ANNONS
Annons

Bildskärm, - vad ska jag köpa, - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på att köpa skärm, eller ska jag säga - VAR sugen. Det börjar så smått att förta sig, allt eftersom jag plöjer mig genom alla "skärm-trådar". Det är ju hur svårt som helst, att veta vad som är bra. Alltså när man vet nada som jag då...

Om jag förstår det hela rätt - så är det ips som är det som gäller. Jag har en bärbar "HP Compaq NX9420" som jag kommer att använda med skärmen. Grafikkortet är "ATI Mobility Radeon X1600" Har jag "dvi-kontakt" montro? Hur vet jag vilka skärmar är "ips"? Det verkar inte vara tillgänglig info i dom webbutiker där jag har kollat.

Jag skulle bli fruktansvärt glad och tacksam om någon här har erfarenhet av liknande köp och kan råda mig. Jag har ca. 10.000 att spendera.... som max., gör absolut inget om den är billigare. Vill ha en skärm som känns bra i några år framåt. Behöver inte vara någon jättestor. 20-21" ?

//Berit
 
Svårt att veta hur kräsen du är. Själv köpte jag nyligen en Samsung Syncmaster 226 BW. Den är på 22 tum och ett rejält lyft jämfört med min förra 19-tummare. Jag gav 2500 kr för min.
 
Det verkar som att din dator inte har DVI-kontakt, men du kan ju köra skärmen analogt också, även om det inte är optimalt.
 
paul innergård skrev:
Svårt att veta hur kräsen du är. Själv köpte jag nyligen en Samsung Syncmaster 226 BW. Den är på 22 tum och ett rejält lyft jämfört med min förra 19-tummare. Jag gav 2500 kr för min.

Kan man justera gamma på den?
 
Tidy skrev:
Det verkar som att din dator inte har DVI-kontakt, men du kan ju köra skärmen analogt också, även om det inte är optimalt.

Hur blir det då? "Inte optimalt"? Är det stor skillnad? Kommer knappast att använda skärmen med någon annnan dator.
 
Gutta skrev:
Kan man justera gamma på den?
Det skall gå att göra med den medföljande programvaran. Även någon form av färgkalibrator (NCPro mjukvaruprogram) ingår som säkerställer att färgerna blir de samma vid utskrift. Självklart lyckades inte jag få det att fungera, men är trots allt nöjd ändå.
 
Bling skrev:
Hur blir det då? "Inte optimalt"? Är det stor skillnad? Kommer knappast att använda skärmen med någon annnan dator.

Jag körde min skärm analogt först, eftersom mitt grafikkort vägrade ge ut 1920x1200 på DVI-porten. Idag köpte jag ett annat grafikkort så att jag kan använda DVI-porten, och det blev skillnad. Förut kunde jag se en "skugga" om jag tittade noggrant på text, det ser jag inte längre. Nu är det knivskarpt!
 
Roq skrev:
Bra tips med Eizon där! Ska övervägas.

Japp, den är nice. Man trodde ju att man hade en skaplig skärm, tills man kopplade in Eizon. :) Nu hade jag iofs en åtta år gammal CRT, så det var väl inte så svårt att få en bättre bild än vad den kunde åstadkomma.
 
Senast ändrad:
Har surfat hela dagen och letat info. Inte har jag blivit klokare.... *snurrig*

Testat i K&B.... hur ska det tolkas? Testvinnaren är en av de billigaste i testet. Förstår att den har bra värde för pengarna, men ska man tolka det som om den är bättre än de mycket dyrare?
 
Bling skrev:
Har surfat hela dagen och letat info. Inte har jag blivit klokare.... *snurrig*

Testat i K&B.... hur ska det tolkas? Testvinnaren är en av de billigaste i testet. Förstår att den har bra värde för pengarna, men ska man tolka det som om den är bättre än de mycket dyrare?

Köp Eizo S2431W, jag tror inte du hittar någon bättre skärm för det priset i nuläget. Sedan är det ju en 24-tummare också, alltid bra med mycket skärmyta.
 
Jag tycker du ska ta en titt på Eizo CG222W.

Jag fick hem den för ett par dagar sedan och jag är mycket nöjd.
Jag gick fråm en 17" IMac skärm (vit) TILL CG222W och jag kan säga dig att det är skillnad på skärm och skärm! =)

Ja jag hade lite inkörnings problem (min okunskap) men nu är jag super nöjd,det är en fröjd att redigera bilder nu.!

http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=93973#

/Danne

Edit: såg nu att den gick lite över din budget.!
 
chrilles sida skrev:
Jag köpte just en HP w 2408h. 24" HDMI blank skärm. Snacka om superbild,kan jag rekomendera.

Den ligger inte i samma klass med Eizon. HP:n har TN panel, Eizon har VA. Och nej, detta är inget tekniskt mumbo-jumbo snack. Om det står mellan en VA eller en TN panel ska man inte ens tveka på att ta VA:n.
 
Har faktiskt spanat lite på både Eizo S2431W och CG222W. Men om jag inte ka utnytja skärmen på bästa sätt pga kontakten som ska finnas..? (alltså jag känner mig helt borta, kan ingenting om detta)
 
Eizo S2231W verkar ligga på ca.5000;- Såg ett test där priset var drygt 8000. Har den varit dyrare? Är det en utgående modell?
 
Själv köpte jag en Eizo FlexScan S2231W.
Detta efter att ha läst på en hel del om olika skärmar, paneltyper osv.

För den vanlige användaren så är det nog mest priset och storleken som är intressant.

Men för den seriöse fotografen så finns det ett par viktiga frågor att ta ställning till.

1. Möjligheten till kalibrering på själva skärmen.
2. Färgåtergivning.

Den skärm jag har återger 92% av AdobeRGB, vilket de flesta konsumentskärmar inte är i närheten av, samtidigt som du har tillång till alla viktiga inställningar på skärmen.
(Sedan så använder jag en Xrite i1 Display för att göra kalibrering och profilering så noggrant som möjligt).

/Daniel.
 
Bling skrev:
Eizo S2231W verkar ligga på ca.5000;- Såg ett test där priset var drygt 8000. Har den varit dyrare? Är det en utgående modell?
Tycker att du ska satsa på Eizon, det finns både VGA och DVI-kontakter på den.
Du klarar dig med VGA, men DVI är bättre.
(Du kan garanterat använda den skärmen med din dator).

/D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.