ANNONS
Annons

Bildspel i Windows movie maker, varför blir bilden av sämre kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
När man har ett gäng bilder i klippsamlingen och sedan drar dessa till storyboarden, försämras bilderna märkbart. De får sämre och mer urvattnade färger och klart sämre skärpa. Vad missar jag? Har bara testat med bilder som har upplösningen 640x480-1024. Är det nån inställning någonstans eller? Finns det något annat smidigt program att använda?
 
I moviemaker gör du den till en film som komprimeras med wmv-kodning, det ger ingen vidare kvalité och rekommenderas inte...
 
Ok, men jag vill alltså kunna spela upp bildspelet på en dvd-spelare, alternativt som en avi på datorn. Varför skall en bild nödvändigtvis försämras i kvalitet för att kunna visas på det sättet?

Förslag på andra program? Det skall gå att redigera musik till bilderna, det är ett krav.
 
mange78 skrev:
Ok, men jag vill alltså kunna spela upp bildspelet på en dvd-spelare, alternativt som en avi på datorn. Varför skall en bild nödvändigtvis försämras i kvalitet för att kunna visas på det sättet?

Förslag på andra program? Det skall gå att redigera musik till bilderna, det är ett krav.

Pinnacle Studio, under 1000-lappen...
 
Många dvdspelare klarar av att visa .jpg filer som de är på skivan. Men kan då bläddra med fjärkontrollen och de lite mera sofistikerade spelarna har autoblädring.

Det blir visserligen ingen färdig produkt som man kan dela ut utan att man vet vad mottagaren har för spelare, men till familj och vänner brukar det fungera bra eftersom man kan höra sig för om det fungerar eller ej.
 
Självklart ska du välja DVD-formatet OM du inte inte har en DVD som kör JPEG direkt.

Nu vet inte jag hur många kapitel en DVD kan ha men ett alternativ vore att låta en bild uppta ett kapitel med en stoppfunktion i slutet. Då visas bilden hela tiden tills du väljer nästa kapitel. Har sett bra exempel på detta.

För bästa resultat bör du själv se till att bilderna förminskas ned till filmens upplösning och eventuellt skärpa upp dem en aning.
 
Joel Höglund skrev:
Självklart ska du välja DVD-formatet OM du inte inte har en DVD som kör JPEG direkt.

Nu vet inte jag hur många kapitel en DVD kan ha men ett alternativ vore att låta en bild uppta ett kapitel med en stoppfunktion i slutet. Då visas bilden hela tiden tills du väljer nästa kapitel. Har sett bra exempel på detta.

För bästa resultat bör du själv se till att bilderna förminskas ned till filmens upplösning och eventuellt skärpa upp dem en aning.

Musiken skall harmoniera med bilderna, det kan bli svårt med detta alternativ. Jag vill alltså inte låta betraktaren välja hur han skall se bilderna, utan styra det så att det blir en helhet. Men tack ändå!
 
Joel Höglund skrev:
Självklart ska du välja DVD-formatet OM du inte inte har en DVD som kör JPEG direkt.

Nu vet inte jag hur många kapitel en DVD kan ha men ett alternativ vore att låta en bild uppta ett kapitel med en stoppfunktion i slutet. Då visas bilden hela tiden tills du väljer nästa kapitel. Har sett bra exempel på detta.

För bästa resultat bör du själv se till att bilderna förminskas ned till filmens upplösning och eventuellt skärpa upp dem en aning.

Vad är det för upplösning på PAL?
 
Hejsan

Enl min mening så försämras bilderna avsevärt i Proshow gold.. vilket är synd för annars så är själva programmet klockrent. Väldigt enkelt att använda.
Jag skulle rekomendera Pictures to exe i stället.


/Nicklas
 
mange78 skrev:
Vad är det för upplösning på PAL?

PAL

Video:
Up to 9.8 Mbps* (9800 kbps*) MPEG2 video
Up to 1.856 Mbps (1856 kbps) MPEG1 video
720 x 576 pixels MPEG2 (Called Full-D1)
704 x 576 pixels MPEG2
352 x 576 pixels MPEG2 (Called Half-D1, same as the CVD Standard)
352 x 288 pixels MPEG2
352 x 288 pixels MPEG1 (Same as the VCD Standard)
25 fps*
16:9 Anamorphic (only supported by 720x576)

Audio:
48000 Hz
32 - 1536 kbps
Up to 8 audio tracks containing Dolby Digital, DTS, PCM(uncompressed audio), MPEG-1 Layer2. One audio track must have MPEG-1, DD or PCM Audio.

Extras:
Motion menus, still pictures, up to 32 selectable subtitles, seamless branching for multiple storylines, 9 camera angles. And also additional DVD-ROM / data files that only can be read by computer DVD drives.

Total:
Total bitrate including video, audio and subs can be max 10.08 Mbps (10080 kbps)


* Mbps = million bits per second
* kbps = thousand bits per second
* fps = frames per second

Saxat från: VideoHelp
 
Testa microsofts photo story 3 som gratis kan laddas ner från ms. Klarar att zooma i bilderna, flera mp3 ljudfiler kan adderas, olika upplösningar för olika ändamål, etc. Bra och framför allt billigt:)
 
Fast 720*576 är med DV-formatets aspect ratio på pixlarna, dvs att de är 1.067 gånger bredare än höga. Bilder för DVD bör således vara 768*576 i upplösning om man använder vanliga "square pixels" och sen låter man encodern sköta konverteringen. Bättre det än att ha en för låg upplösning och antingen får uppsamplade eller utdragna bilder...
 
Hej igen!

På lunchen testade jag senaste Nero Vision som ingår i det paketet..
Jag tycker det verkar riktigt bra och då har jag testat en hel del liknande program.

Jag vet inte varför, men i en del program så flimrar bilderna när jag sedan spelar upp bildspelet i min dvd och tv. I ProShow Gold finns någon slags "anti-flimmer-funktion".

/Benny
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.