Annons

Bildspel, i LR och förslag på alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Som noob på digitala mörkrum, börjar jag ändå få lite koll på processen i LR2.Men, jag skulle behöva lite tips på att göra bildspel.

* Finns det en snabbknapp i LR för helskärm (eller bildspel) för den bild som man just nu tittar på i "luppen".

* LR är rejält seg på att byta bilder när jag gör ad-hoc bildspel, finns det något knep, typ att generera previews med viss storlek i förväg etc?

* Använder ni LR till att exportera bildspel o i så fall är PDF bäst?

* Vad kan ni rekommendera för "bildspelsmotor" i övrigt om man vill synkronisera musik (Som LR inte klarar)

Mvh
/O

LR är jag inte så bra på men jag kan rekommendera ett program som heter "ProShow Gold" där kan du lägga till musik och spara i olika alternativ tex exe. Det är också mycket lättarbetat tycker jag.
mvh Harriet

Åhå, tack för det. Kan man spara bildpelet i ett allmänt gångbart format så att den kan spelas upp utan programmet?

/O

Ja, det går att exportera till en massa format, till DVD, Blue-Ray mm.

Dessutom finns ett format som skapar en exe-fil, som kör bildspelet med hög kvalitet. Nackdelen är att exe-filerna bara fungerar i PC-miljö. Och att programmet bara finns för PC.

* Finns det en snabbknapp i LR för helskärm (eller bildspel) för den bild som man just nu tittar på i "luppen".

* LR är rejält seg på att byta bilder när jag gör ad-hoc bildspel, finns det något knep, typ att generera previews med viss storlek i förväg etc?

* Använder ni LR till att exportera bildspel o i så fall är PDF bäst?

Ctrl+Enter drar igång ett bildspel med default inställningar. Jag har mina inställda så det nästan blir en helskärm (har för mig att jag inte lyckades få 100% täckning).

Det är inte segt för mig, högerpil ger nästan bild direkt.

Jag använder sällan export av bildspel men då jag gjort det har jag använt PDF.

Jag tror det finns betydligt bättre verktyg för bildpsel än LR om man verkligen jobbar mycket med det. För enklare behov - som mina - tycker jag det funkar OK med LR.

Åhå, tack för det. Kan man spara bildpelet i ett allmänt gångbart format så att den kan spelas upp utan programmet?

/O

Personligen blev jag inte imponerad av ProShow Gold. Köpte en licens i version 3 någonting. Tyckte programmet var buggigt och interfacet outvecklat. Sedan tröttnade jag på all reklam om att köpa kurser eller nya templates. Hittade samtidigt ett annat program som många tidningar använder. Det verkar vara mera inriktat på seriöst fotojournalist-berättande och man slipper Proshow golds kitchiga effekter. Således ett seriöst alternativ.
Finns till Mac och PC. Ta en titt.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7899-8616

Om man vill använda Lightroom 2 till att skapa ett bildspel som kan köras på en annan dator utan Lightroom och inte som PDF, kan webbfunktionen vara ett alternativ.

Hej Oskar!
Själv använder jag ProShow Producer, och tycker det funkar bra. Kanske en vanesak ?
Var på en bilkyrkogård för en månad sen och fotade, jag gjorde sedan ett bildspel med detta och lade till lite go musik. 230 bilder + musiken blev 3,1 gb och knappt 48 min långt, sparat som vanlig dvd. Enligt programmet så skall det gå att spara ett bildspel upp till 1 tim långt som dvd-format.
VH, Bill

Personligen blev jag inte imponerad av ProShow Gold. Köpte en licens i version 3 någonting. Tyckte programmet var buggigt och interfacet outvecklat. Sedan tröttnade jag på all reklam om att köpa kurser eller nya templates. Hittade samtidigt ett annat program som många tidningar använder. Det verkar vara mera inriktat på seriöst fotojournalist-berättande och man slipper Proshow golds kitchiga effekter. Således ett seriöst alternativ.
Finns till Mac och PC. Ta en titt.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-7899-8616

Jag har inte haft några buggar i ProShow Gold version 4, inte heller tycker jag att interfacet är outvecklat. Kanske finns det en del "kitchiga effekter" men dessa behöver man ju inte använda. Den stora fördelen, som jag tycker, är att man kan spara i exe-format det kör igång automatiskt på vilken PC som helst.

Jag har bytt från Windows till Mac nyligen. På Windows använde jag Pro Show Gold till bildspel men jag söker nu ett liknade progran för Mac. Det önskemål jag har är ett program som kan skapa en utdatafil som går att köra på andra datorer, både Windows och Mac, ungefär på samma sätt som att exportera till en EXE fil i Pro Show Gold.

Photo Magico pratar om att spara bildspelet som en "Standalone Player". Är det samma som en fil som kan köras på olika datorer??

Skulle gärna ladda hem en demo version och prova men det är ju lite snålt att den bara fungerar i fem dagar.

Jag har bytt från Windows till Mac nyligen. På Windows använde jag Pro Show Gold till bildspel men jag söker nu ett liknade progran för Mac. Det önskemål jag har är ett program som kan skapa en utdatafil som går att köra på andra datorer, både Windows och Mac, ungefär på samma sätt som att exportera till en EXE fil i Pro Show Gold.

Photo Magico pratar om att spara bildspelet som en "Standalone Player". Är det samma som en fil som kan köras på olika datorer??

Skulle gärna ladda hem en demo version och prova men det är ju lite snålt att den bara fungerar i fem dagar.

En "Standalone Player" är väl samma sak som att du sparar en exe-fil? (Rätta mig om jag har fel!)
Det jag sparar från Pro Show Gold i exe kan köras på vilken PC som helst, det behövs inte något annat.

Photo to movie kanske är något för dig? Första intrycket är inte så bra, men när man pillat med det ett tag så upptäcker man att det är ett ganska smart program.

Tack för svaren och tipsen på alternativa program. Det jag söker är alltså i första hand ett program som kan skapa en fil som går att köra på både Windows och Mac. Det går ju att bränna på DVD men eftersom jag ändrar och justerar en del är det ju enklast med en fil som man kan ta med på USB minne. Ett alternativ är kanske att skapa en "websida". Det borde ju gå att visa på båda systemen men jag antar att det finns begränsningar på både ljudmöjligheter och bildövergångar mm.

"Standalone player" låter ju som en fil som kan köras utan programmet men frågan är om det fungerar på både Mac och Windows. När jag har lite mer tid ska jag ladda hem demon versionen av Photo Magico och prova.

//Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar