Annons

Bildredigeringsdator 5000-10000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputt

Aktiv medlem
Hej! jag satt och surfa på sweclockers.se och hittade en intressant tråd om bästa speldatorn just nu för 5000-10000kr http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=706709. Jag tänkte att det kunde vara kul aatt göra en liknande tråd här på fotosidan där vi länkar till det vi tycker är det bästa datorpaketet för bildredigering just nu.

Jag själv är alldeles för dåligt insatt i vad som gör en dator lämpad för bildredigering men det vore kul att se vad ni har att rekomendera. Kan även säga att jag planerar att köpa en dator i prisintervallet 5000-10000kr inom en snar framtid, så det vore värdefullt för mig med lite köpråd.

Hoppas ni inte ratar tråden bara för att jag inte kunde rekomendera ett paket vid trådstarten;)

MVH Patrik
 
Vilket dåligt drag det var i den här tråden, Jag får väl börja med att visa upp datorpaketet jag har satt ihop nu. Datorpaketet är först och främst tänkt för bildredigering men grafikkortet valde jag för att jag även vill kunna spela.

Vad tror ni om det här paketet?:)
 

Bilagor

  • inet.jpg
    inet.jpg
    26.3 KB · Visningar: 868
Senast ändrad:
Vilket dåligt drag det var i den här tråden, Jag får väl börja med att visa upp datorpaketet jag har satt ihop nu. Datorpaketet är först och främst tänkt för bildredigering men grafikkortet valde jag för att jag även vill kunna spela.

Vad tror ni om det här paketet?:)

6gb RAM är helt onödigt då det inte finns något OS som har stöd för mer än 4gb.
 
6gb RAM är helt onödigt då det inte finns något OS som har stöd för mer än 4gb.

Jättefel.
Alla 64-bits operativsystem har stöd för mer än 4GB RAM, kravet är en 64-bits processor och man får leta bra länge för att hitta en processor idag som inte är 64b-bits. Vart har du fått denna felaktiga information ifrån?

Ju mer minne desto bättre, det går åt när man arbetar med bilder. Photoshop CS4 är 64-bits i windows och kan därmed använda så mycket ram du har i datorn
 
vad jag har hört så är mac det bästa för bildhantering.

Du får en macbook för 9500:- med studentrabatt annars kostar den 10500:-
 
Här är min burk som jag nyligen fick fin hjälp på Sweclockers att pussla ihop. Jag ville ha en dator för ca 8k som ffa är tyst (min gamla P4 drev mig o resten av familjen till vansinne..), och samtidigt har hyggliga prestanda i PS och ett o annat spel. Jag är helnöjd, den är verkligen tyst, men jag kanske ändå byter grafikkortsskylaren mot nysläppta Accelero L2 pro - just for the hell of it! :)

Per
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    97.6 KB · Visningar: 802
Det ser bra ut! Lite snålt med hårddiskutrymme kanske, 1TB hade kanske varit mer lagom

Hårddiskar har jag så att det räcker och blir över, har en extern på 500gb och en till sata-disk på 250gb och även en väldigt portabel på 250gb, så lagringsutrymme har jag så att jag klarar mig;)
 
vad jag har hört så är mac det bästa för bildhantering.

Du får en macbook för 9500:- med studentrabatt annars kostar den 10500:-

Är inte intresserad av en bärbar, det har jag redan och jag vill dessutom kunna spela, det lämpar sig inte en mac speciellt bra för.
 
Nu har jag två nya förslag på datorer i samma prisklass, en som bara är en teknisk justering på det första förslag med bl.a. 8gb minne istället och sen även ett paket baserat på intels i7-processor
 

Bilagor

  • inet.jpg
    inet.jpg
    26.5 KB · Visningar: 722
  • inet2.jpg
    inet2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 727
Nu har jag två nya förslag på datorer i samma prisklass, en som bara är en teknisk justering på det första förslag med bl.a. 8gb minne istället och sen även ett paket baserat på intels i7-processor

Jag tycker du ska slå till på Intel med i7. Köpte själv ungefär liknande system för någon månad sedan. Fläskade till med 12 gb minne, samt Windows 7 64 bit. Går som tåget. Kör både PS cs4 och Capture NX2 med blixtens hastighet.
 
Jag tycker du ska slå till på Intel med i7. Köpte själv ungefär liknande system för någon månad sedan. Fläskade till med 12 gb minne, samt Windows 7 64 bit. Går som tåget. Kör både PS cs4 och Capture NX2 med blixtens hastighet.

Mjo, men å andra sidan så har intelpaketet mindre minne och lägre klockfrekvens på processorn vilket i mitt lilla huvud borde betyda att amd-paketet presterar bättre per krona, men jag kanske har helt fel:)

Någon som vill upplysa?
 
Mjo, men å andra sidan så har intelpaketet mindre minne och lägre klockfrekvens på processorn vilket i mitt lilla huvud borde betyda att amd-paketet presterar bättre per krona, men jag kanske har helt fel:)

Någon som vill upplysa?

På Sweclockers (där de är nästan lika nördigt insnöade på datorprylar som vi är här på kamerautrustning) råder är slående konsensus att man bara får pröjsa mer för samma prestanda om man köper Intel istf AMD i prisklasserna under 15-20k.

Per
 
På Sweclockers (där de är nästan lika nördigt insnöade på datorprylar som vi är här på kamerautrustning) råder är slående konsensus att man bara får pröjsa mer för samma prestanda om man köper Intel istf AMD i prisklasserna under 15-20k.

Per

Jag har tittar runt en hel del där dom senaste dagarna, och som jag förstått det är åsikterna ganska delade angående det, jag ksulle helst vilja ha ett svart på vitt svar men det kanske är omöjligt.
 
Jag har tolkat det som att Intels i7 är kung på täppan vad gäller prestanda. Visst, den är lite dyrare än AMD. Men BMW kostar mer än Skoda.
 
..jag ksulle helst vilja ha ett svart på vitt svar men det kanske är omöjligt.

Så är det nog, eftersom en dator i princip består av en kombination av ett dussin komponenter, där vardera finns i X antal varianter som uppdateras Y gånger per år. Därtill kan datorn användas till Z st olika använsningsområden, där varje uppgift kan utföras mha ett antal olika program, osv..

Summa summarum är det nog rätt omöjligt att säga vilken som är bäst och mest prisvärd, annat än väldigt momentant och med extrema begränsningar i hur den ska användas.

Per
 
Jag har tolkat det som att Intels i7 är kung på täppan vad gäller prestanda. Visst, den är lite dyrare än AMD. Men BMW kostar mer än Skoda.

Mm, men om man utgår från ett givet pris blir det lite annorlunda. För tvåhundratusen pix får man jäkligt mycket mera bil med Skoda-logga än BMW-dito. Och med en begränsad budget till datorköp är jag övertygad att man får mer processorkraft per satsad krona med AMD än Intel under huven. Men som sagt - det ser nog lite annorlunda ut om man kikar på topp-segmentet.

Per
 
Mm, men om man utgår från ett givet pris blir det lite annorlunda. För tvåhundratusen pix får man jäkligt mycket mera bil med Skoda-logga än BMW-dito. Och med en begränsad budget till datorköp är jag övertygad att man får mer processorkraft per satsad krona med AMD än Intel under huven. Men som sagt - det ser nog lite annorlunda ut om man kikar på topp-segmentet.

Per

Men nu tittar vi ju inte på toppsegmentet, vi tittar på 5000-10000kr, så då skulle du alltså säga att amd vinner?
 
Men nu tittar vi ju inte på toppsegmentet, vi tittar på 5000-10000kr, så då skulle du alltså säga att amd vinner?

Alltså, jag är ingen datorexpert, däremot är jag en jäkligt kinkig konsument som inte kan köpa en osthyvel utan att sondera marknaden och läsa tester och utlåtanden i månader.. Och när jag köpte nytt i just det prisspannet nyligen så blev jag faktiskt förvånad över hur pass ense dom som faktiskt kan något verkade vara.

Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.