ANNONS
Annons

Bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Gjorde mitt första bildspel i Windows Moviemaker (som ingår i Windows) nu - var hur lätt som helst och det blev riktigt bra. Kul att kunna lägga på musik och eget inspelat tal till bildspelet och därefter bränna det på en cd eller webb.

Men det är väl bildförstörande? Jag har då aldrig lyckats bli nöjd med det, just på grund av den hårda komprimeringen.

esy65 skrev:
Tja!

Nu kan du/ni se premiärbildspelet på:
http://www.photodex.com/sharing/viewshow.html?fl=2821290&alb=0
Lite struligt med ljudet - fade out - att få det att tonas snyggt, så till slut fixade jag det i ett annat program.
Också strul med att spara för webben, alltså få ner storleken utan att det ser kasst ut.
Exe-fil har hittills funkat bäst för mig + att dela med sig på Photodexsajten. Men jag har bara hållt på ngr dar med programmet...
Nu blir det till att spela in alla slags miljöljud med Zoom H4.
Kul! :)

Tjena! Riktigt schyst bildspel, aningen långt kanske, men det funkar ändå.

Det enda jag har att anmärka på är de pixliga uttoningarna i slutet, dom är jag själv allergisk mot. Det ser lite billigt ut. Nog snyggare att köra på vanliga uttoningar trots att det är text.

Mvh Mange

mange78 skrev:
Tjena! Riktigt schyst bildspel, aningen långt kanske, men det funkar ändå.

Det enda jag har att anmärka på är de pixliga uttoningarna i slutet, dom är jag själv allergisk mot. Det ser lite billigt ut. Nog snyggare att köra på vanliga uttoningar trots att det är text.

Mvh Mange

Långt? Du skämtar... ;) Jag plåtade inte många (minnes)kort där men det blev ändå en drös med bilder. Det primära e inte att alla bilder ska vara 'bra'. Den e också gjord för mina vänner för att de ska minnas den tiden.
Ska kolla på spelet igen ang uttoningarna. Kan lätt bli att man i början har en tendens att experimentera för mkt... Blir kanske för abrupt slut...

Men om nån har nåt bra tips på hur jag ska få ner storleken o ändå behålla en rimlig bildkvalité för webben, så tar jag gärna emot!
Helst QT & Flash...

Tpf! :)

mange78 skrev:
Men det är väl bildförstörande? Jag har då aldrig lyckats bli nöjd med det, just på grund av den hårda komprimeringen.

Jo, du har nog rätt. Så där himla bra såg det inte ut även om jag trodde att det bara var jag som hade valt fel format. Jag gillar verkligen Lightroom eftersom det är svinenkelt att göra snygga bildspel där. Men där kan man ju inte lägga på ljud förstås. Och inte heller kan man bränna bildspelen på dvd och visa på teven.

Någon som vet hur sjutton man skriver in bildtexter till ett bildspel i Pro Show Gold?

Edit: jag hittade det äntligen...

Webbaserade bildspel

För bildspel på webben gillar jag lättarbetade Soundslides, "ridiculously simple storytelling" för USD 39.95.

En "Soundslides Plus" finns som beta, denna pro-version är ännu inte prissatt men kommer att bli något dyrare.
Ett prov på ett bildspel byggd med "Plus" finns bl a här hos The Medina Gazette.

Hej!
Grattis till ditt första bildspel i Proshow Gold.
Kanske lite för långt men prova att dela upp det i olika teman.
Visst är det ett kul program att jobba i?

Christer

Stina.D skrev:
...Nej det gick inte att titta. Kommer till en sida där det föreslås att jag ska ladda ner en insticksmodul, men någon sådan hittas inte. Kör Firefox på Mac...

Samma problem här. Kör Firefox på Ubuntu.

Jag sticker in en fråga.

Vet någon om man kan koppla bort timerfunktionen i Proshows bildspel, och byta bild med ett musklick?

Helgrymt och fantastiskt snyggt! Smakfullt gjort, väldigt bra bilder och bra, inte för påträngande musik. Lite Farväl Falkenberg-känsla över bildspelet.

Måste passa på att fråga: bilderna ser väldigt snyggt "analoga" ut, filmlika med väldigt fint dynamiskt omfång. Är det plåtat med film eller lägger du ner enorm tid på efterarbetet?

Hur som helst: snyggt jobbat!

Slowfinger skrev:
Helgrymt och fantastiskt snyggt! Smakfullt gjort, väldigt bra bilder och bra, inte för påträngande musik. Lite Farväl Falkenberg-känsla över bildspelet.

Måste passa på att fråga: bilderna ser väldigt snyggt "analoga" ut, filmlika med väldigt fint dynamiskt omfång. Är det plåtat med film eller lägger du ner enorm tid på efterarbetet?

Hur som helst: snyggt jobbat!
Tack!
Vet att det e långt och om nån vecka kommer jag säkert att vilja ändra det o det, killa darlings o sånt men men...
Alla bilder e digitala. På land EOS 1D MkII med 70-200/2.8L IS & 24/1.4L. I vattnet, polarens kompakta Olympus-nånting med UV-hus.
Med makron går det ändå hyfsat fort att redigera. Och ja, alla bilderna har jag petat i i PSP. Kort skärpedjup ger 'filmkänsla'.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar