Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel ger svart skärm i Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Åke_NIB

Ny medlem
Efter uppdateringen till Lightroom 5 slutade bildspelsfunktionen att fungera, likaså imprumptu-visningen. Bilden blir helt svart. Jag har reparerat LR, tömt cachar, uppgraderat till 5.3 men med samma resultat. Många liknande frågor på Adobes forum, men inget svar. Finns någon ide'?

Jag testade nu, LR 5.3.

Slideshow modulen funkar för mig.

Däremot får jag en helt svart skärm om jag kör Impromptu Slideshow (Ctrl+Enter).

Tillägg - jag har två skärmar. Det är bara på min huvudskärm som det blir en svart bild, på min sekundära skärm visas bilden även vid Impromput Slideshow.

Tillägg 2,

Om det enda du vill göra är att visa bilden i full screen så kan du trycka på "f" och sedan bläddra med höger och vänster pil.

Tack för tipsen, ska prova lite olika inställningar med primär och sekundär skärm för att se om det löser problemet.

Nu har jag fått samma problem vid uppdatering till Lightroom CC.
Verkar vara ett känt problem som somliga råkar ut för. Svart skärm när jag försöker köra bildspel.
Adobe verkar inte låtsas om det. Svårt att identifiera förmodligen.

Någon som hört något om någon fiffig lösning?

Hittade lösningen på ett Adobe-forum

a. Force Quit the Lightroom 5
b. delete the file and folder below:
1. /User/[username]/Library/Preferences/com.adobe.Lightroom5.plist
2. /User/[username]/Library/Preferences/Adobe
c. reopen the Lightroom 5

Hittade lösningen på ett Adobe-forum

a. Force Quit the Lightroom 5
b. delete the file and folder below:
1. /User/[username]/Library/Preferences/com.adobe.Lightroom5.plist
2. /User/[username]/Library/Preferences/Adobe
c. reopen the Lightroom 5

Funkade det för dig?

Jag kunde inte hitta "Library" under mitt namn (har slagit på visning av dolda mappar och systemfiler).

Nu har jag i och för sig uppgraderat till LR 6 men problemet är det samma.

Gå till gå-menyn i finder och håll ner alt samtidigt. Då dyker biblioteksmappen upp i menyn. Det är den du skall in i.
Funkade perfekt för mig. =))

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar