Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm Eizo Flexscan S2243we-bk suddig text

Produkter
(logga in för att koppla)

jangs

Medlem
Hej!
Jag har sökt runt på nätet i några veckor på jakt efter den "perfekta" skärmen i prisklassen 4000-7000. Målet var att det skulle vara en bra skärm för både foto och kontor.

Efter mycket om och men köpte jag i alla fall en Eizo flexscan s2243we-bk (http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2243WE-BK), jag föll lite för att eizo har verkat vara ett bra märke samt att det var en 22" med 1920x1200 upplösning.

Men gissa om jag blev besviken när jag fick hem den igår, det känns som att texten är betydligt suddigare på eizon jämför med min 3år gamla macbook pro 15". Och jag hade hoppats på att betraktningsvinkeln (färg och ljus) skulle vara en förbättring mot min bärbara men icke, det räcker att föra huvudet fram och tillbaka inom skärmens bredd och se stor skillnad på färger (vänstra "ramen" på fotosidan är mörkt grå när jag tittar på den rakt framifrån och den andra blir då ljusgrå).

Är det här "vanligt" eller helt enkelt så det är när man är ovan med nya skärmar eller hade jag för höga förväntningar på en skärm vid +5000kr klassen?

Tacksam för svar!
Jonas
 
Bara för att utesluta en sak först:

Microsoft har börjat med en typ av teckensnitt som kallas ClearType, och medan vissa användare uppfattar dessa som mjukare, så upplever andra dem som suddig text. Syns som allra tydligast om du använder Office 2007.

I Vista och W7 går dessa att avaktivera via kontrollpanelen. Testa detta först, innan du gör något annat.

EDIT: Förstod inte riktigt om du jämförde detta med din Mac, eller om du faktiskt kopplat den till en Mac. Om så är fallet kan du bortse från mitt svar.
 
Rätt upplösning?

Kan det vara så att skärmen är inställd på "för låg" upplösning. Din nya har ju hög, om den tidigare har lägre, så blir det väldigt oskarpt.
Högerklicka i skrivbordet-egenskaper-inställnig-upplösning-ställ in aktuell.

/ Mats G
 
Hej!
Jag har sökt runt på nätet i några veckor på jakt efter den "perfekta" skärmen i prisklassen 4000-7000. Målet var att det skulle vara en bra skärm för både foto och kontor.

Efter mycket om och men köpte jag i alla fall en Eizo flexscan s2243we-bk (http://eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2243WE-BK), jag föll lite för att eizo har verkat vara ett bra märke samt att det var en 22" med 1920x1200 upplösning.

Men gissa om jag blev besviken när jag fick hem den igår, det känns som att texten är betydligt suddigare på eizon jämför med min 3år gamla macbook pro 15". Och jag hade hoppats på att betraktningsvinkeln (färg och ljus) skulle vara en förbättring mot min bärbara men icke, det räcker att föra huvudet fram och tillbaka inom skärmens bredd och se stor skillnad på färger (vänstra "ramen" på fotosidan är mörkt grå när jag tittar på den rakt framifrån och den andra blir då ljusgrå).

Är det här "vanligt" eller helt enkelt så det är när man är ovan med nya skärmar eller hade jag för höga förväntningar på en skärm vid +5000kr klassen?

Tacksam för svar!
Jonas

Det låter som att du kanske kör för låg upplösning på skärmen. Kolla bildskärms egenskaper så att du kör 1920x1200 på den externa skärmen. Macbook Pro'ns skärm är förvisso jäkligt skarp också.
 
Bara för att utesluta en sak först:

Microsoft har börjat med en typ av teckensnitt som kallas ClearType, och medan vissa användare uppfattar dessa som mjukare, så upplever andra dem som suddig text. Syns som allra tydligast om du använder Office 2007.

I Vista och W7 går dessa att avaktivera via kontrollpanelen. Testa detta först, innan du gör något annat.

Nja, det är inte teckensnitt även om Microsoft tagit fram teckensnitt som ska passa tekniken särskilt bra. Det är teckensnittsutjämning det är frågan om, där subpixlarna i skärmen används för att försöka få skärmen att upplevas som mer högupplöst.

Det här kan få texten att upplevas som suddig eller som om bokstäverna inte är ordentligt svarta. Lite som konvergensfel eftersom man ju använder subpixlarna som ju är antingen röda, gröna eller blå. Nu fick jag dock uppfattningen att det var macen det var frågan om, som väl iofs också använder Apples motsvarande teknik om jag inte är helt felinformerad.

I övrigt säger jag som Mats och Marcus, kontrollera först att upplösningen datorn skickar ut är den som skärmen är specificerad för. Det är det troligaste felet. Annars kan det även behövas en autojustering, eventuellt med handpåläggning, om vanlig analog VGA-kabel används. Fast MacBook har väl inte sådan?
 
Jag var nog lite otydligt, så för att klargöra lite, skärmen är kopplad till min macbook pro via DVI och har inställt på högsta upplösning som är 1920x1200.

Det är egentligen inte bara texten som känns suddig, det upplevs lite som en grynig plastilm över hela skärmen men det syns nästan bara på text och även när jag är riktigt nära skärmen på helfärgade ytor. Vita blir nog tydligast. Jämför med skärmen på macen där det inte alls är samma gryniga/suddiga effekt, varken på text eller ytor.

Jag har försökt med alla olika färdiga fabrikskonfigurationer som "text, picture, movie, eyecare och sRGB" och färger och ljus inställlningarna ändras men inte suddigheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.