ANNONS
Annons

Bildstabilisator, vad händer? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Testade ett EF-S 18-200 IS häromdan och tänkte att jag nu skulle bli rejält överraskad, då jag aldrig testat ett objektiv med IS/OS. Sätter på objektivet och drar ett par bilder utan IS och slår sedan på IS. Det surrar till lite och trycker ner halvvägs, ingenting händer. Knäpper bilden, ingenting händer. Något jag missuppfattat eller ska det inte synas i sökaren? :)

När man kollar på bilderna ser man att det är aningens bättre skärpa. Bilderna tagna inomhus i hyffsat dunkelt ljus. Motiv, ett par fotoalbum med text på bakkanten. ISO 400. Slutartid 1/25-1/60 någonstans.

// Jocke

Sikta in dig med avtryckaren halvvägs nedtryckt på nåt litet längre bort med 200mm i brännvidd så ska du märka att bilden lugnar ner sig och tar bort dina darrningar.

Jag ser en enorm skillnad när IS går in på mitt 70-200 4L IS så du borde se samma sak. Om du har Live View kan du testa att sätta objektivet på 200mm och Live View på 10x digital zoom. Där ser jag kraftiga skakningar tills IS går in och "lugnar ner" dem.

Som sagt, testa på 200mm. Titta i sökaren utan att aktivera fokus och IS, notera de små (eller pyttesmå i dittfall?) skakningarna. Tryck sedan ner halvvägs och bilden stabiliseras, jämför, släpp upp igen för att stänga av IS, och på igen Ha hela tiden ögat i sökaren. Jämför och se. Blir det ingen skillnad nu så är antingen IS paj eller så är du ett vandrande stativ ;-)

Samma lär det ju inte bli. Inget IS i världen kan ersätta ett bra stativ. Inte än, i alla fall.
Men inget stativ är lika smidigt som IS heller.

Jag tycker IS märks i sökaren olika med olika objektiv. Med mina 24-105L och 70-200/4IS märker jag inte alls något nästan, medan mitt 55-250IS nästan klickar till och fixerar sökarbilden när IS är igång, väldigt annorlunda, men fungerar fantastiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar