Annons

Bildproblem på webben.

Produkter
(logga in för att koppla)
Microsoft brukar förorda sRGB sedan fler år tillbaka, samt ett Gammavärde på 2.2, meddelar min vän färgrymdsexperten.
 
Mats:
Hur byter man detta i PS? Kan man byta sin standard så det alltid sparas så?

Mitt PS är för övrigt inställd på "Webgrafikstandard"...
 
Jag tror default faktiskt är sRGB, eller RGB. Däremot Gammavärdet kan man sätta, kommer inte ihåg var.

Och Gunnar, jag laddade också ned bilderna, och jag ser inte heller någon skillnad. Kollat på två olika datorer.

hils/mats
 
Men om det då ser bra ut hos alla andra blir plötsligt problemet av en annan karaktär:
Varför blir övergången från olika toner pixlig i båda mina webläsare? Kan man ändra inställningar för bildvisning på något sätt?
 
vad gäller pixlighet, så har PS en algoritm för att utjämna pixlighet, dvs visa mjuka övergångar. Det var en sak som jag konstaterade skiljde PS från andra, mer enkla bildhanteringsprogram. Vad gäller browsrar, så har dessa inte det.

Ska kolla din bild i IE och PS. Tittade bara med IE och förhandsvisning förut.
 
Det skulle förstås kunna förklara saken. I såna fall är ju bilden "ful" pga låg kvalitet, men blir snyggare i PS, och uppenbarligen även i mitt Windows XP:s förhandsvisning.
 
Jag använder profilen sRGB i PS, så för mig är det ingen skillnad alls.

Färgerna kommer alltid att se olika ut på olika datorer, fram till den dag operativsystemet tvingar användaren att genomföra en kalibrering, och alla skärmar är låsta så att inställningarna inte går att ändra... Och det är ju sannolikt... ;P

dpreview har en gråskala som de vill att man använder för att grovkalibrera skärmen så att färgerna ska bli någorlunda som de tänkt sig.
 
Mats:
Jag har en rätt dålig skärm (Benq 17") och ett rätt dåligt grafikkort (GF4MX400, tror jag).

Men kan det påverka att visningen blir olika i olika program på samma dator?
 
mazeson skrev:
fast jag får ingen skillnad. Bilden ser OK ut i både PS och i IE...

Har du, Mikael testat också?

Jodå, för lääänge sedan. :)

Det är ingen skillnad.
Och Photoshop har ingen funktion för att snygga till dåliga pixelövergångar.
Tänker du kanske på kantutjämning/anti aliasing?

Att det är ”kantigt” mellan vissa pixlar beror på att filen är bearbetad/komprimerad så det saknas toner i en del övergångar.
 
Göran:
Men jag kör också sRGB, verkar det som, och färgerna är olika på min egen dator. En kompis upplevde samma problem också, men tydligen upplever ingen av er här det...
 
Mikael:
Joo, det är skillnad, på min dator. :)

Men om det bara är det som är problemet är det inget stort problem. Ska kolla på lite andra datorer imorgon. Finns problemet även där är det ju ett problem.

På min dator ser alltså bilden "bra" ut i PS/förhandsvisning. Jag har inte riktigt förstått om den ganska grova pixliga övergången finns hos er eller inte, bara att ni ser den likadant i PS och IE.
 
Gunnar.

Tittar du på filerna med fönstren sida vid sida?
Har du provat att byta plats på dem, så bilden till vänster hamnar till höger.

Man ser olika med sina två ögon, dessutom kan en sämre skärm ha olika återgivning på olika delar av skärmen.
 
Jag har ingen grov pixelövergång, kan se att det är lite hackigt vid låset när jag tittar ordentligt.
 

Bilagor

  • pixl.jpg
    pixl.jpg
    2.1 KB · Visningar: 97
Mikael:
Skillnaden är så stor att jag inte behövt ställa dem sida vid sida. Det ser ut som att IE har färre färger, så att säga, och att övergången där blir tvärare mellan ljusgrå och vit. I PS är övergången mycket finare, om än inte helt perfekt.

Jag får samma effekt på bilden på klistrade in. I webläsaren ser den rejält kantig ut, i PS ser den mycket bättre ut.
 
har inga pixliga övergångar när jag jämför.


Mikael - vad jag menar är att olika program visar uppförstorade pixlar något olika. Drar jag upp bilden till 800% eller mer, så visas pixlarna på olika sätt i olika program. Jämförde precis nu PS och ThumbsPlus, vilket är vad jag just nu har på denna bärbara framför mig. Detta har jag konstaterat förr att det skiljer sig åt i olika grafikprogram.
Jag tror nu inte detta är anledningen till den diskrepans vi nu diskuterar här.
 
Då måste jag fråga, kör du med miljontals färger i skärminställning?

Om du kör med tusentals (16-bitar) eller färre kommer det se mycket sämre ut i IE än Pshp eller XP. Photoshop använder pathern dithering för att jämna till ojämna tonövergångar på grund av att skärmen inte visar miljoner färger.
 
Senast ändrad:
Gunnar - ta en skärmdump när du har bägge bilderna bredvid varandra, så vi kan se.
Det här är ju som LochNess-odjuret...

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.