birdpics
Avslutat medlemskap
Jag har skrivit ett inlägg tidigare och läst några diskussioner i ämnet, men jag förstår fortfarande inte vad som är fel! Det gäller kvaliteten på mina bilder när de är upplagda på Fotosidan.se. Tidigare fick jag veta att konvertering till "rätt" färgrymd (oftast sRGB) är viktig. Min kamera (300D) kör "by default" med sRGB och jag väljer alltid att behålla den färgrymden då jag öppnar en bild. För säkerhets skull ser jag nu också till att färgrymden verkligen är sRGB (går in på "konvertera..") då jag är klar med bilden. MEN detta hjälper inte!! Även om mina bilder, i mitt tycke, ser rätt bra ut i PS (7.0) och i ett par bildvisningsprogram (för Mac) ser de urvattnade och kontrastlösa ut då jag publicerar dem på Fotosidan - ibland även pixelmässigt förvrängda. Det är frustrerande att, då jag har en bild jag känner mig lite nöjd över och vill lägga ut för att dela med mig av och/eller få kommentarer på, mina bilder blir så dåliga att jag ett antal gånger omedelbar raderat dem från Fotosidan. Är det någon som vet vad det kan vara för problem? Upperbarligen går det ju att lägga upp bilder på Fotosidan som behåller en grym kvalitet...
Mvh
Micael
Mvh
Micael