Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildnummerminne

Produkter
(logga in för att koppla)

JOLidman

Aktiv medlem
Hej på Er i sommarvärmen - en fråga!

Har en KM D 7D och har (hade) BildnrMinne aktiverat, sid 107 i manualen. Har tagit ett antal tusen exponeringar och bilderna numrerades löpande även om jag formaterade minneskortet.

Så helt plötsligt fick jag frågan om jag ville ställa tid och datum. Upptäcker då att menyspråket ändrats från svenska till engelska. När jag sedan för över bilderna till datorn upptäcker jag att bildnumreringen har börjat om från 0001.

Nu till min fråga!

Kan jag ställa in vilket bildnummer kameran ska börja numrera från? och i så fall hur gör jag.

Tack på förhand / Jan-Olof

BibblePro 4.8a pillar i min kamera...

Antagligen är det Bibbble som varit framme och bestämt numreringen på mina bilder. Igår tog jag några bilder som jag skulle jobba med i Bibble, utvärdera om jag ska byta RAW-konverterare.

När jag öppnade i Bibble filhanteraren var jag noggrann med att inte flytta utan kopiera från minneskort till skrivbordet. Tyvärr lät jag kameran vara ansluten under tiden jag letade reda på bilderna med hjälp av Bibble filhanterare.

Vad jag ser idag är att filerna finns på kamerans minneskort men kameran kan inte visa dessa eftersom Bibble har varit och ändrat namnen till PICT001 osv.

Ikonerna är också märkt av Bibbles logga samt att det tillkommit en fil som heter PICT001.MRW , under typ står det BIB-fil (4kB) på denna, ikonen har ett rött märke. Under filtyp står de båda övriga som MRW-fil (9MB) och THM-fil (45 kB) .

Någon som kan förklara vad Bibble sysslar med?

Hoppas ni förstår vad jag försöker säga / Jan-Olof

Vet hur man gör för att återställa bildnumreringen till det att man var tidigare.
Har för mig om att min Kamera en gång resettade sig och menyspråket blev engelska och man fick ställa i n tid från början. Varför detta hände kommer jag inte ihåg, stöt ? batterislut en längre tid ?
Eftersom jag använder mycket kataloger när jag sparar mina bilder så drabbades jag inte nämnvärt av att visas bilder har samma namn.

Nä, det går inte (om du inte kan hacka mjukvaran i kameran), antar att 7D har samma system som A1/A2 osv, det enda du kan göra är att nollställa o börja om, ungefär som om räkneverket snurrat runt efter 9999.

Går ju att återställa bildnummerminnet till ett tidigare läge. Är bara att lägga över den senaste tagna bilden bilden till kamerans minneskort och sedan fota på. Då kommer räkneverket fortsätta därifrån efteråt.

JOLidman skrev:
Så helt plötsligt fick jag frågan om jag ville ställa tid och datum. Upptäcker då att menyspråket ändrats från svenska till engelska. När jag sedan för över bilderna till datorn upptäcker jag att bildnumreringen har börjat om från 0001.
Tack på förhand / Jan-Olof
Detta verkar vara en sjukdom hos 7D, råkade ut för samma på min MC-semester för några veckor sedan & detta utan någon som helst anledning.

Den ställde om sig så att den startade om på 0 vid varje minneskortsbyte. Detta var dock inget problem då jag ställde om den till bildnummerminne igen & då fortsatte den på 4500 (eller nåt liknande) igen så helt "nollad" blev kameran tydligen inte.

//Larsa

EDIT: för övrigt så bryr jag mig inte så mycket om detta händer nån gång på nästan 5000 bilder men om det börjar hända frekvent så är det ju oerhört irriterande.

mazzer skrev:
Går ju att återställa bildnummerminnet till ett tidigare läge. Är bara att lägga över den senaste tagna bilden bilden till kamerans minneskort och sedan fota på. Då kommer räkneverket fortsätta därifrån efteråt.

Tackar för det tipset! Att det kan vara så lätt! KISS-regeln tydligen gäller fortfarande!

/ Jan-Olof

Re: Re: Bildnummerminne

.Z. skrev:
Detta verkar vara en sjukdom hos 7D, råkade ut för samma på min MC-semester för några veckor sedan & detta utan någon som helst anledning.

Den ställde om sig så att den startade om på 0 vid varje minneskortsbyte. Detta var dock inget problem då jag ställde om den till bildnummerminne igen & då fortsatte den på 4500 (eller nåt liknande) igen så helt "nollad" blev kameran tydligen inte.

//Larsa

Tog några foton idag, hade då ställt om till svensk meny och bildminne på. När jag då flyttar bilderna till datorn, en annan än den ovan beskrivna, fortsätter bildserien med 6145. Saknas ungefär 45 bilder och det är gårdagens expriment med Bibble.

Efter detta formaterade jag minnet sittande i kameran men från datorn. Första gången fullföljdes inte formateringen, andra gången gick inte verifieringen hem och först på tredje försöket fick jag en felfri formatering.

Det spökar ... / Jan-Olof

Re: Re: Bildnummerminne

.Z. skrev:

//Larsa

EDIT: för övrigt så bryr jag mig inte så mycket om detta händer nån gång på nästan 5000 bilder men om det börjar hända frekvent så är det ju oerhört irriterande.

Det verkar inte bara vara D7D, min D5D gjorde likadant förutom att den inte "fortsatte där den var" när jag ställde tillbaka den till bildnummerminne. Fick snällt ställa tillbaka alla mina inställningar dessutom... Blev lite sur, men det har bara hänt en gång på snart ett år. peppar peppar...

/Gustav

Mätarställning

Kan man kolla hur många exponeringar som gjorts totalt med kameran ?

I detta fall en D7D

Men, jag har läst att det ska gå att kolla hur många exponeringar kameran gjort, i mitt fall Dynax 5D. Har läst det på Dyxum tror jag.
Fast jag skulle ändå inte vilja göra det.
Har haft min kamera sedan i december och tagit otroligt mycket bilder och givetvis en himla massa meningslösa och jag vill inte veta att jag har si och så många exponeringar kvar till slutaren är körd.
Även om jag innerst inne vet att jag redan har köpt en ny kamera innan slutarens tid är förbi.
Fast jag visste faktiskt inte det där när jag köpte kameran, att en slutare har en begränsad livstid.
Men folk säger ju att Minoltas slutare alltid hållt toppklass och fixar upp emot 200 000 - 250 000 bilder...

christianhylse skrev:
Men, jag har läst att det ska gå att kolla hur många exponeringar kameran gjort, i mitt fall Dynax 5D. Har läst det på Dyxum tror jag.
Fast jag skulle ändå inte vilja göra det.
Har haft min kamera sedan i december och tagit otroligt mycket bilder och givetvis en himla massa meningslösa och jag vill inte veta att jag har si och så många exponeringar kvar till slutaren är körd.
Även om jag innerst inne vet att jag redan har köpt en ny kamera innan slutarens tid är förbi.
Fast jag visste faktiskt inte det där när jag köpte kameran, att en slutare har en begränsad livstid.
Men folk säger ju att Minoltas slutare alltid hållt toppklass och fixar upp emot 200 000 - 250 000 bilder...

Nej det går inte, det enda som finns är att den kan namnge bilderna i ordning, men det börjar om efter 9999 bilder.

Ang. slutaren så tror jag inte jag någonsin läst om en 7D/5D med paj slutare (normalt slitage då, tror jag sett någon som gått sönder, varit fel på alltså.)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar