Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

SteffeT

Avslutat medlemskap
Har fått ett erbjudande att visa bilder vid en sammankomst i februari. Tänkte visa ett bildspel i PowerPoint, c:a 140 bilder. Motiven är hobby- entusiastbilar så publiken (c:a 50 pers) tittar nog mer på själva motiven och sk..er i de eventuella fotografiska kvaliteterna...
Själv vill jag ju förstås att de skall inse(!) att jag är en habil fotograf.

Nu min fråga:
Hur bör jag lägga upp bilderna m a p storlek och upplösning? Originalen är i jpeg 3504x2336.

Nåt annat jag skall tänka på?

/ST

Vilket kul uppdrag! Grattis!

Precis som du själv säger så vill nog publiken framförallt matas med många bilder av bilar. De lär nog inte sitta i bänkarna och fundera allt för mycket på vilken bländare eller iso du använt.

Om de koncentrerat ska sitta och titta på bilderna så bör du inte ha för mycket avancerade bildövergångar. Gör det enkelt och stilrent istället.

Se däremot till att variera bilderna lite grann, blanda översiktsbilder med närbilder, blanda bilder av hela bilar med vissa utsökta detaljer. Lägg in ett och annat ansikte också, gärna på någon av de församlade eller någon som de i publiken känner till. Det kommer de garanterat att uppskatta.

Beroende på hur mycket tid du har på dig att förbereda bildspelet så kan du även variera tiden som respektive bild visas. Ett tips är att först visa ett utsnitt ur en bild med en detalj, sedan samma bild med utsnitt av en annan detalj för att i tredje sliden visa hela bilden.

Om du redan nu vet vilken upplösning som projektorn har så kan du förstås optimera bilderna i bildspelet till samma storlek, men egentligen spelar det ingen roll. Brukligt är 1024x768.

I övrigt så tycker jag att du ska fråga uppdragsgivaren vad de själva har för tankar med bildspelet så att du inte missar något som de anser vara självklart.

Lycka till!

Senast ändrad:
Tick tack.

Tackar för snabbt svar.

Jag har lite att jobba med...

Vet inte vilken typ av projektor man har på plats.
Det är nog bäst att jag tar med mig den "låneprojektor" som jag använder nu. Kan om inte annat vara bra som backup.

Är nu uppe i nästan 700Mb så snart ryker det om datorn.

Men kul är det i alla fall!

/ST

SteffeT skrev:

Nåt annat jag skall tänka på?

/ST

Att lägga till musik till bildspelet kan förhöja oerhört mycket, ibland gör det mer än halva bildspelet. Fundera på om det kan finnas möjlighet till ljud, annars (om det inte är allför stor lokal) så kan du kanske dra med dig egna prylar för ljudet.

Japp, ljud gör allt! Gjorde i slutet av 90-talet ppt-bildspel i utbildningssyfte med speakerröst & lite musik. Ppt blir ganska så tungt vilket var ett stort problem på den tiden då datorerna ofta segade & inte alltid lyckades öppna filen. Nu har vi ju kraftfullare doningar men tänk på det & provkör medan du håller på...

Ang övergångar så var det ett tag sedan jag höll på med ppt, några generationer sedan. Om inget revulotionerande hänt så ta det lite lungt med blandningen av övergångarna. Ja valde enkla övergångar då de alternativ som, i alla fall för några generationer sedan fanns, inte var så snygga...

Annars så fungerar ppt bra, lycka till!

//Larsa

EDIT: Länka ljudet i stället för att bädda in, blir mycket lättare för ppt att arbeta då.

Det blir inga automatiska övergångar mellan bilderna eftersom jag förväntar mig en del diskussioner kring modellbeteckningar, årsmodeller etc.

Jag har lagt in lite motorljud som svarar mot några av de "värsta" modellerna (en AC Cobra 427 låter ju som inget annat!)

Utmaningen ligger nog i att variera bilderna som ju är ganska många. Ska nog gallra lite.

Har hittills försökt att variera med att komplettera rena avbildningar med några lätt manipulerade utsnittsbilder.
Ni kan se ett exempel i mitt album "bilar" här på Fotosidan.

/ST

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar