mastrom
Medlem
Hej,
Mitt första inlägg här så hamnar det fel ber jag om ursäkt.
Mycket text, hoppas ni orkar läsa hela vägen!
Har ett problem.
För några veckor sen kontaktade jag ett lokalt hotell och erbjöd mig att fotografera till deras hemsida.
Eftersom jag aldrig fotat denna typ av foto förut så erbjöd jag mig att göra själva fotograferingen gratis (misstag 1) och så fick de köpa bilderna de blev nöjda med.
Sagt och gjort, jag fotar och skickar sedan en dropbox-länk till hotellet, utan vattenstämplat på bilderna (misstag 2).
Hör tillbaka efter en vecka att de inte är nöjda med bilderna men ändå tänker behålla dem.
Ok, svarar jag. 600krx25 bilder= 15000kr så får ni publicera bilderna på er hemsida.
Får till svar att mitt pris är löjligt och erbjuds en bad i deras bubbelpool "för mig och mina polare" som kompensation.
Tackar nej till detta och säger att pengar är det som gäller.
Får då svaret att mina bilder är värdelösa och att jag kan få 250kr totalt för fyra bilder.
Svarar att vill de köpa mindre än 10bilder så är priset 1000kr/bild.
Det var tre veckor sedan.
Efter det har jag inte hört ett ljud.
Ser igår att de lagt upp två av mina bilder på sin hemsida.
Och nu är frågan, vad fan gör jag nu?
Eftersom jag bara är en enkel privatperson utan firma så har jag väl igen chans att få betalt för de bilder de använder?!
Alla råd uppskattas.
Mitt första inlägg här så hamnar det fel ber jag om ursäkt.
Mycket text, hoppas ni orkar läsa hela vägen!
Har ett problem.
För några veckor sen kontaktade jag ett lokalt hotell och erbjöd mig att fotografera till deras hemsida.
Eftersom jag aldrig fotat denna typ av foto förut så erbjöd jag mig att göra själva fotograferingen gratis (misstag 1) och så fick de köpa bilderna de blev nöjda med.
Sagt och gjort, jag fotar och skickar sedan en dropbox-länk till hotellet, utan vattenstämplat på bilderna (misstag 2).
Hör tillbaka efter en vecka att de inte är nöjda med bilderna men ändå tänker behålla dem.
Ok, svarar jag. 600krx25 bilder= 15000kr så får ni publicera bilderna på er hemsida.
Får till svar att mitt pris är löjligt och erbjuds en bad i deras bubbelpool "för mig och mina polare" som kompensation.
Tackar nej till detta och säger att pengar är det som gäller.
Får då svaret att mina bilder är värdelösa och att jag kan få 250kr totalt för fyra bilder.
Svarar att vill de köpa mindre än 10bilder så är priset 1000kr/bild.
Det var tre veckor sedan.
Efter det har jag inte hört ett ljud.
Ser igår att de lagt upp två av mina bilder på sin hemsida.
Och nu är frågan, vad fan gör jag nu?
Eftersom jag bara är en enkel privatperson utan firma så har jag väl igen chans att få betalt för de bilder de använder?!
Alla råd uppskattas.