Annons

Bildstöld!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Jag har ett lite projekt vid sidan av som går ut på att fota mingelbilder åt en hemsida. Detta är ngt av en hobby och vi som driver sidan gör detta ideellt.

Härom dagen såg jag mina bilder i en tidning som tillhör kristianstadsbladet och heter Tivoli. I den tidningen hade dom tagit mina bilder rakt av från hemsidan och klistrat in i tidningen.

Nu till min fråga: På hemsidan finns en logga på varje bild med hemsidans namn men inget C som visar att det är copyright. Har då tidningen begått ett brott mot hemsidan också eller endast mot mig som upphovsman och vilket tillvägagångssätt föreslår ni är rimligt?

Hemsidan : www.bonjah.se
 
Såhär ser loggon ut. Kom på att man nog måste vara medlem för att se bilderna
 

Bilagor

  • 1145874232_j09dcjci2syzkjncabzl.jpg
    1145874232_j09dcjci2syzkjncabzl.jpg
    24 KB · Visningar: 1,024
De har enligt din beskrivning helt klart gjort fel.
Fakturera enligt BLF's prislista.

Pris per bild blir: Publicering + utelämnande av namn(om du inte räknar loggan som byline) 100% påslag + otillåten publicering 10% av ett basbelopp.

Och sen om du har firma så är det det beloppet plus moms.


Gör en sökning och du får hur mycket information som helst.
 
Man behöver inget "C" för copyright, man har automatiskt skydd på sina verk.
Om jag minns rätt så är "C" ett amerikanskt påfund, en gång i tiden var man faktiskt tvunget att skriva "Copyright abc" på ex. sina bilder för att vara skyddad i USA och då var väl "C" en bra förkortning,
Dock ändrades reglerna för en många/några(?) år sedan och numera behövs inget "C" i USA heller, de har samma regler som alla andra länder,

Att man fortfarande ser det då och då är bara en kvarleva från den tiden och då mest för att påminna folk om att det är olagligt att olovligen använda bilder, det har ingen juridisk betydelse.
 
Ok tack för svaren! Jag söker kanske fel men hittar inte allt för mycket som liknar just mitt fall. Då har dom ju om jag tolkar det rätt både gjort fel mot mig och hemsidan.

Kristoffer, kan du vara lite mer specifik när det gäller ersättning för jag har inte tilgång till prislistan. Vad tror du är rimlig ersättning för de tio bilderna som de publicerade???
 
Ja fast den pdfn är januaris nummer men jag har tidningen i min hand på papper istället och sen har det gått ut till över 50 000 abonenter så det lär inte bli några problem med vad som var o inte var med i tidningen.
 
Redaktören ringde mig nu och jag får rättelse i nästa tidning men hon sa att hon inte hade ngt ansvar att kontrollera var bilderna kommer ifrån. Om någon förutom fotografen skickar bilder till henne så har hon inget ansvar att kontrollera det utan kan handla i god tro och printa dom ändå.

Ligger det någon sanning i det?
 
Den som publicerar (tidningen i detta fallet) har ansvar för vad de publicerar. God tro kan de ju handla i om de vill, men det fråntar inte dig rätten till ersättning. Vill de slippa krav (med påslag) i efterhand bör de ha koll innan publicering. Det ligger helt på dem att ha.
 
Ja jag tänkte väl det. Jag sa verkar emot eller höll med på det för jag visste inte riktigt vad hon pratade om men kristianstad är en liten stad och alla försöker väl vinna på att spela på okunskap. Eller rättare sagt tron på okunskap...Nu är jag i vilket fall som helst portad från den nattklubben som bilderna var tagna på eftersom ägaren trodde vi hade en överrenskommelse. Det var ett konstruktivt samtal med "du din lilla skit" "vem fan tror du att du är" och "vad är detta för jävla egotrip som du tar i lilla pissagi kristianstad"

Så just nu känns det kämpigt men det är väl priset man betalar när man höjer sin lilla röst...
 
Är du portad för att bilderna publicerades eller för att du börjat tjafsa med tidningen? Att de publicerats kan ju inte du rå för! Skicka dem på tidningen istället.

Jäkla surt att det får såna konsekvenser för dig, så låt inte de ansvariga slippa undan med "god tro".
 
Jag har låtit redaktionen för tidningen slippa iväg med en rättelse eftersom den sidan vi driver inte görs i vinstsyfte så var det den bästa lösningen.

Men där finns två stora nattklubbar i kstad och ägarna känner varandra så dom kommer se till att jag inte får fota på deras klubbar och då kommer jag inte vara till någon användning för hemsidan i fråga heller.

Så allt gick åt helvete denna gången verkar det som...
 
Jag lät dom slippa undan med rättelse i nästa nummer och så långt som det gäller tidning så är jag färdig med dom.

Detta blev alt bara väldigt jobbigt för nu har alla samarbetspartners med hemsidan blandat sig i och det verkar som ett samarbete som höll på att tas fram inte kommer bli av nu pga mitt "utspel" kan man säga.
 
Tycker helt klart att du ska ha den ersättning du har rätt till. Tidningen har säkerligen satt detta i system med tanke på bortförklaringen till dig om att de inte har ansvar för bilder som skickas in.

Särskilt med de konsekvenser som detta har fått som följd. Jag skulle helt sonika traska in på redaktionen och kräva att de sätter in de pengar de är skyldiga dig på ditt konto. Eller om du har ett företag, lämna in en faktura.

Blir rätt arg på tidningar/företag som tror att de kan smita ifrån sitt betalningsansvar.
 
Jag skulle garanterat inte låta en tidning förstöra för en.

Kräv dom på pengar för bilderna och en rättelse i tidningen att dom publicerade bilderna utan ditt tillstånd.

Sur man blir när man får höra att tidningar missbrukar sin "makt" emot fotografer.
 
Ja med tanke på att dom tjänarpengar på att göra sin tidning så är det jävligt märkligt att jag ska bidra i deras tidning utan extra kostnad men som jag läser situationen nu så kommer det att gå upp i rätten i så fall och det har jag ingen lust med.

Sen driver vi ju hemsidan utan vinstsyfte. Får bli til nästa gång i så fall nu har dom ju i alla fall en heads up
 
Stellann skrev:
Jag lät dom slippa undan med rättelse i nästa nummer och så långt som det gäller tidning så är jag färdig med dom.

Detta blev alt bara väldigt jobbigt för nu har alla samarbetspartners med hemsidan blandat sig i och det verkar som ett samarbete som höll på att tas fram inte kommer bli av nu pga mitt "utspel" kan man säga.

Utspel = du hävdade din lagstadgade upphovsrätt?

Suck, vilka pajasar de verkar vara.
 
Stellann skrev:
Ja med tanke på att dom tjänarpengar på att göra sin tidning så är det jävligt märkligt att jag ska bidra i deras tidning utan extra kostnad men som jag läser situationen nu så kommer det att gå upp i rätten i så fall och det har jag ingen lust med.

Sen driver vi ju hemsidan utan vinstsyfte. Får bli til nästa gång i så fall nu har dom ju i alla fall en heads up

Det skulle aldrig gå upp i rätten, då de vet att de skulle förlora.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.