Annons

Bildspråk

Produkter
(logga in för att koppla)

alias

Aktiv medlem
Jag visste inte var jag skulle fråga detta så jag ansåg att Lag, moral och etik var närmast ämnet.

Hur definerar man bildspråk? Hur hittar jag mitt eget bildspråk?

Emilia

"Hur hittar jag mitt eget bildspråk?"

det hittar du genom att fotografera
du kommer att märka att din egen stil utvecklas under tiden . . och förhoppningsvis får du fram ditt eget bildspråk
att titta på mycket bilder kan åxå vara ett steg på vägen . . om man inte bara härmar efter dom andra . . för är det ju inte din egen stil
tänk bild . . hela tiden . . på väg till jobbet . . påväg hem . . framför tv'n . . stanna och ta en bild när du ser den
tänk efter vad det är du är intresserad av . . vad du vill fota . . utveckla det . . då kommer du förmodligen fram till ett eget bildspråk
det var jag kom på nu och det kan väl räcka att fundera över ett tag
//rob

Tack.

Det har jag funderat på. Jag har märkt att jag tänker foto hela tiden. När jag sitter på bussen på väg till skolan tittar jag ut genom fönrstret och ser denna vackra natur som jag vill fota. I nuläget vill jag fota på ett ställe som jag ser varje dag när jag åker till och från skolan. Det är mass aträd med många nakna grenar och under det en jättestor vattengrop. Det speglar sig udnerbart och jag tänker på hur jag skall fota det.

Jag gillar att kolla på andras bilder, inspireras av dem. Enligt mig kan man aldrig kopiera av en annans bild. Jag har ibland försökt göra om ett kort som jag har tagit på en människa. Det går inte, omöjligt. Egentligen är nog alla bilder man tar ögonblicksbilder. Det är praktiskt taget omöjligt att skapa exakt samma stämning och ljus och känsla igen, som man kanske har gjort på ett annat lkadant kort man har.

Emilia

tänker foto gör jag åxå hela tiden . . man ser så mycket runt omkring sig vart man än går . . ha en liten fickkamera med hela tiden och ta dom där bilderna

eller använd kameran i mobilen . . det blir en bild iallafall . . inte för A3-utskrift men en bild att titta på i datorn och fundera vidare kring

jag äker genom fantastiskt vacker natur varje dag till och från jobbet. hur ofta tror du jag stannar? det är lätträknat på dom tio år jag jobbat där . . men vika bilder!! dimman som rullar ut över sjön och fälten på mornarna . . snön . . djuren. har faktiskt tagit nåra bilder på helger och sena kvällar

men jag tror att när man väl fotar så finns det lite kvar av dom där bilderna i bakhuvudet . . dom ger nåt i efterhand . . man har tänkt ut nåt

med att härma så menade jag inte att du skulle ta exakt lika bilder som din förebild/inspiratör . . utan mera att man hamnar i samma tänk och samma bildstil . . men det går ju faktiskt att lära av att göra "kopior" åxå . . och att leva på det med . . men den egna stilen kan man inte direkt kalla det då

kommer inte på någon härmfotograf nu . . men hur många gitarrister finns det inte som kan spela exakt som någon känd gitarrist? och leva på det . . egen stil? knappast

tycker det låter jättebra att du ser bilder överallt . . tänk även ett steg till . . hur ska du realisera bilden? vilket skärpdjup behövs? vilken bildvinkel/brännvidd? kanske klättra upp för att fota lite från ovan? eller krypa? svartvitt eller färg? osv osv osv

hoppas jag har förvirrat dej ordentligt nu :)

ut å fota // rob

Lite svårt när man åker i en buss men jag förstår vad du menar :)

Jaa, jag skulle stannat vid varje tänkande jag får om jag hade åkt bil istället för buss. JAg skall cyckla ut till den där stora vattengropen som ligger 2 km härifrån, där vattnet speglar sig så oerhört vackert i stenarna med mossan på och det coola trädet.

Sant.

Tack! =)

stefan_nordstrom skrev:
Släng ut teven och följ penseldragen i en målning i stället. Det är mitt tips...
+1, som man skriver på datanördspråk (jag håller med).

Jag tecknade mycket när jag var i gymnasieåldern, och i familjen fanns en brutalt fel samling av Bukowskis- och Auktionsverketkataloger som jag tog inspiration ifrån. Jag satt i timtal varje dag och bläddrade bland mästarnas tavlor i katalogen och lät mig inspireras. Det har nog gjort att mitt fotointresse också är av den grafiska typen, alltså jag skiter i högupplösta perfekta bilder.
Men nåt bildspråk har jag verkligen inte hunnit utveckla tycker jag.

Som någon fotograf sagt (minns inte om det var i FOTO eller Kamera & Bild), på en höft citerat;

"Fota det du vill fotografera, och skit i allting annat"

Det ligger mycket sanning i det. Många verkar tro att man måste gå igenom allt för att finna sitt stuk. Det tror jag snarast kan få en att tappa sugen. Det är som med allt annat; gå direkt på det du vill, om du har möjlighet, och skit i hur andra tycker att du ska göra. Detta blir ju förstås en paradox då jag ju nu talar om vad du ska göra;-)

Ett eget bildspråk har man funnit när andra kan ana att det är du som tagit bilden redan när de ser den utan namn. Då är det förstås i sin ultimata form, men och man kan ju ha ett bildspråk ändå; något som håller samman ens bilder på något plan.
Min favoritfotograf här på FS har det tycker jag: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=66724

Det var ett bra ordspråk. Det får bli mitt nya motto. =)

Jag vet inte heller vart jag har mig själv riktigt.. jag vet att jag är inte så bra på att fota sport men jag gillar det. Jag älskar att fota i svart vitt och med gamla kameror. Men jag gillar också digitala systemkameror, när jag väl ha lärt känna kameran.

Människor och natur är nog mina två favoritområden. Djur ligger också nära hjärtat. Lite udda saker är också kul o fota. Ok, låter som många favoritområden men jag kan inte riktigt bestämma mig för ett.

Stellan hade riktigt bra bilder. Gillade dem och hans stil. Hans landskapsbilder liknar en på dA som heter Michel Chevin.. eller något sådant hetar han ialf. ;) >> http://michelch.deviantart.com/

ANNONS