ANNONS
Annons

Bildrättigheter vid anställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Asnaud

Medlem
Jag funderar lite på rättigheter till bilder när jag jobbar som anställd vid ett företag, där fotografering för firmans husbehov ingår som en av arbetsuppgifterna. Det kan till exempel vara att gå ut och ta en packe bilder, av vilka någon sedan kanske används vid framställandet av en broschyr (jag är grafiker). Om jag skulle sluta eller byta jobb, har jag då äganderätt till bilder jag tagit under dessa förhållanden, eller är de helt och hållet firmans egendom, vare sig de faktiskt har använt bilderna eller ej?

Det finns inget skrivet, mer än att fotografering nämns som en av mina sysslor på anställningskontraktet.

Skulle vara mycket tacksam för upplysning på denna punkt!

/Anna

Om fotografering uttryckligen står med i din tjänstebeskrivning så måste det också uttryckligen stå att DU äger bilderna för att de inte per default ska tillhöra företaget. Om däremot bilden inte kan sägas tillhöra ditt företags intresse/användningsområde så kan man hävda att man tagit dem på "lediga" perioder under arbetet.

Eftersom jag inte är jurist så kan jag inte lova att detta är den absoluta sanningen enligt lagen, men det brukar fungera så för "ibland-fotografer" på de ställen där detta system används... Iaf hos dem som jag kommit i kontakt med, vilket är ett par stycken grafiska formgivare i malmö/Kph-området.

Lättast är faktiskt att på ett så smidigt sätt som möjligt ta upp det hela med din ansvarige chef. I slutändan så är det ert avtal som gäller.

Sedan bör man tänka över hur moraliskt korrekt det är att ta ut "dubbel" ersättning - om du nu säljer en bild som du tagit på arbetstid du redan tar betalt för.

Tackar! Det är alltså företaget som per default äger rättigheterna till de bilder jag tar på arbetstid. Det var väl mest det jag undrade över. Jag var bara nyfiken - det är inget överhängande problem :)

Intressant aspekt om moral du tar upp... fast att ta betalt flera gånger för samma sak är ju inget som historiskt har hindrat t ex telefonbolag och andra serviceinrättningar... ;) Om de har betalat mig för tiden men valt att inte använda produkten vet jag inte om jag skulle känna att det skulle innebära något renodlat moraliskt problem för mig (om vi nu, som sagt, bortser från rent juridiska aspekter). Sälja bilden till andrasorteringspris kanske, som refuserad vara... :D

Om jag skulle sluta eller byta jobb, har jag då äganderätt till bilder jag tagit under dessa förhållanden, eller är de helt och hållet firmans egendom, vare sig de faktiskt har använt bilderna eller ej?
Den ekonomiska rätten till bilderna tillhör förstås din arbetsgivare. Däremot har du fortfarande en ideell upphovsrätt. Den kan ingen ta ifrån dig eller köpa. Det innebär t ex att din arbetsgivare inte får använda bilderna i helt nya sammanhang utan att fråga dig om lov.

Den ekonomiska rätten till bilderna tillhör förstås din arbetsgivare. Däremot har du fortfarande en ideell upphovsrätt. Den kan ingen ta ifrån dig eller köpa. Det innebär t ex att din arbetsgivare inte får använda bilderna i helt nya sammanhang utan att fråga dig om lov.

Jag sitter i samma sits som Asnaud fast i min arbetsbeskrivning står inget om att fotografering är min arbetsuppgift.
Gäller samma sak för mej då?
Om jag lämnar företaget kan jag ta med bilderna då?

Jag sitter i samma sits som Asnaud fast i min arbetsbeskrivning står inget om att fotografering är min arbetsuppgift.
Gäller samma sak för mej då?
Om jag lämnar företaget kan jag ta med bilderna då?

Det är bara om du är anställd som fotograf som jobbet äger de ekonomiska rättigheterna till bilderna. Om din chef ber dig ta en bild vid något enstaka tillfälle är det dina bilder. Han har då utnyttjat kompetens hos dig som han inte anställt/betalat dig för.

Eftersom du har den ideella rätten till bilderna kan du alltid ta med dem hem och använda dem för eget bruk. Det är bara om de krockar med sekretessbestämmelser som du får vara försiktig.

Jag har fått detta utrett av en jurist här på Fotosidan för många, många år sedan, och det tycks ju stämma med Joakims uppfattning också.

Bäst är alltid att ta ett lugnt snack med chefen om saken i första hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar