Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Fick mail från en kompis som jobbar i Cykelbutik. Han hade fått ett nyhetsbrev i PDF-form som skickats ut av hjälmtillverkaren Limar (www.limar.com) till alla återförsäljare i minst Europa. I PDF:n fanns endast en bild och en text som beskrev lyckan av att ha Limarhjälm. Bilden var min bild (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=37708) och snodd utan tillåtelse (förmodligen från www.cyclingsnews.com).

Någon som har ett prisförslag på fakturan? Lite speciellt med PDF och epostutskick.

Spana in priset på nästa objektiv eller kamerahus som du vill ha. Det skulle jag göra.

Mvh
Maverick

SFF

SFF`s Prisguide är ett bra ställe att börja vid.Sedan skulle jag lägga på en "straffavgift". Hoppas att det löser sig för dig.

En sak är säker, man får aldrig mer än det första budet man lägger. Begär ett femsiffrigt belopp i kronor. Jonas har ju helt rätt i att beloppet ska inkludera en rejäl straffsats.

Läser i BLF's broschyr "Rätt och pris"; Otillåten exemplarframställning - bildstöld: När säljare fått kännedom om otillåten exemplarframställning - bildstöld debiteras denna omedelbart med 10% av basbeloppet, (som för 2001 är 36 900:) utöver ersättning för ev publicering av bilden.

Vidare under "Bild på internet eller intranät - företags hemsida, reklambroschyr, årsredovisning, katalog o kundtidning upp till en vecka: 1500:-
t o m 2 veckor 1600:- + moms.

Inga jättesummor med andra ord. Totalt 3690 + 1500 = 5190:- + moms.
Och detta vet de tyvärr om, de som stjäl bilder.
Man kan iofs polisanmäla dem men det är tveksamt om man skulle få mer.

Men du kan ju testa att få ut mer ändå.
Skriv ett brev och påpeka att det är olagligt att stjäla osv.

Lycka till

Bara på dom chefen. Glöm inte att dom ej heller har angett dig som fotograf i By-linen...det är 100% till på 1600:-. Uppstår problem kan du alltid söka hjälp hos BLF.

Fast limar verkar arkivera sina nyhetsbrev på sin hemsida, och ha dem tillgängliga en längre tid, vilket kanske ger extra betalt?

/Fredrik

Ja med tanke på att de finns offentligt till nedladdning, så måste dom även visa hur många som laddat ned dokumentet (fast jag kan inte hitta något PDF med davids bild) ???

Det verkar inte som om de har tillåtelse från någon fotograf... Kolla kvaliten på bilderna... fy fan vad pixliga dom är....tror nog att det är fritt fram och sno....Italienare....först skyller dom ifrån sig för att dom spelade urkasst i VM och nu detta....

Blir väl flutte arg nu då...? Eller har du inte lite italienskt samröre i familjen??

ARGH! NU blir jag sur! Jeppe, du baktalar Italienare! Som gift med en halv-sådan kan jag INTYGA att de inte ALLS är så otrevliga, arroganta och jobbiga som du just framställde dem! De är ÄNNU värre! *garv* :)

/Fredrik

Nä, hon brukar nöja sig med att hänga över axeln när jag skriver, så nu får jag nog mängdrabatt på rosor... :)

/Fredrik

Vidare under "Bild på internet eller intranät - företags hemsida, reklambroschyr, årsredovisning, katalog o kundtidning upp till en vecka: 1500:- Tom 2 veckor 1600:-

Har ett företag som stulit bilder av mig sedan
September och publicerar dessa 8 bilder på sin hemsida:

Min fråga är:

Stoppar avgiften vid 2 veckor elle fortsätter den?

Niklas, stulen

Ang mitt dilemma ovan så har jag nu fått betalt av Limar, ca 5.000 kronor fick jag. Limar var mycket bra att ha att göra med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar