Annons

"Bildstöld"

Produkter
(logga in för att koppla)

mastrom

Medlem
Hej,

Mitt första inlägg här så hamnar det fel ber jag om ursäkt.
Mycket text, hoppas ni orkar läsa hela vägen!

Har ett problem.
För några veckor sen kontaktade jag ett lokalt hotell och erbjöd mig att fotografera till deras hemsida.
Eftersom jag aldrig fotat denna typ av foto förut så erbjöd jag mig att göra själva fotograferingen gratis (misstag 1) och så fick de köpa bilderna de blev nöjda med.

Sagt och gjort, jag fotar och skickar sedan en dropbox-länk till hotellet, utan vattenstämplat på bilderna (misstag 2).

Hör tillbaka efter en vecka att de inte är nöjda med bilderna men ändå tänker behålla dem.
Ok, svarar jag. 600krx25 bilder= 15000kr så får ni publicera bilderna på er hemsida.

Får till svar att mitt pris är löjligt och erbjuds en bad i deras bubbelpool "för mig och mina polare" som kompensation.
Tackar nej till detta och säger att pengar är det som gäller.
Får då svaret att mina bilder är värdelösa och att jag kan få 250kr totalt för fyra bilder.
Svarar att vill de köpa mindre än 10bilder så är priset 1000kr/bild.
Det var tre veckor sedan.
Efter det har jag inte hört ett ljud.

Ser igår att de lagt upp två av mina bilder på sin hemsida.
Och nu är frågan, vad fan gör jag nu?
Eftersom jag bara är en enkel privatperson utan firma så har jag väl igen chans att få betalt för de bilder de använder?!
Alla råd uppskattas.

Privatperson eller inte, spelar ingen roll.

Hej

Du har alla förutsättningar att få betalt. Dom är inte ens ute på tunn is, utan försöker som Jesus att gå på vatten ;-)

Upphovsrätten är din, punkt.
Finns hur många trådar som helst angående "bildstöld".

ThomasR

Eftersom jag bara är en enkel privatperson utan firma så har jag väl igen chans att få betalt för de bilder de använder?!

Jodå, det har du absolut. När de efter att du talat om vad bilderna kostar publicerar två stycken innebär det att de har accepterat ditt erbjudande. Du kan alltså skicka faktura för publicering av två bilder á 1000 kr.

Det är bra om du har dokumentation på era diskussioner, exempelvis e-post. Om det bara är telefonsamtal är det lite knepigare att hävda. Annars är det som Erland säger, bara att fakturera.

Om de då betalar, så handlar det ju inte om olovlig användning - ni har ju förhandlat - och alltså inte om bildstöld, och någon slags avtal finns ju stöd för, även om de tidigare inte ville godta det. Läget blir ett annat om de inte betalar fakturan och hävdar att inget avtal finns. Då kan notan saltas hundra procent för den olovliga användningen.

Tack för svar.
Allt är på mail så det går att styrka.
Läste någonstans på internet att man ska fakturera dubbelt i såna här typer av fall.
Stämmer det?

Dubbelt belopp gäller när bilder publiceras olovligt, och de kan ju hävda att de har ett avtal, med det pris som du har nämnt, så jag skulle nog fakturera efter priset som tidigare är satt.

Tack för svar.
Allt är på mail så det går att styrka.
Läste någonstans på internet att man ska fakturera dubbelt i såna här typer av fall.
Stämmer det?
Förutom att spara all e-post så glöm inte att ta skärmdumpar på deras hemsida där dina bilder är med. Då slipper du tjafsa om det om/när de plockar bort bilderna.

Dubbelt belopp gäller när bilder publiceras olovligt, och de kan ju hävda att de har ett avtal, med det pris som du har nämnt, så jag skulle nog fakturera efter priset som tidigare är satt.

Men vi har inte upprättat något avtal?
Vi har pratat pris och de har först tyckt mitt pris är för högt och sen slutat höra av sig.

Men vi har inte upprättat något avtal?

Vi har pratat pris och de har först tyckt mitt pris är för högt och sen slutat höra av sig.
Jo, man skulle nog kunna påstå att ni har ett avtal. Om jag fattar rätt har du sagt:

1. Ni får publicera bilderna om ni betalar.
2. Varje bild kostar 1000 kr.

Genom att publicera kan man hävda att kunden accepterat ditt erbjudande.

Kul att dom valde att publicera bilder dom tyckte var världelösa :) vilka klåpare, länka gärna till bilderna!

Jo, man skulle nog kunna påstå att ni har ett avtal. Om jag fattar rätt har du sagt:

Ok. Då förstår jag!
Men hur länge har de på sig att betala?
Är det upp till mig att säga ett betalningsdatum.
Tex, om jag kontaktar dem i mail alternativt skickar en faktura med ett bet. datum.
Då måste de betala?
För känner jag dem rätt kommer de bara att skita i fakturan och säga "för dyrt"

Är det inte sånt här agerande som kallas "tyst accept"?

Ok. Då förstår jag!
Men hur länge har de på sig att betala?
Är det upp till mig att säga ett betalningsdatum.
Tex, om jag kontaktar dem i mail alternativt skickar en faktura med ett bet. datum.
Då måste de betala?
För känner jag dem rätt kommer de bara att skita i fakturan och säga "för dyrt"

De måste betala fakturan på vanligt sätt, och den längsta tid man brukar sätta är trettio dagar. Det är vanligt med kortare tid, exempelvis att man sätter datum som den sista i månaden fakturan skickas, men att man då måste beräkna att den når mottagaren en dryg vecka innan den förfaller.

Om de inte vill betala fakturan måste de bestrida, annars kan du ta in det via Kronofogden, och då får du lägga på dina kostnader.

Och att de efter att du har meddelat dem priset väljer att publicera är en accept. Det betyder att de har godtagit ditt erbjudna pris, så det är helt klart att de ska betala efter vad du har erbjudit.

Jodå, det har du absolut. När de efter att du talat om vad bilderna kostar publicerar två stycken innebär det att de har accepterat ditt erbjudande. Du kan alltså skicka faktura för publicering av två bilder á 1000 kr.

Jag tolkar TS som hotellet tackade nej till erbjudandet och gjorde tydligt att de inte var intresserade.

Därmed har de inte ingått avtal så då är publiceringen olovlig publicering och vanliga påslag är aktuella.

Faktura på 6000kr tycker jag han ska klippa till med.

Det är upp till hotellet att visa att avtal ingåtts.

I parentes sagt: Det var bland det fräckaste, att säga att bilderna inte duger och sedan ändå (i tysthet) använda dem utan att betala något. Vilken skruttig dubbelmoral.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar