Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmsförvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

olssonida

Medlem
Hej!
Ska nu uppgradera mig hemma med en extern skärm.
Är helt inne på en Dell då jag har läst mycket om dom och dom verkar vara det jag vill ha, ligger bra i inom min budget, men har blivit lite förivrad av alla olika modeller.
Jag är inne på den här: Dell UltraSharp U2412M
https://www.dustinhome.se/product/5...utm_medium=pricecompare&utm_content=563714624

Men så finns det ju även modellerna U2413 U2414 U2415 som är nyare....
Vilken är bäst?
Vill bara ha en säker skärm som ska kopplas med en mac och redigera bilder på. Ska gå att kalibrera med i1Profiler (eller vad det heter, kommer aldrig ihåg namnet...)
Tacksam för hjälp!
 
Kolla in den här recension av U2415, längst ner i slutsatsen så jämförs den med U2414H och U2412M. U2413 skiljer sig sen en del från de andra skärmarna, det är en dyrare skärm som t.ex. klarar 99% Adobe RGB. Se recension här. Så jag skulle rekommendera U2415 om du bara ska använda sRGB, och U2413 om du tänker jobba med Adobe RGB.
 
Jag har två U2413 och kan rekommendera dem å det varmaste tack vare det större färgomfången och möjlighet till hårdvarukalibrering (men endast med i1 Display Pro).
 
Aha tack så mycket!
Kommer jobba i Adobe RGB också då jag är formgivare och göra lite sånna jobb.
Men ingen som har haft problem med att koppla dom till mac? Läst lite om att det kunde trixa lite...


Men nu blev jag lite klokare i alla fall :)
 
Kolla in den här recension av U2415, längst ner i slutsatsen så jämförs den med U2414H och U2412M. U2413 skiljer sig sen en del från de andra skärmarna, det är en dyrare skärm som t.ex. klarar 99% Adobe RGB. Se recension här. Så jag skulle rekommendera U2415 om du bara ska använda sRGB, och U2413 om du tänker jobba med Adobe RGB.

Gäller samma för 27-orna? Jag ska köpa skärm, har ingen dator ännu men kommer att använda Lightroom och sRGB (antar jag ...vill inte mecka). I princip fotar jag uteslutande raw och skriver inte ut själv utan skickar ibland till extern tjänst. Jag har nu dåliga skärmar och det dödar roligheten med bildredigeringen. Det är liksom inte kul när bilderna ser platta och tråkiga ut på skärmen även om jag vet att det finns färg och kontrast i själva filerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.