Megasteno
Aktiv medlem
Först vill jag säga att jag inte är jurist, dock jobbar jag med inköpsavtal och har viss vana.
Tyst accept betyder att någon skickar en offert (eller order). Om den andre köper varan (eller levererar enligt order) så har man slutit ett avtal. Genom att publicera dina bilder, efter att du talat om vad det kostar, så tolkar jag det som att köparen gjort en tyst accept och därmed accepterat avtalet. Dock gäller inte den tysta accepten retroaktivt. Du kan endast ta betalt för det som "köpts" efter att du skickat avtalsförslaget (offerten). Vill du ha betalt för tiden före så får du kräva skadestånd, vilket är svårare. (Dock inte omöjligt eller dyrt om det rör sig om under ett halvt basbelopp).
Kortfattat: Har du skickat en offert/avtalsförslag och motparten agerar som om han accepterar avtalet, dvs publicerar bilderna, så har ni enligt köplagstiftningen ingått ett avtal.
Finns en tyst accept så har jag svårt att tro att du inte skulle vinna i en domstol, eller kunna sälja fakturan till inkassobolag. Kanske nån jurist som kan kommentera detta?
Var jag tydlig nog?
/
Ja, jag förstår.
Tack så mycket!