Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildsensorns livslängd

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har en Canon Powershot S2, men börjar sakna min gamla Canon FP som jag inhandlade på 60-talet men tyvärr sålde senare. Numera är det digitala grejor som gäller här hemma, jag fick hålla i en Eos 30D hos fotohandlaren och jisses, ville knappt släppa den igen... Jag har studerat diskussionerna här, och det blir nog en sådan med tiden.

Till frågan; jag har läst någonstans -tror att det var här, men lyckas inte hitta tillbaka- att digitalkamerornas bildsensor har en livslängd på 3000-4000 bilder om jag minns rätt. Stämmer det verkligen?

Min S2:a är uppe i de siffrorna nu, och den levererar fortfarande bra resultat. I Digitalfotos broschyr "För dig som skall köpa systemkamera" hittar jag ingenting om livslängd för bildsensorer. Däremot nämner man att jäktade proffs kan klämma iväg 1000 bilder på ett uppdrag. Byter de verkligen sensor ett par gånger i veckan?

Jag har nog aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem att sensorn slits ut. Det som brukar rasa på kameran är slutaren, efter sådär 10.000 - 200.000 exponeringar beroende på modell och hur mycket otur man har.

aasaboe skrev:
...jag fick hålla i en Eos 30D hos fotohandlaren och jisses, ville knappt släppa den igen...
Då ska du känna på en Nikon;-)

Till frågan; jag har läst någonstans -tror att det var här, men lyckas inte hitta tillbaka- att digitalkamerornas bildsensor har en livslängd på 3000-4000 bilder om jag minns rätt. Stämmer det verkligen?
Nej, det är helt åt helvete. Sensorn håller nog för miljontals bilder. Slutaren däremot håller inte hur länge som helst, men 50 000-100 000 bilder klarar konsumentkamerorna oftast, vilket man kan anse att 30D är.

Tack för era svar!

Tänkte väl det, det lät litet konstigt tyckte jag. Nej, jag blandar inte ihop det med damm, den som skrev menade att sensorkostnaden fick anses motsvara filmkostnad.

Visserligen finns det ju prylar med kort effektiv livslängd, pipan på en älgstudsare är slut efter några sekunders effektiv användning, motsvarar 10.000 skott. Men att sensorn skulle ha liknande livslängd tyckte jag lät märkligt. Till exempel skulle ju videofilmande bli ohyggligt dyrt.

Apropå slutare, i Digitalfotos broschyr står det att EOS 30D har "...slutarmekanismen som är uppgraderad för att hålla för uppskattningsvis 100.000 bilder." Så länge lever jag nog inte...

Nikon? Jo, jag skall känna på fler, även Nikon. Men jag får väl erkänna att jag är en aning Canonfrälst efter den där FP:n som jag köpte efter mitt första sommarjobb i en fotoaffär. Den kostade 595:- Det motsvarar väl ungefär 6 eller sju tusenlappar nu om man räknar om penningvärdet. Och den hade inte ens ljusmätare ;-)

Albwah skrev:
Hur länge ska slutarna i billigare kameror tex D50, 400D, K100D hålla?
Jag tror inte det ges någon siffra på amatörhusen. Men 50 000 är nog ingen orimlig gissning. Har för mig att jag hört någon sådan siffra, lägger slutaren av inom två och du knäppt mindre än visst antal tusen så kår det på reklamation.

Canons Mark II hus, och Nikons D2 serie är sensorlivslängden uppskattningsvis på 250 000. Har en polare som nu kommit upp i 260 000 med sin 1D mark II.
På den "lägre klassen" kan du nog förvänta dig en kortare, men väl över 100 000 borde de klara utan problem.

Du menar väl slutaren, inte sensorn!
Och det finns kameror som slutaren närmat sig halv miljonen exponeringar utan reparation.

/Leif

Christer: Sensorer slits inte ut. Det är elektronik, inte mekanik. Mekaniska slutare slits däremot ut. Sådana finns på systemkameror. Inte på kompaktkameror så din S2 kan i teorin hålla hur länge som helst. Bara det finns batterier.

Tack Bo!

Jag tänkte inte så mycket på mekanisk förslitning, snarare utmattning. Typ den gamla tidens selen-ljusmätare, de slaknade ju med tiden och till och med CdS-mätarna mattades efter några år. Gamla videokameror mådde definitivt inte bra av för mycket ljus.

När jag läste det där om att man skulle tvingas byta sensor på moderna kameror efter några tusen bilder, tyckte jag att det lät konstigt. På kompaktkameror jobbar den ju så snart kameran är igång, det skulle kunna gå duktigt fort med en sådan. Men så fanns de där gamla erfarenheterna i bakhuvudet, det fanns kanske ett "sökarläge" och ett "exponeringsläge", kanske var det en annan typ av sensor i systemkameror som ju jobbar på annat sätt än kompakterna. Dock tyckte jag att det fortfarande lät konstigt, men ville ha fakta i målet och vände mig hit. Nu vet jag!

Litet OT-utläggning; när man kommer upp i åren kan gamla kunskaper vara begränsande och sätta käppar i hjulen. Som ung tänker man oftast "det måste ju gå att..." och sätter igång för att uppnå det man vill. Med åldern kommer allt mer tanken "Det går ju naturligtvis inte" och så lägger man av. Än så länge lyckas jag hålla liv i inställningen "Men då måste man ju kunna det också..." och provar mig fram. Det gäller att aldrig släppa fram den där Ah,detgårändåinte-vätten! Åtminstone hålla honom på plats ;-)

Apropå lösa och handhållna ljusmätare, de används väl fortfarande förmodar jag. Fast då kallas de väl externa ljusmätare, på modernt språk ;-)

aasaboe skrev:

Apropå lösa och handhållna ljusmätare, de används väl fortfarande förmodar jag. Fast då kallas de väl externa ljusmätare, på modernt språk ;-)

Externa, eller lösa ljusmätare används flitigt vid tex studiofotografering.

Albwah skrev:
Externa, eller lösa ljusmätare används flitigt vid tex studiofotografering.

Jo, jag förstår det. Och det finns ju en hel del tillfällen även i övrigt där en lös mätare kan vara till god hjälp. Men sånt är jag för min del nog för lat för numera ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar