Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildproblem på webben.

Produkter
(logga in för att koppla)

Silfo

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har haft en hemsida ett tag och där lagt upp en del bilder utan större eftertanke eller efterbearbetning. Idag insåg jag i vilket fall att färgerna skiljer sig mellan visning i IE/Opera respektive förhandsvisning i XP eller Photoshop. Hur kommer sig detta?

Problemet uppstår främst vid stora ljusa partier (ex: http://home.student.uu.se/guta5807/dag/0402/040206.jpg ) eller stora mörka partier (ex: http://home.student.uu.se/guta5807/bilder/trilogy/trilogy2.jpg )

Dessa bilder ser alltså aningen olika ut när jag tittar på dem via webbläsaren eller i bildbehandlingsprogram. De blir liksom grötigare i IE.

Har försökte att leka med olika färgprofiler och allt vad det heter, men jag är en total nybörjare på såväl fotografering som bildbehandling (dock ej datoranvändande) och har inte lyckats göra nånting som får bilderna att se bra ut.

Vore tacksam för tips!
 
Jag har arbetat med trycksaker under några år nu och den viktigaste erfarenheten jag har fått är att det trycket aldrig blir så som på skärmen. Jag kan bara försöka ställa in min skärm så noga som möjligt och då jämföra med något som jag fått tryckt på just samma tryckeri och på samma papper. Oavsett vilka ICC-profiler, färgtemperaturmätare och andra hjälpmedel vi använder. I slutändan så måste jag ändå ha en dialog med tryckeriet över ett provtryck.

Av detta drog jag ganska snabbt slutsatsen att jag måste göra något liknande på webben, alltså kolla in bilderna i olika webbläsare hemma gärna på olika skärmar i olika upplösningar, sen hem till kompisarna och göra samma sak där. Efter ett antal trevliga hembesök och en god social samvaro så har jag fått en ganska god uppfattning över hur mina bilder tar sig ute på nätet.
 
Tack för ditt svar.

Om jag tolkar dig rätt menar du alltså att bilderna alltid kommer att se lite annorlunda ut i IE, och att jag får testa mig fram för att se vad som är bäst?

Detta är inget stort problem för mig, men jag hade hoppats att det fanns en enkel lösning på det hela.

Återigen, tack för svaret.
 
Gör bilderna för IE, Opera är fortfarande en försvinnande liten minoritet (enligt statistiken, 1-1.5%). Alternativt, om du nu vurmar för sådana minoriteter, är väl att du lägger upp en alternativlänk för de som kör Opera, till en bild som du kollat att den funkar i denna browser.


hils
mats
 
Senast ändrad:
Ja det är min uppfattning oxså, dessutom så tillkommer ju faktorer som vilken bakgrundbelysning man har där skärmen står (ljusrör, dagsljus, osv). Ett problem som kan uppstå är när jag tittar på mina bilder hemma med de inställningar jag använder i Photoshop och ser att det blir helt fel hos en av mina kompisar, men han vill absolut inte ändra sina inställningar " Äh - du tror du vet allt bara för du jobbar med det!" :) Vad svarar man?
 
Mats:
I nuläget gör jag bilderna utan att direkt tänka på avsändare, dvs. bara sparar ned dem i PS. Jag kör dock både Opera och IE, och tycker att de ser aningen bättre ut i Opera (dock fortfarande sämre än i PS).

Men, som sagt, jag anstränger mig inte för att få dem att se bättre ut. Gjorde jag det skulle jag givetvis anpassa dem för IE snarare än Opera (tror över 90% av min hemsidas besökare kör IE, enligt Nedstat).
 
Rikard:
I mitt fall förbluffades jag främst av att de kunde se så olika ut, fastän det är exakt samma bild i exakt samma ljus på exakt samma monitor. Det är tydligen så att de på något vis visas annorlunda i IE och det visste jag inte förrän jag lade märkte till det idag. Men jag ska leka lite med inställningarna och se om något funkar bättre.
 
en majoritet av websurfare har aldrig provat något annat än IE, så de vet inte om att det eventuellt skulle se bättre ut i annan browser.


/Mats
 
Gunnar:
Jag håller med, men det som förvånar mig ännu mer är att färger som jag lägger in i html-koden skiljer sig. Men det är väl en annan disk.
 
FÅ datornanvändare än möjligen webjobbare och geeks har mer än en browser installerad.
Just nu har jag bara IE6, men när jag jobbade som webrallare för några år sedan så hade jag 5-6 (för att kolla hur web-innehållet såg ut), vilket var ett elände och man bara längtade efter att alla skulle köra IE, såsom en de-facto-standard.

Men pga Microsoft-spöket och andra anledningar så kommer aldrig en browser att dominera till 100%, så vi som lägger ut bilder och annat får räkna med vissa "bummers".


/Mats
 
Mats:
Ja, men i det här fallet finns ju problemet i båda webbläsarna - troligtvis i alla. Min hemsida är optimerad för IE och fungerar förhoppningsvis ok på de flesta browsers också. Men när det gäller bilderna handlar det snarast om problem med avvikelser från PS-visningen. IE avviker en aning, och Opera avviker också en aning (om än en något mindre aning). Jag försöker som sagt optimera sidan efter IE, för att nästan alla kör det (Opera funkar för övrigt bra i 95% av fallen, ungefär).
 
Det bästa man kan göra är att följa en standard som funkar för det mesta, sen följer inte alla browsers standarderna, men förhoppningsvis gör dom det så smånigom.

Själv kör jag xhtml 1.1 kompatibel kod och css 2.
Allt jag testat det på så ser det lika ut. Dock inte försökt mig på några utsvävningar,,, ännu.
 
Du skriver att visningen av bilderna skiljer sig åt mellan webbläsaren och bildvisning i XP?
Eller tolkar jag din text fel för det skall vara samma visning i XP som IE.

Att det skiljer sig åt hur en bild visas i olika program beror på att den pixelinformation som finns i filen tolkas olika.

Varje bildpixel innehåller information om mängden rött, grönt och blått som skall visas på skärmen (eller skrivas ut). En av pixlarna i din bild har värdet RGB=207-192-189 som exempel.

Man tror gärna att detta är en viss bestämd färg men så är det inte, det är en instruktion om hur mycket färg som skall visas på skärmen och vissa skärmar/grafikkort kan återge maxrött starkare än andra.

Problemet är att en fil kan innehålla mer färger än vad en standardskärm kan visa, därför visas inte alla färger i IE eller XP utan bara de som man säkert vet att normalskärmen kan visa.
I exempelvis Photoshop kan du med en typ av inställning instruera grafikkortet att skärmen skall visa färgerna som verkligen finns i filen. Om du då har en sämre skärm kommer en del fina tonskiftningar att flyta ihop. men har du en kvalitetsskärm kommer du se ett större spann av nyanser.

Alltså, i IE är det instruerat att visa en del färger lite mer dämpat medan du i Photoshop kan styra hur en bild skall visas.
Skall du se alla färger (och riskera att en del nyansskillnader grötar ihop sig) eller skall du se dem på samma sätt som webbläsaren (och förlora en del av de lite mer briljanta nyanserna).

Hur ser din färginställning ut i Photoshop (om det är det program du jobbar)?
Ta fram följande dialogruta, se bild.
 

Bilagor

  • untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    5.3 KB · Visningar: 273
OK,
ledsen om jag missuppfattat dig Gunnar.
Det påminner mig om att jag har jämfört olika bildprogram och där också sett skillnader mellan dem och just PS.
VAd gäller browser så har sådana program inte möjlighet att visa bilder på samma sätt som PS, vad gäller färgrymd. Vad har du använt? Kan det vara anledningen?

hils/mats


Mipert var några sekunder snabbare, ser jag. Ungefär samma svar....
 
Det finns två problem.
Att se bilder lika i webbläsaren och bildbehandlingsprogrammet på sin egen dator.
Att veta hur en bild ser ut i en webbläsare på en annan dator.
 
Mikael:
Jag har "standardinställningar" i PS, dvs. jag har inte ändrat något.

Oavsett om det skall vara samma bildvisning i förhandsvisningen i XP och i Internet Explorer 6 kan jag bekräfta att det inte är det på min dator. Testa att ladda ned exempelbilden och förhandsvisa den, kontra att visa den i IE. Får ni samma resultat i de ljusa tonerna eller en hackig kant mellan gråa skikt i IE?


Tillägg:
Mitt problem är det förstnämnda. Det ser olika ut i webläsaren och i PS/förhandsvisning.
 
egentligen tre:
olika program på samma skärm
samma program på olika skärmar
olika program på olika skärmar.



standarder? hah!
 
Mikael:
Du får alltså inte en "ful" färgskiftning på brevlådan i IE eller får du en sådan i både IE och förhandsvisning/PS?

(kan det vara nåt fel på mina inställningar i IE?!?)

Ja, samma inzoomning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.