Annons

Bildkvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

lillarose

Medlem
Tjena tjena på er fotografare... :)

Jo har en fråga, har nu en egen digitalkamera, så ville bara veta en sak, man fick välja mellan 640, 1074, och nåt siffra mer om bildstorleken. jag hade valt 640 för tyckte bara onödigt med stora bilder typ. Men hur påverkar det med bilden annars? Ska man ta stora för att bli bättre bild???...

*osäker?...*

Har du planer på att kunna använda bilden till mer än att kolla på skärmen så ska du välja största möjliga storlek.

640x480 = 0.3 megapixlar. Det klarar du dig inte speciellt långt på tyvärr...

Vad har du för kamera?

Välj största bildstorlek i pixels och minska lite på kvalitén om du vill få plats med många bilder på kortet. Gör du tvärtom (med samma filstorlekar på bilderna) så blir bildkvalitén sämre. Det är min erfarenhet.

Välj största bildstorlek och högsta kvalitet (lägsta komprimering). Allt annat är risken väldigt stor att du kommer att ångra.

Eftersom att du enbart kan välja mellan 640x480 (0,3MPix) eller 1024x768 (0,8MPix) så tycker jag valet är busenkelt, den senare. Båda upplösningarna är väldigt låga så den högsta är det självklara valet. 1024x768 funkar kanon till webb men ska du lämna in för papperstryck ska du inte ha för höga förväntningar på resultatet.

Hur upplösningen påverkar bildresultet? Det är ganska enkelt att svara på. Ju högra upplösning desta fler pixlar återskapar motivet vilket ger högre detaljrikedom. Tänk dig själv ett fotografi på en person som enbart är uppbyggt av 4 pixlar (2x2).. det skulle inte bli så lätt att förstå vad det föreställer va? =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar