----------
Skämt? Jag har mått skitdåligt sedan händelsen inträffade! Jag har inte haft råd att sjukskriva mig (!), jag har ju fortfarande räkningar att betala! Och nej, ingen kan ju veta om detta är sant och den linjen kommer säkert domstolen också att gå på! Ord står ju mot ord! Lek? Tror du jag tycker det här är kul? Vad har du för uppfattning om "lek"?
Jag blev alltså bestulen på min mobiltelefon (ett kortare handgemäng följde då jag försökte ta tillbaka min telefon. Men jag är 66, förövaren är väl 40 år yngre...). Polis tillkallades, jag fick tillbaka kameran, upptäckte att bilderna var borta (jag förlitade mig på min automatiska backup!), såg sedan att inte bara var bilderna borta, minneskortet med bilderna (och hela min musiksamling) var borta! Tydligen raderas backupen i "molnet" om originalplatsen (SD-kortet) inte finns kvar, jag vet inte, bilderna är borta iaf! Det är möjligt att jag har missat att kryssa i någon ruta vid inställningarna så att felet är mitt, men vad hjälper det nu?
Det första inlägget jag skrev, skrev jag i affekt, men jag har funnit mycket hjälp i alla inlägg som kommit som svar på detta. Utom det sista...
Lite mer information, men saknar fortfarande en hel del fakta.
Vilket system har du på telefonen?
Eftersom du nämner SD-kort så gissar jag att det kanske är Android?
Känner personligen inte till Android så bra (kör numera bara med OS/system från Apple och Microsoft), och eller vem som tillhandahåller din molntjänst (Google, Microsoft, Apple, Samsung, etc.).
Ett tips, även om dina förutsättningar/system/tjänster är väldigt oklara (för mig som läsare iaf.) skulle kunna vara att prova skaffa ett nytt tomt SD-kort och sätta tillbaka i telefonen. Kanske det då synkar tillbaka bilderna?
Kan iaf. vara ett tips som är värt att testa.
Det sagt så låter det ju verkligen knasigt gjort av ditt system/molntjänstleverantör om molnbackupen/lagringen försvinner om kortet försvinner. Då är det ju verkligen idiotiskt designat system. Om man någon gång man behöver molnbackupen är ju just då kortet försvinner, eller går sönder (har faktiskt hänt mig med ett kort i en telefon).
Gällande själva händelsen (för att jag skall förstå bättre); vad var upptakten till det hela? Rånades du mitt på öppen gata av okänd gärningsman, eller hade ni haft någon form av interaktion (fotografering?) eller annan relation innan händelsen? Greps gärningsmannen av polisen, och kommer allmänt åtal att väckas, eller är det under utredning?
Förstår att du är ledsen och upprörd. Även om man kan ersätta vissa materiella konsumentvaror (som tex. vanliga telefoner) så är just bilder och innehåll oersättliga.
Hoppas att gärningsmannen åtalas eller får något form av straff (även om det nog ibland kanske kan vara lite för mycket att hoppas på i dagens Sverige).