ANNONS
Annons

Bildrättigheter vid anställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Asnaud

Medlem
Jag funderar lite på rättigheter till bilder när jag jobbar som anställd vid ett företag, där fotografering för firmans husbehov ingår som en av arbetsuppgifterna. Det kan till exempel vara att gå ut och ta en packe bilder, av vilka någon sedan kanske används vid framställandet av en broschyr (jag är grafiker). Om jag skulle sluta eller byta jobb, har jag då äganderätt till bilder jag tagit under dessa förhållanden, eller är de helt och hållet firmans egendom, vare sig de faktiskt har använt bilderna eller ej?

Det finns inget skrivet, mer än att fotografering nämns som en av mina sysslor på anställningskontraktet.

Skulle vara mycket tacksam för upplysning på denna punkt!

/Anna

Om fotografering uttryckligen står med i din tjänstebeskrivning så måste det också uttryckligen stå att DU äger bilderna för att de inte per default ska tillhöra företaget. Om däremot bilden inte kan sägas tillhöra ditt företags intresse/användningsområde så kan man hävda att man tagit dem på "lediga" perioder under arbetet.

Eftersom jag inte är jurist så kan jag inte lova att detta är den absoluta sanningen enligt lagen, men det brukar fungera så för "ibland-fotografer" på de ställen där detta system används... Iaf hos dem som jag kommit i kontakt med, vilket är ett par stycken grafiska formgivare i malmö/Kph-området.

Lättast är faktiskt att på ett så smidigt sätt som möjligt ta upp det hela med din ansvarige chef. I slutändan så är det ert avtal som gäller.

Sedan bör man tänka över hur moraliskt korrekt det är att ta ut "dubbel" ersättning - om du nu säljer en bild som du tagit på arbetstid du redan tar betalt för.

Tackar! Det är alltså företaget som per default äger rättigheterna till de bilder jag tar på arbetstid. Det var väl mest det jag undrade över. Jag var bara nyfiken - det är inget överhängande problem :)