Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror ändå inte att någon vill ha våra bilder! Så risken är nog försummande liten! *heheheh*

Nä jsut det Joakim....får väl vända på det om inge nvill köpa bilder för att de vill se på dem får man väl fixa bilder som de är villiga att ge betalt för att slippa se...blir ju mindre jobb med....ska fixa ett jättetele...går ju lätt att få det betalat för sig...*hehe*

Datainspektionen hälsar att de inte pysslar med upphovsrätt och ber mig kontakta en dagstidning. Lustigt... är det dom som lagstiftar om upphovsrätt? ;)

ace.

Om någon publicerar din bild utan tillstånd har du självklart rätt till ersättning.

Vilken ersättning du skall få bestäms av var bilden publiceras samt av upplaga.
I princip är det du som bestämmer ersättningen, i praktiken brukar man vanligen kräva dubbelt upp mot vad som är kutym i branchen, kolla gärna:
http://sydsvenskan.se/bild/price.htm

Du kräver dubbelt upp för att få kompensation för otillåten publicering.

Om du vill kan du begära två miljoner kronor och hävda att det är vad det skulle kostat om de hade frågat dig om rätt till publicering.
I verkligheten hade ett sådant krav knappast gått hem eftersom det saknar rim och reson.

Och det är riksdagen som sätter lagarna, ingen annan.

Yeah, jag fattar. Men hur bevisar man att man tagit en digital bild? Det är jag väldigt nyfiken på.

Och hur gör man om någon snott ens bild, jag menar vem kontaktar man? En advokat? Och om man skulle förlora (inte kan bevisa att bilden är ens egen) riskerar man då att få betala rättegångskostnader m.m.?

1. Du kontaktar företaget som tjuvat.
2. Du kontaktar www.blf.se för info
3. Du kontaktar advokat
4. Om du förlorar står du för kostnaden eftersom det rör sig om ett civilrättsligt mål. Det vill säga, du betalar inte domare och sådant (skattepengar), däremot motpartens advokat och eventuella andra kostnader.

Om någon snott en bild från webben är det inte så svårt att bevisa att det är din bild även om det rör sig om en digital bild, du har väl kvar råbilden med alla opåverkade pixlar och sånnt?

ace skrev:
Yeah, jag fattar. Men hur bevisar man att man tagit en digital bild? Det är jag väldigt nyfiken på.

Man har kvar orignalbilden helt enkelt. När man lägger ut den på nätet så skalar man i pricip alltid ner dem. Har man en kamera som tar RAW-bilder är det ännu enklare.

Jag kan inte tänka mig att det är något problem i praktiken.

För mig är det inget problem!

Ni som vill.. Ta mina bilder och sälj dem vart ni vill! Jag blir bara glad. Klart bilderna skall synas. Det är väl det de är till för?! Sen att jag går miste om inkomsten från just den bilöden gör mig inte så mycket. Man får väl ligga i lite och sälja dem själv!

Har man photoshop så är det ingen problem att sno en bild, oavset vart på nätet den ligger!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar