Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärmens upplösning begränsande faktor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nog aldrig sett ett program som lyckats fullt ut. Photoshop och Lightroom gör det inte.

Jag tycker bildvisnings- / bildbehandlingsprogram inte ska göra det.

Om fotografen skärpt bilden blir det dubbelskärpning.

Och hur ska man kunna bedömma en bilds skärpa om programmen på egen hand skärper bilderna?

Jag har nog aldrig sett ett program som lyckats fullt ut. Photoshop och Lightroom gör det inte.

Samtidigt tycker jag skärmens upplösning spelar en stor roll. Sitter med en Macbook Pro 15 Retina som också driver en Dell 3014.
Den stora skärmen har 2560X1600 i upplösning och Retinan med halva storleken 2880X1800.
Dell skärmen hanterar färg betydligt bättre än Macbooken. Fast när det gäller kolla skärpa är Macbook skärmen helt överlägsen.
Nu gör jag precis som du säger och går in på 50% eller 100% och kollar.
Det har ju ofta hävdats att skrivare trivs bäst på sin egen "native" upplösning. Epson då typiskt på 360 eller 720 dpi.
På skärmar får man ju den upplösning som programmet bestämmer man skall ha. Visst kan man i LR bestämma om den skall rendera small, medium or large

Har du några tips?

ImageMagick har jag för mig kan göra det om man säger åt den att göra det.

Jag tycker bildvisnings- / bildbehandlingsprogram inte ska göra det.

Om fotografen skärpt bilden blir det dubbelskärpning.

Och hur ska man kunna bedömma en bilds skärpa om programmen på egen hand skärper bilderna?

Bildbehandlingsprogram, nej. Men bildvisningsprogram som sabbar skärpningen genom att skala om bilden får gärna väga upp det genom att applicera egen skärpning.

Samtidigt tycker jag skärmens upplösning spelar en stor roll. Sitter med en Macbook Pro 15 Retina som också driver en Dell 3014.
Den stora skärmen har 2560X1600 i upplösning och Retinan med halva storleken 2880X1800.
Dell skärmen hanterar färg betydligt bättre än Macbooken. Fast när det gäller kolla skärpa är Macbook skärmen helt överlägsen.
Nu gör jag precis som du säger och går in på 50% eller 100% och kollar.
Det har ju ofta hävdats att skrivare trivs bäst på sin egen "native" upplösning. Epson då typiskt på 360 eller 720 dpi.
På skärmar får man ju den upplösning som programmet bestämmer man skall ha. Visst kan man i LR bestämma om den skall rendera small, me dium or large

Har du några tips?

En högre upplöst skärm är ju i sig skarpare och bilder ser därmed skarpare ut på en högupplöst skärm.
Min Dell-laptop har en 15" skärm med 3200x1800 och bilder ser oftast knivskarpa ut på den. Fenomenet att högupplösta bilder ser skarpare ut på en högupplöst skärm tror jag aldrig du kommer komma runt. Beroende på hur nära du sitter kommer du tycka att bilderna på din MacBook ser oskarpa ut jämfört med min Dell också.

/Karl

Antagligen inte. Det är samma antal pixlar på höjden, så om man ska se hela bilden så måste man anpassa sig till det.
(Såvida inte bilden är perfekt anpassad i sidoförhållande till Dell-skärmen.)

ImageMagick har jag för mig kan göra det om man säger åt den att göra det.

Bildbehandlingsprogram, nej. Men bildvisningsprogram som sabbar skärpningen genom att skala om bilden får gärna väga upp det genom att applicera egen skärpning.

Då hoppas jag att man kan stänga av funktionen, jag tittar mest på bilder före redigering och då vill jag se hur skarpa de är i urvalsprocessen.

Jag har inget problem med att skalning "förstör" bilderna och vill man titta närmare på bilden är det bara att hålla in musknappen i tex Fast Stone Image Viewer så får man biolden förstorad till 100%.

Antagligen inte. Det är samma antal pixlar på höjden, så om man ska se hela bilden så måste man anpassa sig till det.
(Såvida inte bilden är perfekt anpassad i sidoförhållande till Dell-skärmen.)

Iom att Dell-skärmen är en 16:9-skärm har den högre pixeltäthet, då den har lika många pixlar på ett kortare avstånd på höjden.

/Karl

MacBook retina har sidoförhållande 16:10. Hur stor är pixeldensitetsskillnaden?

Både Dell-skärmen och Macbook Pro Retina har 1800 pixlar på höjden medan Dell har fler på längden då den är 16:9 och inte 16:10. Det spelar ingen roll om man skall se en hel bild från en systemkamera som har förhållandet 3:2 eller 16:8 om man så vill. Det är i bägge fallen höjden som är begränsande och bägge ger lika skarpa bilder. Mac har något större bild och alltså större pixlar men det kan justeras genom att flytta sig några cm närmare skärmen om man har en Dell.

För övrigt borde det väl vara UHD (3840x2180) eller 4k (4096x2180) skärm man skall ha för att få allt så skarpt som möjligt.

Det låter konstigt, då blir ju allt utdraget eller ihoptryckt. Är verkligen pixlarna inte kvadratiska?

Nej, det är kvadratiska. Eftersom diagonalen på bägge är 15" är 16:9 skärmen givetvis lägre än 16:10 skärmen och Dell skärmen har ju högre upplösning vertikalt, givetvis har Dell-skärmen med dessa premisser en högre pixeldensitet.

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto