Tony johansson
Aktiv medlem
En kort fråga; Får man ett mejl om att bilderna blivit godtagna som man laddat upp, eller måste man logga in på ESP !?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En kort fråga; Får man ett mejl om att bilderna blivit godtagna som man laddat upp, eller måste man logga in på ESP !?
Ok, jag kan vänta. Bättre att lära sig hur man skall ladda upp bilder, det är några att välja på, om man säger så.Du får ett mail med länk till batchen med bilder. Mailet skickas natten efter så om du är otålig kan du kolla i ESP och tjäna i snitt en halv dag
Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.Jag kan givetvis inte svara för de bilder där fotografen fuskat så nej jag hävdar inte att "att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna"
Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.
Ok, jag kan vänta. Bättre att lära sig hur man skall ladda upp bilder, det är några att välja på, om man säger så.
Tvärtom. Jag förstår väldigt väl när man få och inte får interagera, vilket jag också klargjort flera gånger i diskussionen: Det beror på kontexten, inte på om bilden är märkt "editorial" eller inte.Du har tydligen inte alls förstått när man får och när man inte får interagera eller så fördummar du dig för att driva någon diffus poäng och hoppas att jag ska göra någon felformulering som du kan skjuta in dig på.
Tvärtom. Jag förstår väldigt väl när man få och inte får interagera, vilket jag också klargjort flera gånger i diskussionen: Det beror på kontexten, inte på om bilden är märkt "editorial" eller inte.
Därför har jag också flera gånger gett dig chansen att förtydliga och/eller rätta till ditt påstående i #30, nämligen att "det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden". Jag till och med föreslog att jag skulle ha misstolkat dig, men du tycktes framhärda i att detta var korrekt.
Om jag förstår ditt senaste inlägg rätt är vi nu alltså överens om att det du skrev i #30 var felaktigt och att bilder som är märkta "editorial" på Gettys mycket väl kan vara (och ofta är) arrangerade?
Mycket intressant. Eftersom jag inte brukar vara inne och rota i den delen av Gettys sajt, kan du hjälpa mig med en länk till de här reglerna? Skulle vara intressant att se hur Getty formulerar regelverket för de fotografer som inte är "utvalda".Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer. 99% av fotograferna kan inte ladda upp porträttbilder på kändisar tex till ovan nämnda bildbyråer.
Nej, jag gick med i Getty, men det ser ut som att jag har gått med i Shutterstock också, för jag fick ett mejl där dom sa att jag var godkänd.Du gick alltså med i istockphoto.com?
Mycket intressant. Eftersom jag inte brukar vara inne och rota i den delen av Gettys sajt, kan du hjälpa mig med en länk till de här reglerna? Skulle vara intressant att se hur Getty formulerar regelverket för de fotografer som inte är "utvalda".
Nej, jag gick med i Getty, men det ser ut som att jag har gått med i Shutterstock också, för jag fick ett mejl där dom sa att jag var godkänd.
Inte en susning, men så här ser det ut på förstasidan;Intressant, vad heter kontotypen på Getty?
Jag är inte "storköpare sen så många år" och köper inte bilder från Getty. Det där är bara något som du, av någon obegriplig anledning, har fantiserat ihop.Gräva är väl din specialitet, men du som storköpare sen så många år måste väl ändå ha reglerna klara för dig [...]
Och varför en ekonomisk fråga, varför köper du från Getty och inte IStock?
Inte en susning, men så här ser det ut på förstasidan;
Jag är inte "storköpare sen så många år" och köper inte bilder från Getty. Det där är bara något som du, av någon obegriplig anledning, har fantiserat ihop.
Jag förutsätter att det där tjafset om att "Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer" också bara är något du har hittat på, eftersom du svarar så undvikande när jag ber om en länk till reglerna så att jag kan läsa dem själv.
Jaa du. Det här är okänd mark för mig, så att fråga mig hur det ena eller andra fungerar i detta sammanhang, är fullständigt lönlöst, där är du den som kan bidra med något, oss emellan.Så ser det ut för mig också och jag laddar upp till istock. Visserligen går bilderna till getty också men det är för att jag är exklusiv.
Jaa du. Det här är okänd mark för mig, så att fråga mig hur det ena eller andra fungerar i detta sammanhang, är fullständigt lönlöst, där är du den som kan bidra med något, oss emellan.
Nja, jag skickade faktiskt in på uppmaning av dig (var det väl ?) sex (6) mobilbilder och jag tänkte att jag kan väl göra ett försök, men jag hade inga förhoppningar om att bli accepterad. Så fel jag hade.Du kom in via en inbjudan via 500px, jag har inte sett den vägen mer än det som dyker upp i forumen, ungefär som du.