** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
hej...jag skall beställa tft-skärm till datorn via jobbet,jag har dessa alternativ att välja mellan....samsung 19 tum 930MP,samsung 21tum 213T,fujitsu-simens 23tum widescreen Myrica. Jag vill ha den bästa skärmen av dessa vid arbete i photoshop,spel o sånt är jag inte intresserad av.Först tänkte jag välja mellan dom större skärmarna men såg sedan att 19 tummarn hade bäst kontrast (1000:1).....kanske den är mest lämpad för bildbehandling??....vet inget om skärmar...snälla är det nån som kan hjälpa mig??

Kontrast och ljusstyrka är viktigt!

Responstid mindre viktigt vid arbeten i redigeringsprogram.. dock är max 25 ms nog en övre gräns.

// Jocke

Jag vet ingenting om just dessa skärmar mer än du skriver, men om jag skulle välja en av dem så skulle jag välja den på 21". Varför? Jo, lagom stor och överlag tycker inte jag att TFT är särskilt bra på korrekt färgåtergivning såvida man inte går upp i prisklassen 10 000kr och uppåt så jag tycker du istället ska gå på storleken (jag tycker att widescreen är rätt jobbigt på dator).

Jag har själv det problemet då jag använder både TFT- och CRT-skärmar. Bäst färger och kontrast har helt klart den dyraste CRT-skärmen jag har, och sämst har TFT-skärmen på laptopen. Den andra TFT-skärmen fungerar helt okej (mellanprisskärm, runt 6000kr), men är inte på något sätt optimal för bildredigering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar