Annons

Bildskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

oldtowns

Aktiv medlem
Jag har problem med folk som laddar hem bilder från min hemsida. Har ni några tips? Något script, kanske.
 
"Prt Scr" kan du aldrig skydda dig mot.

Men, avseende "högerklicka på bilden och välj spara som" så kan du ju fråga kodsnickaren på fs....
 
Nej det finns inget vettigt skydd mot att folk snor bilder av en. Använda script... jo visst.. det är bara att slå av javascript så går det bra att sno bilden. Alla bilder som hämtas läggs i cachen på burken. Där finns inga script som styr. Det går oftast bra att trycka print screen och ta in skärmdumpen i PS och beskära bort allt utom bilden. Det är nästan omöjligt att skydda sig mot bildstöld.

Det du kan göra är väl att ge bilden vettiga namn. Lägga in info om dig i EXIF-informationen i bilden så att du kanske enklare kan bevisa bildstöld om det redan hänt. Med ett vettigt namn på bilden så går det eventuellt att hitta den via googles bildsök på namnet... många som snor bilder ids inte ens byta namn på filen innan dom lägger den på sin egen sida.

Ett annat knep är förstås att inte lägga upp bilder i så pass bra kvalitet att dom blir "stöldbegärliga".
 
Som sagt... Script är ingen lösning. Att lägga in en text/stämpel över bilden gör den givetvis mindre stöldbegärlig, men minskar väl också behållningen av den för alla. Det är en svår avvägning...

Att endast publicera lågupplösta bilder är också en lösning som nämnts.

Vilken metod man än använder sig av så tycker jag att man konsekvent skall fakturera de som otillåtet använder sig av ens bild. Samla de bevis man kan och skicka sedan en faktura helt enkelt.
 
Om jag trodde att jag blev bestulen skulle jag "rolla" mina bilder med mitt namn och 35% opacitet.

"Bilden är skyddad av lagen om upphovsrätt.
Kontakta fotografen för att köpa bilden."

fast här står det:
Copyrighted to Förnamn Efternamn
Send e-mail to purchase.
 

Bilagor

  • skydd.jpg
    skydd.jpg
    17.1 KB · Visningar: 947
Senast redigerad av en moderator:
Jag skulle känna mig hedrad om någon snodde bilder av mig till sin hemsida. Ännu gladare om dom uppgav källan. Faktura skulle jag skicka först om det var till komersiellt ändamål. ;)
 
Det finns en annan sida av det hela också.

En elev på högstadiet stal en gruppbild på en familj från min hemsida. Helt normal bild, endast intressant för familjen.
Eleven installerade dock denna bilden på samtliga datorer i skolan som skärmsläckare!

En familjemedlem som var med på bilden tog mycket illa vid sig av detta och skolan personal har fått avinstalera bilden i alla datorer.

Vem tror ni får stå vid skampålen?
Jo, jag eftersom bilden låg på min hemsidan, ungen som gjorde det är det ingen som ställer till svars för sitt handlande.

Har ett enkelt skript som hindrar högerklick men vill man så går det ju alltid att ta sig rund det mesta.
 
Har upptäckt att högerklicks-scriptet fungerar ypperligt om man surfar med Firefox. Meddelandet kommer upp, men också högerklicksmenyn.
 
det är väldigt enkelt att ta sig förbi högerklicksspärren det är bara till att kolla i källfilen på sidan vad filen heter och ladda ner den.

om nån mod inte tycker om att jag skrev detta får du/ni plocka bort inlägg

så tyvärr finns det nog inte så mycket man kan göra
 
hasse lundberg skrev:
...normal bild, endast intressant för familjen...
Av vilken anledning lade du i så fall ut bilden på webben?
Om bilden bara är intressant för familjen, är det ju onödigt att sprida den till miljoner och åter miljoner surfare.
 
Har man kunskapen att sprida en bild vidare, har man också kunskapen att komma förbi spärrar. Bilden måste ju laddas ner för att visas. Därför kan en spärr aldrig bli helsäker.
 
"Prt Scr" kan du aldrig skydda dig mot.
Beror lite på. Många prn-screen funktioner tar inte med overlay i den färdiga bilden då den drar ur informationen direkt ur frame-bufferten på grafikkortet, så fixar man då en liten applet som visar sakerna i overlay så fungerar inte print-screen. Men det är fruktansvärt omständigt och kan också kringgås, även om det kräver en knutta mer medvetenhet än att bara kolla i sourcen var bilden ligger.

Typ, ladda hem ett separat screen-shot program som tar med overlay-lagret.
 
Senast ändrad:
Hej! Tänkte inte på att adressera frågan. Jag menade just ditt inlägg, Damocles. Du pratade om en applet för att förebygga print screen. Du skulle inte gå in mer i detalj hur denna ser ut? Kan man kanske ladda ner eller måste man skriva koden själv?

Damocles skrev:
Vem av alla oss föregående menar du?
 
Sorry, men overlays är också lätt att ta sig runt. Man högerklickar på skrivbordet o drar upp gfx-inställningarna. Där det står "full accelation/prestanda", så drar man den spaken åt "ingen accelaration" så stängs overlay funktionen av o renderas som en bitmap.

Tror det enda som fungerar är watermark, fula inklippta "stämplar" och/eller låg upplösning.

// Lazze
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.