sidor på Engelska om alla Canon gluggar som fanns då(1996).

Jag har version II , det kanske finns en 3:a av boken idag, jag vet inte.

När den gavs ut fanns nog bara 75-300IS USM 3.5-5.6, så tekniken kanske har ändrats något sen dess.

1: Det är gyrosensorer som sköter det hela.

2: Det sitter en 16-bitars mikrodator i den som sköter båda IS såväl som bländare och AF

3: Positionen på linserna mäts med infraröda dioder som läses av på nått vis.

Det var vad som fanns i den boken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar