Annons

Bildresultat från SB-800 vs SB-900

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har gjort en jämförelse dels av hur SB-800 presterar i förhållande till SB-900, dels om det finns några synbara skillnader mellan de tre olika ljusmönstren på SB-900 vid normal fotografering.

Bilderna är tagna i nära nog mörker med D3, 24-70/2.8 på f4, ISO 400, 1/40 s på stativ. Jag har jämfört resultatet mellan SB-800 och de tre ljusmönstren på SB-900 genom åtta olika belysningsalternativ av en docka:

1) Direktblixt,

2) Direktblixt med vidvinkeladaptern nerfälld (här kallad reflexskivan),

3) Direktblixt med plastdiffusorn i läge 1 på SB-900 (ger 70 mm),

4) Direktblixt med plastdiffusorn i läge 2 på SB-900 (ger 12, 14 respektive 17 mm),

5) Takbouncad blixt i 90 grader i TTL med vita reflexskivan (här kallad vitreflektorn),

6) Takbouncad blixt i 90 grader, M 1/16, med vita reflexskivan (här kallad vitreflektorn),

7) Takbouncad blixt i 90 grader, M 1/16, med plastdiffusorn (här kallad bouncern) i läge 1 på SB-900 (vilket ger 70 mm reflektorläge för alla tre ljusmönstren),

8) Takbouncad blixt i 90 grader, M 1/16, med plastdiffusorn (här kallad bouncern) i läge 2 (vilket ger 12 mm, 14 mm respektive 17 mm i reflektorlägen för i tur och ordning ljusmönstren CW, S och E).

Direktblixt (stor bild finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1536934.htm)
 

Bilagor

  • SB-800vsSB-900.Direkt.72dpi2.jpg
    SB-800vsSB-900.Direkt.72dpi2.jpg
    68.5 KB · Visningar: 996
Egna reflektioner utifrån jämförelsen

Tre reflektioner:

1) Färgtemperaturen mellan SB-800 och SB-900

Trots att alla bilder tagits med samma färgtemperatur i K i kameran och att filerna rawkonverterats med samma vitbalansinställning (blixt) i View NX syns det tydligt att SB-800 ger en varmare ton som drar åt magenta. Skillnaden försvinner dock när exponeringen är "korrekt".

2) Ljusmönstren i SB-900

Varken dessa testbilder eller andra jag tagit ger något stöd för nödvändigheten av eller finessen med de tre ljusmönstren. Ofta syns ingen skillnad alls mellan de tre vid fotografering. De variationer i belysningen av motivet som ljusmönstren kan ge är antingen försumbara eller kan åstadkommas utan att byta ljusmönster.

3) Plastdiffusorns/bouncerns placering på SB-900

Bouncern kan på SB-900 placeras på två sätt. Den ena fastsättningen, vlken också rekommenderas av Nikon, är läge 2 dvs att reflektorn ger ett vidvinkeläge (12, 14 eller 17 mm i de tre ljusmönstren). Det läget tycks ge bättre resultat i förhållande till läge 1 som innebär att zoomläget i blixten inte påverkas av att bouncern/plastdiffusorn nyttjas. 70 mm brännvidd på objektivet ger 70 mm reflektorpostion i SB-900.

För SB-800 gäller att med bouncern påsatt ger det en vid utlysning motsvarande 14 mm när blixten används på D3:an.
 
Senast ändrad:
Testbilder av statiska motiv i all ära, men jag skulle hellre veta hur de som använder blixten i praktiken upplever den i jämförelse med SB-800.

/afe
 
Exponeringssäkerhet med SB-800 vs SB-900

Det är möjligt att SB-900 både ger lite mer färgneutrala och mer välexponerade bilder i förhållande till SB-800. Trots detta är min erfarenhet att det alltför ofta inte är tillräckligt tillförlitligt att använda TTL BL FP eller TTL BL. Detta blir mycket tydligt i stora lokaler eller när det är långt till tak eller väggar vid bouncning av blixtljuset. Vid dessa tillfällen krävs manuell inställning av blixten. Jag använder det ofta precis som jag ofta nyttjar manuell exponering av kameran och manuella val av vitbalansen.

För att få liknande exponering på SB-900 i TTL BL som i belysning 8) ovan, där M 1/16 nyttjades på ISO 400 och 1/40 s, krävdes istället i A-läget en exponeringstid på 1 s och ökad blixtexponering med 1 EV.
 

Bilagor

  • SB-900Bounce90grader.TTLBL.Plastbouncern.Läge2.E.72dpi.2.jpg
    SB-900Bounce90grader.TTLBL.Plastbouncern.Läge2.E.72dpi.2.jpg
    57.6 KB · Visningar: 928
Vad är det då som jämförs/kan jämföras och därmed utvärderas kring de två blixtarnas praktiska prestanda?

Hur den fungerar på fältet, när batterierna är på väg att ta slut, med väggar/tak som har fel färg att studsa i etc. Hur mycket plats tar den i väskan? Hur länge håller den med IKEA-batterier?

Ska man jämföra hur den beter sig med blixten rätt på motivet, ska man nog köra vimmelfoto (ungefär enda typen av fotografering där blixt rätt på är ok).
 
Kanske också med långa telen, då fågelfotografer ibland använder blixt rätt på (men det syns inte så mycket på de motiven). Hur blixten beter sig när den studsar ljuset säger inte så mycket, eftersom de flesta inte kommer att studsa i samma tak och väggar som du.

/afe
 
Det finns givetvis massvis med saker som kan testas och jämföras. Problemet är ju att det är svårt och tidkrävande att göra tillförlitliga jämförelser.

Vad jag ville testa var dels hur de två blixtarna förhölls sig till varandra vid fingerad porträttfotografering, dels om det fanns någon reell nytta med de tre olika ljusmönstren.

Var och en är välkommen att bidra med egna bildresultat i praktiska jämförelser mellan de två blixtarna utifrån den typ av fotografering som är personligt intressant.

Jag testade igår räckvidden på både SB-800 och SB-900 och kom fram till att 30 m går bra med båda i mörker. Dessutom spelar ljusmönstren ingen roll. Se

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1253545&postcount=29

från

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101004
 
Intressant test Tore.

Jag fick min SB-900 igår, så jag har inte hunnit utvärdera den ännu.
Är det inte så att SB-900 är anpassad för Fx-formatet och är vidvinkligare?
Om vi nu bortser från de kända fördelarna med bättre menyer och att blixthuvudet kan roteras fritt på SB-900, har strömhanteringen blivit bättre. SB-800 krävde det femte batteriet för att få en acceptabel hastighet på blixten. Vilken laddare tar fem batterier samtidigt? Dessutom skymmer det femte batteriet toppdisplayen på en mindre kamera som tex D80.
 
Varken dessa testbilder eller andra jag tagit ger något stöd för nödvändigheten av eller finessen med de tre ljusmönstren.
Har du testat detta med något riktigt vidvinkligt objektiv typ 10-12 mm, och rejält avstånd till motivet? Känns som det är först då man borde märka något.
 
Ja du Tore (teodorian),du har det inte lätt du. Var du ens gör, hur omfattande undersökningar du än bedriver så är vissa ändå aldrig nöjda;-)
För min del vill jag tacka dig för att du engagerar dig över huvud taget. Jag tycker personligen att dina tester av blixten ger vid handen att det inte är någon skilnad i praktiken mellan de två var för sig mycket bra blixtarna. Om det skulle finnas någon nyansskilnad i hanteringen ligger det säkert på hur den enskilde personligen uppfattar det hela. Det enda som jag tycker förefaller klart för mig är att 900:an har ett mycket enklare och lättbegripligt menysystem. Detta med anledning av att jag personligen inte använder blixten så särskilt ofta vilket gör att jag har en förmåga att "glömma" hur jag gjorde sist.
Mvh
JB
 
Nikon 14-24/2.8 på 14 mm med D3 och SB-900 med de tre ljusmönstren

Har du testat detta med något riktigt vidvinkligt objektiv typ 10-12 mm, och rejält avstånd till motivet? Känns som det är först då man borde märka något.

Jag tror inte att Nikon skapade de tre ljusmönstren på SB-900 för att användas primärt för extrema vidvinklar eller fisheyes.

På ca 10 meters håll från huvudbyggnaden bredvid flygeln där vi bor ger D3, 14-24/2.8, 14 mm, f2.8, ISO 800, 1/1,6 s, SB-900 i TTL BL FP med de tre ljusmönstren följande resultat. Vidvinkelskivan var nedfälld vilket gav 12, 14 respektive 17 mm reflektorläge för de tre ljusmönstren (CW, S och E i turordning):
 

Bilagor

  • SB-900.Ljusmönster.14mm.72dpi.jpg
    SB-900.Ljusmönster.14mm.72dpi.jpg
    78.4 KB · Visningar: 225
Testbilder porträtt i helbild SB-800 vs SB-900

Fyra snabba helbilder av motvillig modell (frun). De fyra bilderna är tagna med D3, 24-70/2.8, f2.8, ISO 200, 1/125 s för SB-900-bilderna och 1/160 s för bilden med SB-800. Blixtläge TTL BL FP. Avstånd ca 5 m. Skillnaden, i form av mörkare himmel och ljusare modell, mellan bilden tagen med SB-800 och de tre där jag använde SB-900 beror på den 1/3 EV kortare exponeringen med påföljande 1/3 EV starkare blixt. Jag är övertygad om att även den bilden hade fått lika utseende som de tre övriga ifall samma exponering hade skett. Återigen ses ingen meningsfull skillnad i resultat mellan de tre ljusmönstren på SB-900. Bilderna är i tur och ordning (från vänster till höger, uppifrån och ned), tagna med SB-800, SB-900 CW, S och E.
 

Bilagor

  • SB-800vsSB-900.Direkt.Uteporträtt1.72dpi2.jpg
    SB-800vsSB-900.Direkt.Uteporträtt1.72dpi2.jpg
    83.5 KB · Visningar: 218
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.