Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildrättighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Ska göra ett jobb åt en reklambyrå.
Det är fyra uppställningar med folk.
Byrån ska få välja ut ca 8 bilder av mina exponeringar.
Dessa har de köpt alla rättigheter till. (Inga bilder jag har intresse av)
Får jag då ge bort/sälja någon av de andra exponeringarna till någon annan?

Ska göra ett jobb åt en reklambyrå.
Det är fyra uppställningar med folk.
Byrån ska få välja ut ca 8 bilder av mina exponeringar.
Dessa har de köpt alla rättigheter till. (Inga bilder jag har intresse av)
Får jag då ge bort/sälja någon av de andra exponeringarna till någon annan?

Nja - jag tror att du måste ha tillstånd från beställaren för att kunna överlåta delar av upphovsrätten dvs om bilderna är att betrakta som beställda porträttt.

27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om b eställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.

Tänk också på att alla annonsörer och reklambyråer vill att modellerna, bilderna etc inte samtidigt förekommer på annan plats, inom samma genre, tidsperiod, publikation etc.

När jag jobbade på reklambyrå fick vi ibland avstå vissa bilder från bildbyråer eller vissa modeller då de även förekommit nyligen.
Det blir bara jobbigt och dyrt för alla inblandade att upptäcka det i efterhand.

Hyrde vi en fotograf en dag eller en session så fick vi allt material. "Bra som dåligt" Det är inte alltid fotografen kan avgöra hur känslouttryck etc som fångats på bild passar in i reklambyrås slutproduktion.

Sedan valde vi det som passade oss och den produkt vi höll på med. Oftast var det med fri användning under en viss tid för att få en kontroll på kostnaderna.
Man vill inte behöva förhandla om och om igen.

Tänk också på att alla annonsörer och reklambyråer vill att modellerna, bilderna etc inte samtidigt förekommer på annan plats, inom samma genre, tidsperiod, publikation etc.

När jag jobbade på reklambyrå fick vi ibland avstå vissa bilder från bildbyråer eller vissa modeller då de även förekommit nyligen.
Det blir bara jobbigt och dyrt för alla inblandade att upptäcka det i efterhand.

Hyrde vi en fotograf en dag eller en session så fick vi allt material. "Bra som dåligt" Det är inte alltid fotografen kan avgöra hur känslouttryck etc som fångats på bild passar in i reklambyrås slutproduktion.

Sedan valde vi det som passade oss och den produkt vi höll på med. Oftast var det med fri användning under en viss tid för att få en kontroll på kostnaderna.
Man vill inte behöva förhandla om och om igen.

Kloka ord!
Jag var nog inne på den linjen också. Man kan ju ev. få fler jobb från den byrån. Då är det dumt att strula till det för sig.
Frågeställningen dök upp i mitt huvud, i detta fallet är det säkert inte aktuellt. Vill "modellerna" ha en bild som minne får de säkert det :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar