Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildmitt och stödlinjer

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej alla!

Fråga 1:
När man ska dra upp en eliptisk markering i CS2, hur hittar man enklast bildcentrum?
Kan man hålla ner t ex alt, ctrl etc så att markeringen automatisk centreras runt bildcentrum?


Fråga 2:
Tidigare när jag drog ut en stödlinje så "fastna" den automatisk vid bilden mitt i höjd resp horisontal-led. Jag har lyckats bocka bort den funktionen och kan inte hitta tillbaks.
Det bör vara "fäst mot" nånting?

Tacksam för snabb hjälp!
 
Fråga 1:
Skapa en horisontell och en vertikal stödlinje i mitten av bilden. Från mittpunkten drar du sen en markering med alt nedtryckt.

Fråga 2:
Under Visa kryssar du i Fäst, så kommer stödlinjerna fästa i mitten när du drar dom över bilden.



/petter
 
petter olsson skrev:
Fråga 2:
Under Visa kryssar du i Fäst, så kommer stödlinjerna fästa i mitten när du drar dom över bilden.

Såklart!
Varför kom jag inte på det själv?
Tack för hjälpen.

På fråga 1 var jag ute efter nåt snabbkommando typ "snap to center" men det finns kanske inte. Funkar iofs med stödlinjerna men ändå.
 
ANNONS