Jonathan Johansson
Aktiv medlem
Jag pratade med Magnus Pettersson över telefon igår, han var mycket trevlig och jag är övertygad om att vi kommer att komma överens om en skälig ersättning på ett eller annat vis.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Märka med vadå?mar_wal skrev:
.
.
.
Jag tycker fotografer också har en skyldighet att märka sina bilder om de nu är så oerhört protektionistiska om dom.
.
.
.
Söderlund skrev:
En följdfråga blir naturligtvis, varför?
Du har ju som ljusmålare automatiskt upphovsrätt på ditt verk, så det är ju inget man behöver skriva eller uppge.
Mvh
Enl. dig så skall jag behöva sätta upp en skylt på bilen där det står "Stjäl mig ej!"mar_wal skrev:
Varför låsa bilen? Du har ju automatiskt skydd i lagen där stöld av din bil är förbjuden.
Söderlund skrev:
Enl. dig så skall jag behöva sätta upp en skylt på bilen där det står "Stjäl mig ej!"
Mvh
mar_wal skrev:
De flesta som stjäl bilder tjänar ju inget på det. Dom bara tycker att "Wow - vilken snygg bild. Den vill jag ha på min webbsida".
Anton 13 år är kanske en hejjare på JavaScript men upphovsrätten kan han inte så mycket om. Och när Foto-Ruben kräver 40 000 kronor av honom får han spara veckopeng en långt tid framåt.
Henrik_L skrev:
jag håller med till 100 %. Själva lagen om upphovsrätt är så urlöjlig att det knappt är sant.
mar_wal skrev:
Jag tror inte att man kan räkna med att alla internetanvändare är införstådda med upphovsrätten och vilka regler som gäller. En stor del kanske t.o.m. högaktningsfullt skiter i reglerna.
Har man egna ekonomiska intressen i upphovsrätten, kanske man ska göra det där lilla extra för att tillvarata dom.
[...]
Har man något att skydda tycker jag att man ska göra åtminstone en ansats för att visa det. Inte sitta och invänta människor som gör fel för fröjden att få kräva dom på pengar.
Tycker inte det är märkligt! Förmodligen har en bekant till honom gjort honom uppmärksam på tråden!erro.se skrev:
Själv tycker jag mest att det är lite märkligt att Magnus (som gjort "fel") blev medlem här samma dag som tråden skapades...
JojjoGbg skrev:
Tycker inte det är märkligt! Förmodligen har en bekant till honom gjort honom uppmärksam på tråden!
Han valde att bli medlem och förklara sig!
Jag hade nog gjort likadant...
Henrik_L skrev:
sveriges lag är urfjantig eftersom den skyddar copyright mer än vad den skyddar våldtäckt, knarkbrott, rattfylla, misshandel djurplågeri osv. ersättningen en fotograf har rätt att kräva av nån som av misstag tagit och använt en bild är bara fjantig tycker jag. jag tycker sverige skyddar grova brottslingar och ser till att klämma åt "vanligt folk" istället