Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildordning i fotogranskaren i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder PS Elements 3.0. Är det någon som blir klok på i vilken ordning bilderna visas i fotogranskaren eller hur man kan påverka detta?

Jag har normalt sett organiseraren inställd på att sortera bilderna efter sökväg till mappen. Jag skulle vilja kunna titta på alla bilderna i en mapp i fotogranskaren, och i rätt ordning, dvs den ordning de ligger i mappen.

Som det är nu måste jag först och främst markera alla bilderna i den mappen en och en, vilket kan vara nog så jobbigt, innan jag trycker på knappen fotogranskaren. Tillråga på allt hamnar bilderna lite hur som helst i fotogranskaren. Ibland i den ordning jag vill, oftast inte. Jag har inte lyckats se något mönster i i vilken ordning de hamnar.

Jag har letat på programmets hjälpsidor, men inget av det som står om fotogranskaren där löser problemet.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Det problemet plus att bilderna ligger i biblioteketkvar fast man flyttat eller kastat dom och programmets allmänna seghet har fått mig att överge det totalt.
Jag använder Picasa istället. Det rör ihop det litegrann när man har över 10000 bilder men fungerar bra för det mesta.
 
I PS Element 4 hade jag problem från början, och alla bilder låg huller om buller i Sorteraren.

När jag taggar bilderna vartefter jag importerar dem, så ligger de lätt sökbara under resp. Tagg, men utan valbar ordningsföljd.

Nu sorterar jag bilderna i Samlingar, döpta efter datum och händelse. I Samlingar går det att ändra ordningföljden. Taggarna sätter jag på t ex olika personer eller utnämner "Favoriter", men fortfarande utan att kunna påverka ordningsföljden.

Prova att välja "Importera grupp" längst ner i vänstra hörnet. Då visas alla bilder sorterade efter när de "Importerats från hårddisk ..." och då blir det bättre ordning.

Någon som vet om det här förbättrats i version 5 som väl har kommit nu.
 
Tack för era svar!

Jag vet inte riktigt om jag ska vara glad eller ledsen. Det känns bra att min gissning att det inte skulle gå att ändra ordningen på bilderna var riktig, men det är tråkigt att ett i övrigt så bra program har en så stor brist.

Lösningen med att skapa samlingar har jag tänkt på, men då det för min del ofta gäller tillfälliga granskningar av alla eller en grupp bilder i en mapp, blir det i de fallen en lite för besvärlig omväg.

Jag har i vilket fall som helst tänkt köpa Elements 5, som mig veterligen finns nu. Hoppas de har förbättrat fotogranskningsfunktionen där.

Jag instämmer i HåGes fråga. Om det är någon som känner till hur fotogranskaren i Elements 5 fungerar är jag mycket intresserad.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Sorteringsordning i Elements 3.0

Såvitt jag kan förstå sorteras bilderna i datumordning.

Under "Edit-Settings" och "General" kan man välja hur bilderna inom varje dag ska visas (vet inte riktig vad det heter i den svenska versionen "Redigera-Inställnigar-Generella kanske?).

Det kanske inte hjälper så mycket men ökar kanske på förståelsen för hur det funkar.
mv. Eric
 
Hej, Eric!

Jo då, det känns alltid bättre att förstå hur saker faktiskt fungerar även om de kanske inte fungerar så som man själv skulle vilja.

Jag undrar bara, vilket av alla datum är det som räknas? Jag gissar att det är datumet när bilden är tagen, det som finns i bildens metadata, men sedan finns ju också Windows egna tre tidsangivelser för varje fil, skapad, ändrad och använd.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Nu har jag laborerat lite med sortering i Sorteraren. Jag fann att bilderna antagligen sorterats efter ändringsdatum. Det är hos mig datumet direkt under bilden. Jag testade att manipulera ändringsdatumet till det mer korrekta datumet för andra bilder från samma tillfälle.

Så här. Under Inställningar, Allmänt markerade jag:

"Visa filnamn i Detaljer" (i mitt fall får jag då "ÅR-MÅ + [händelse]" som jag använder som filnamn, på rad två under bilden)

Sista rutan: "Justera datum ... genom att klicka på Miniatyrbildsdatum"

Nu är det lätt att, i sorteraren, klicka på datumet och ändra så det stämmer med tagningstillfället. I mitt fall är det samma som jag döpt bilden till, på rad två.

Det här hjälper antagligen inte Lasse, men är en nödhjälp för att sortera bilderna i Sorteraren och Taggade bilder. Antagligen kan man även laborera med tidsvisningen för att sortera bilder inbördes på samma dag.
 
Hej, HåGe!

Nej, jag erkänner att metoden är lite i krångligaste laget för mina tillfälliga fotogranskningar, men du ska ha stort tack för besväret.

Vad jag hoppas att Adobe inför är att man genom några enkla val (sökväg, filnamn, datum etc) kan välja hur bilderna ska sorteras i fotogranskaren.

Dessutom borde det finnas fler alternativ för att markera bilder än att markera bilderna en och en, och att markera alla i hela katalogen (CTRL+A). Varför inte markera alla i samma mapp t ex?

Som det är nu får man försöka hitta en gemensam nämnare för de bilder man vill markera, göra en sökning som visar just dem, och därefter använda CTRL+A.

Tyvärr går det ju heller inte att "svepa" med musen över de bilder man vill markera, som man kan göra i Windows utforskare. Det hade underlättat en hel del, tycker jag.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag använder inte längre programmet som sagt. tycker att det är så oerhört segt och när jag kopierat över bilderna på en DVD och på en extern hårddisk så ligger dom fortfarande kvar fast dom inte är kopplade till orginalbilden. När man bläddrar så kommer det upp en grå ruta som tar en halvminut att få bort. Nä, PS Album är det sämsta Adobe har gjort. Tyvärr fungerade Lightroom på exakt samma sätt med bibliotek och kopplade bilder.
Det är mycket bättre med program som känner att man kastat bilden eller flyttat den. Tex Acdsee eller picasa. då kan man jobba på fler plan, med program som är lättare at flytta eller kasta bilder med.
 
Hej!

Jag håller med om problemet med att koppla bilder i PS Elements. Väljer man koppla alla saknade filer så klarar programmet kanske tio, tjugo procent av bilderna. Resten får man bläddra fram och koppla själv.

Jag bytte namn på mapparna i Windows där bilderna låg en gång och räknade med att kopplafunktionen skulle fungera. Det slutade med att jag satt timme efter timme och bläddrade och kopplade manuellt.

Även om jag inser att det kan ta lite tid att koppla tusentals filer så förstår jag inte varför kopplafunktionen kör fast ideligen. Filerna finns ju på hårddisken och det är väl bara för programmet att leta tills det hittar dem.

Ändå har jag svårt att överge Adobes programvara just för själva bildredigeringen, som är det som intresserar mig mest. Den tycker jag erbuder enorma möjligheter och är oerhört prisvärd i Elements.

Fast det ryktas att gratisprogrammet GIMP tom ska kunna ge stora Photoshop en match. Själv har jag inte provat något annat än Elements så jag vet egentligen inte. Det kanske finns mycket bättre program, både vad gäller redigering och organisering, och som tom är gratis.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.