Annons

Bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Vi satt ett gäng och diskuterade copyright och vad man får och inte får göra med bilder. Det var några exempel som vi inte kunde komma överens om så jag tänkte att det kanske finns någon här som vill försöka klargöra det, eller bara komma med åsikter eller tankar.

1. Man får ju, naturligtvis, inte sno någons bild, eller del av bild, utan att först kontakta fotografen/copyrightinnehavarem för att inhämta tillstånd. Men hur gör de "konstnärer" som tar foton och klipper ut små detaljer som de sedan pusslar ihop till en stor bild? Kontaktar dom alla tidninag, eller var dom nu tar bilderna, och betalar för dom? Dom både ändrar och publicerar ju andras bilder.

2. Om man i en bok ser en karta/ritnings skiss/eller liknande som är ritat och som inte är att se som ett konstverk utan av mer tekninsk karraktär, är det då OK att rita av den för att publicera den i sin egen bok?
Vi har stött på ett par fall av bilder som uppenbarligen är hämtade ur andra sammanhang i ett par våra kursböcker (tex så står det markerat med A,B,C osv utan att dessa förklaras i bildtexten eller den löpande texten). Jag har hört någon gång att det finns en praxis att man inom den "akademiska världen" tillåter att man plockar bilder från varandra. Stämmer detta?

Vad har ni för kommentarer? Jag tycker att dessa fall är regelvidriga, men å andra sidan så förekommer det ju helt öppet vilket ju pekar på att det inte är fel att göra så.

Greven

Fråga 1.
Sannolikt kontaktar de inte upphovsmännen.
Tänk bara ett bildkollage ihopsatt av många små bilder...
Men visst är det ett upphovsrättsligt intrång.

2.
Svar nej, det är inte tillåtet.
Är det en uppenbar kopia rubriceras det plagiat.

Praxis eller inte så ska man ha tillstånd.
Praxis kan aldrig sätta sig över lagen.
Sedan finns alltid en rimlighetsbedömning men...

Om man inom en grupp tex akademiker ser det som
ok att låna bilder av varandra är det inget problem till den dag någon tröttnat och hävdar just sin upphovsrätt.

Christian

Greve Nickon skrev:
Jag har hört någon gång att det finns en praxis att man inom den "akademiska världen" tillåter att man plockar bilder från varandra. Stämmer detta?

Stämmer inte...
Att "ta" bilder är inte ok, att referera är en annan sak eftersom det är en grundförutsättning för akademisk verksamhet.

Dessutom så har de flesta institutioner någon form av kopieringsavtal som tllåter att man kopierar en viss mängd material ur böcker m.m.

Dock så är det inte tillåtet att "ta" upphovsskyddat material och den princpen tillämpas också i den akademiska världen - Vill man använda material som går utanför kopieringsavtalen, så ringer man förlagen.

Stackars Andy . .

christian veltman skrev:

Praxis eller inte så ska man ha tillstånd.
Praxis kan aldrig sätta sig över lagen.

Sätta sig över lagen ?!?! Praxis är ju en tolkning av lagrummet. Dvs ett ledande beslut i fall där lagtexten ej varit tydlig.

Sen undrar jag om inte ett nytt verk skapas när man gör ett kollage. Annars ligger nog många konstnärer risigt till t.ex Andy Warhol. Han snodde en hel Campell-burk. :) Självklart blir detts en tolkningsfråga, som inte har ett självklart svar.

/Anders

Re: Re: Bildrättigheter

stoltz skrev:
Stämmer inte...
Att "ta" bilder är inte ok, att referera är en annan sak eftersom det är en grundförutsättning för akademisk verksamhet.

Dessutom så har de flesta institutioner någon form av kopieringsavtal som tllåter att man kopierar en viss mängd material ur böcker m.m.

Dock så är det inte tillåtet att "ta" upphovsskyddat material och den princpen tillämpas också i den akademiska världen - Vill man använda material som går utanför kopieringsavtalen, så ringer man förlagen.

OK, min tanke var just i samband med tryckning.

Jag mailade nämligen riksantikvarieämbetet för ett tag sedan med förfrågan om att få använda material ur ett par av deras böcker (ritningar) och fick då till svar att man inom vetenskap inte brukar kräva copyright och att det var helt ok att använda deras bilder, bara jag skrev var jag hämtat det och vem som hade gjort de. Men å andra sidan så verkar gemene man ha dålig koll på vad som gäller när det gäller upphovsrätt.

Hur menar du att man ska referera? Bara en not med (se bild Andersson, A. 1999 sid. 52)?

Kopieringsavtalen går inte att applicera här eftersom det i det ena fallet var jag som student som skulle använda bilderna i min uppsats och i det första exemplet är bilder rykta ur sitt sammanhang i andra texter.

Anders,
du mistolkade mitt svar eller så var jag otydlig.
Jag syftade inte på rättspraxis utan praxis i den akademiska världen som "lånade" material av varandra.

Vet du att Warhol inte har tillstånd eller är det ett antagande? Dessutom ligger han redan risigt till...stiff ;-)

Christian

Re: Re: Re: Bildrättigheter

Greve Nickon skrev:

Hur menar du att man ska referera? Bara en not med (se bild Andersson, A. 1999 sid. 52)?

Refererandet sker oftast enligt harvard- eller oxfordsystemet.

Med referensen sker oftast ett utplock av text ur det material man refererar till. Refererandet kan ske i förhållande till bild eller text.

Man får ju i det här sammanhanget titta på syftet. När jag skriver vetenskapliga artiklar, så är det tillåtet att infoga andras bilder, tabeller osv - Så länge referenser anges. Det dock inte ok att kopiera upp andras böcker för att t ex ge till studenterna.

Dock så finns det undantag då visst vetenskapligt material är skyddat eller ägs av tredje part och då måste man be om tillstånd.

Sen finns det andra nyanser och begrepp i sammanhanget, t ex plagiat eller kopiering som diskuteras här.

Re: Re: Re: Re: Bildrättigheter

stoltz skrev:
Refererandet sker oftast enligt harvard- eller oxfordsystemet.

Med referensen sker oftast ett utplock av text ur det material man refererar till. Refererandet kan ske i förhållande till bild eller text.

Ja, och mitt exempel är enligt Harvard. Vad jag menar är hur man ska referera till en bild utan att bryta mo upphovsrätten. Om man bara en not utan att publicera bilden så kommer 95% att inte se bilden.

QUOTE]stoltz skrev:
Man får ju i det här sammanhanget titta på syftet. När jag skriver vetenskapliga artiklar, så är det tillåtet att infoga andras bilder, tabeller osv - Så länge referenser anges. Det dock inte ok att kopiera upp andras böcker för att t ex ge till studenterna.

Dock så finns det undantag då visst vetenskapligt material är skyddat eller ägs av tredje part och då måste man be om tillstånd.

Sen finns det andra nyanser och begrepp i sammanhanget, t ex plagiat eller kopiering som diskuteras här.
[/QUOTE]

Det var detta jag var ute efter.
Vilka bilder är OK att använda i ens egna articklar utan att be om tillåtelse? Alla bilder är väll skyddade av upphosrätten? Varför skulle bara vissa vara det?

Att det inte är OK att kopiera upp andras böcker till studenter gäller väll med vissa undantag, har jag för mig. Vi har ibland kunnat köpa uppkopierade böcker av instutionen när boken ifråga har varit slut på förlag.

Greven

Det här är vad jag har lärt mig av min bildlärare i grundskolan, men sen vet jag inte om läraren hade rätt från början:

Man får rita vilka bilder som helst att använda i sina publikationer, dock måste bilderna förvrängas så pass myckett att det inte är något tvivel om att det är ett nytt verk. Man får alltså inte göra en exakt kopia, men det är inga fel i att rita av det.

Vid användandet av andras tekniska skisser och liknande för publikationer brukar dom flesta inte bry sig om folk lånar deras bilder. Dessutom kan det vara ganska svårt att göra vissa beskrivningar utan att göra en exakt kopia av den tidigare bilden. Jag vet inte vad lagen säger, men man kan ju inte bli anklagad för stöld om man råkat rita ett kretschema likadant som någon annan...

Ang. Andy Warhole så har han använt varumärket Campbell soups för privat bruk vilket är ok. Det är endast i kommersiella sammanhang det är förbjudet att använda andras varumärken. (och ja, det kan diskuteras om inte konst är kommersiellt, men i detta fall så är det så att det inte är så).

Och vad gäller bildkollage så uppkommer sannolikt ett nytt verk när ett kollage skapas om det inte använder hela original. I övrigt så gäller citaträtten även för bilder, det är dock tveksamt om man kan trycka in den i ett sånt här sammanhang.

Har för mig jag läste det i Levin och Koktevedgaard. Ska kolla upp det.

I vilket fall som helst så blir nog ett kollage ett nytt verk om man jobbar lite på det.

marcus_karlberg skrev:

I vilket fall som helst så blir nog ett kollage ett nytt verk om man jobbar lite på det.

Ja, men som i exemplet en översättnings så får man upphovsrätt till översättningen och inte originalverket som man måste ha tillstånd för att använda.

marcus_karlberg skrev:

Ja, nu har jag kollar det, det som gäller är alltså att man har citaträtt till alla verk utom bildkonst. T.ex. kan man citera musik. My bad.

I propen uttrycks det som att citaträtt i egentlig mening bara finns i litterärar och musikaliska verk, inga andra.

Jag har nu som sagt läst Levin (Immaterialrätt) och där framgår att:

1. Man skall bruka citaträtten restriktivt.
2. Alla verk utom bildkonst kan citeras. (detta inkluderar datorprogram och filmverk och tv-sändningar, se SOU 1990:30 s. 239 ff)
3. Citeras ett verk skall det ske lojalt.

Detta motsägs av proppen du grävt fram men jag måste nog helt enkelt lita på Levin i det här avseendet.

Nu har vi mao helt uteslutuit det från det aktuella fallet, men jag ville bara bena ut problemet.

Har inte Levin till hands och hittar inte SOU:n på nätet men det stämmer nog det du säger.

Jag "grävde fram" propen genom att läsa kommentarerna i Karnov.

Jo, jag kikade på Karnov jag med, måste säga att komentarerna var ovanligt intetsägande i det här fallet, proppen kan man ju hitta på egen hand om man vill, det man vill ha hjälp med från Karnov är ju att tolka det som står i såväl lagtexten som det som står i proppar om det är otydligt.
Vore bra med en uppdatering av URL helt enkelt med en lite bättre struktur och lite tydligare förarbete med tanke på dagens teknologi.

Jaja, den här diskusionen hör kanske inte hemma här och jag lägger den åt sidan nu och hoppas de som startade tråden har fått svar på sina frågor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar