Annons

Bildkvalitet på Fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

birdpics

Avslutat medlemskap
Jag har skrivit ett inlägg tidigare och läst några diskussioner i ämnet, men jag förstår fortfarande inte vad som är fel! Det gäller kvaliteten på mina bilder när de är upplagda på Fotosidan.se. Tidigare fick jag veta att konvertering till "rätt" färgrymd (oftast sRGB) är viktig. Min kamera (300D) kör "by default" med sRGB och jag väljer alltid att behålla den färgrymden då jag öppnar en bild. För säkerhets skull ser jag nu också till att färgrymden verkligen är sRGB (går in på "konvertera..") då jag är klar med bilden. MEN detta hjälper inte!! Även om mina bilder, i mitt tycke, ser rätt bra ut i PS (7.0) och i ett par bildvisningsprogram (för Mac) ser de urvattnade och kontrastlösa ut då jag publicerar dem på Fotosidan - ibland även pixelmässigt förvrängda. Det är frustrerande att, då jag har en bild jag känner mig lite nöjd över och vill lägga ut för att dela med mig av och/eller få kommentarer på, mina bilder blir så dåliga att jag ett antal gånger omedelbar raderat dem från Fotosidan. Är det någon som vet vad det kan vara för problem? Upperbarligen går det ju att lägga upp bilder på Fotosidan som behåller en grym kvalitet...

Mvh
Micael

Har du kollat på någon annan dator än din egen att bilderna ser märkliga ut på Fotosidan? Det kan vara något fel med din dator.

Annars om du konverterar till sRGB, håller bilden mindre än 1024 pixlar på längsta sidan, mindre än 250 kb i storlek och skärper den rätt så ska det inte vara några problem att lägga upp den med bra kvalitet.

Mjaaa... Med risk för att vara ute och cyckla säger jag följande:

Jag antar att du använder en PC(?). Det är nämlign så att det är upp till var och ett av de olika programmen att läsa in en "central" (vet inte vad jag ska kalla det!) färgporfil... och det gör inte webbläsare (men det gör Photoshop)! Detta medför att bilderna ser olika ut!

Testa följande:
Högerklicka på skrivbordet -> Välj: Egenskaper -> Väl fliken: Inställningar -> Klicka på: Avancerat -> Välj fliken: Färgmatchning

Där kan du se om din dator är profilerad på något sätt. Om det står "sRGB Color Space Profile" så har du "ingen" profil. (Eftersom sRGB är standard på PC datorer och alla program använder den, inklusive webläsare!)

Om det står något annat där så noterar du det och sen byter du till "sRGB Color Space Profile" genom att klicka på "Lägg till..." och välja just denna!

Sen så borde bilder visas på samma sätt i PS och i din webläsare...

Hjälpte det?????

//Eric

PS. Jag kan ha missförstått något kring teoridelarna med Win och Färgprofiler. Om någon vet bättre än jag så skriv och förklara! Även jag är nämligen nyfiken på detta!

Om en bild är mer än 640pix på en led blir den förminskad av fotosidan och ser därefter ganska dålig ut i kvalitén. Om den dessutom är mindre än 740pix går den inte att förstora och därmed är det bara den dåliga automatkomprimerade bilden som visas på FS. Varför detta gap mellan 640-740pix finns förstår jag inte. Rimligen borde det ju vara så att om bilden var 640pix eller mindre hände inget, men om den var 641pix eller större så förminskades den men möjligheten att förstora den kom då fram. Varför det inte är så kan skanske någon i FS stab svara på...?
Men tills dess så låt bli att göra bilder där största sidan är mellan 641 och 739pix. Sedan bör du också hålla dig så nära <250kb som möjligt på bilden.

Tack för svaren! Jag har en Mac så något PC-relaterat problem är det inte. Jag vet dock att mina bilder generellt är mycket mörkare på en PC-dator. Hur som helst, jag får testa era tips och se hur det går samtidigt som jag fortsätter bevaka diskussionen för att se om någon annan har ytterligare något förslag.

Mvh
Micael

steinick skrev:
Så behöver det inte alls vara. Det går utmärkt att ställa in gamma 2,2 på en Mac. Det bör alla som arbetar med bilder göra.

Ehh... Vänta nu! Är det inte 2,2 som är standard på Mac? och 1,8 på PC. Det är vad jag har uppfatta nån gång iaf. Men det kanske är en missuppfattning?

jo, visst kan man ställa in Gamma!

Förklara gärna varför du anser att 2,2 är bättre! om det nu är som jag minns(?) så borde ju 1,8 vara vanligare (eftersom det finns fler PC-datorer!)

//Eric

Numeric skrev:
Ehh... Vänta nu! Är det inte 2,2 som är standard på Mac? och 1,8 på PC. Det är vad jag har uppfatta nån gång iaf. Men det kanske är en missuppfattning?

Det är korrekt och har man gammavärdet inställt på detta viset så ska bilden upplevas likadant förutsatt att allt annat är rätt inställt.

Numeric skrev:

jo, visst kan man ställa in Gamma!

Förklara gärna varför du anser att 2,2 är bättre! om det nu är som jag minns(?) så borde ju 1,8 vara vanligare (eftersom det finns fler PC-datorer!)

//Eric

Nej, där har du blandat ihop det hela. Mac har 1,8 som standardgamma och PC har 2,2 som standardgamma. Detta berör ju bara de program som inte har en färghantering, som till exempel en webbläsare. Photoshop och liknande program visar bilden på samma sätt oavsett om skärmen är kalibrerad till ett gamma på 1,8 eller 2,2.

Nu brukar jag också råda till att man kalibrera sin skärm till ett gamma på 2,2, oavsett om man använder Mac eller PC.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Nej, där har du blandat ihop det hela. Mac har 1,8 som standardgamma och PC har 2,2 som standardgamma. Detta berör ju bara de program som inte har en färghantering, som till exempel en webbläsare. Photoshop och liknande program visar bilden på samma sätt oavsett om skärmen är kalibrerad till ett gamma på 1,8 eller 2,2.

Nu brukar jag också råda till att man kalibrera sin skärm till ett gamma på 2,2, oavsett om man använder Mac eller PC.

MVH/Stefan

OK! Det är uppenbarligen så att jag måste titta djupare på detta! vet du av nån bra artickel på webben... (gärna utanför fotosidan om du känner till sådana...)

Numeric skrev:
OK! Det är uppenbarligen så att jag måste titta djupare på detta! vet du av nån bra artickel på webben... (gärna utanför fotosidan om du känner till sådana...)

Jag har skrivit en del artiklar som finns för nedladdning på min hemsida www.profiler.nu/kursdok.html. En sida som jag tycker ger en bra överblick är www.boscarol.com/pages/cms_eng/

Lite mer avancerad, men intressant för den som vill är http://www.brucelindbloom.com/

Stefan

jag har för mig att du kan göra såhär:
Bild/Läge/Tilldela profil
då sparar den en färgprofil inbakat i bilden, då spelar det ingen roll vilken dator/webläsare du använder!

/är inte 100% säker men jag gör så, det funkar för mig!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto